Stempels in boeken/brochures.

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
kimmeke81
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2013, 09:45

Re: Stempels in boeken/brochures.

Bericht door kimmeke81 »

DSC02068.JPG
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Stempels in boeken/brochures.

Bericht door patrickh »

Stempel in een tijdschrift: BDM/Hitlerjugend.
Bijlagen
IMG_5907.JPG
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Stempels in boeken/brochures.

Bericht door pistole38 »

Leuk topic en interessante stempels.

Stempels uit mijn P38 handleiding.

De bovenste heb ik nog steeds niet goed kunnen vertalen.

De andere stempels duiden aan dat hij ooit in een archief van het ministerie heeft gezeten. Daar heeft de vorige eigenaar hem ook vandaan.
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Stempels in boeken/brochures.

Bericht door patrickh »

Ook een interessante!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stempels in boeken/brochures.

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Klopt niet, in Nederland mag je geen herdrukken verkopen, daar de Nederlandse Staat de rechten bezit, maar je mag wel de originele drukken als verzamelobject (ver)kopen.
? Hoe kom je aan deze wijsheid?

Dit boekwerk valt onder de omschrijving zoals gesteld in Wetboek v strafrecht, boek 2, artikel 137 e.v.. Hierin staat vermeld dat je dit soort werkjes gewoon niet mag verhandelen tenzij je kunt aantonen dat het voor studie, verzamelingen e.d. benodigd bent ("zakelijke berichtgeving"). Heeft niets te doen met herdrukken en rechten e.d. In Duitsland is dat overigens anders geregeld.
Indien het werk is voorzien van een inleiding o.i.d. waarin het doel van de (her)druk omschreven staat en waarin de schrijver zich distancieert van de inhoud, valt het werk niet meer onder art. 137e. (Bron: kamervragen aan minister Sorgdrager, Aanhangsel Handelingen nr. 135, vergaderjaar 1997–1998)

Van de website 'Art.1' nog het volgende:
Onder "voorwerpen" worden naast geschreven teksten, ook films, televisieopnamen, geluidsbanden en dergelijke begrepen (Kamerstukken II 1967/1968, 9724, nr.3, p.5). Wanneer een voorwerp al dan niet beledigend is, blijkt niet eenduidig uit de rechtspraak. Een standaardlijst van verboden voorwerpen bestaat er dan ook niet. Zo vond de Rechtbank Breda dat een voorwerp voorstellende een swastika door een adelaar wordt vastgehouden, zonder meer een voorwerp is waarin een uitlating is vervat als bedoeld in art. 137e lid 1 onder 1 Sr. De Hoge Raad heeft echter een andere opvatting hierover: "Het Hof heeft, weliswaar aannemelijk achtend dat de emblemen onder omstandigheden moeten worden beschouwd als voorwerpen die een uitlating, als bedoeld (in art. 137e Sr, red.) bevatten, in dit geval geoordeeld dat het gebruik dat de verdachte van de betrokken emblemen heeft gemaakt (te weten: het ter verkoop in voorraad hebben voor verzamelaars van militaire curiosa, naar het Hof feitelijk heeft vastgesteld) deze nog niet tot de in de wet bedoelde voorwerpen maakt."

Ook het boek Mein Kampf is een voorwerp zoals door dit artikel bestreken. Wel is het zo dat de Minister van Justitie op 7 maart 2002 verklaard heeft dat de verkoop van dit boek in de toekomst niet langer vervolgd zou moeten worden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Stempels in boeken/brochures.

Bericht door davy »

Ik heb ook nog wat stempeltjes gevonden:
Der Mythus Des 20.Jahrhunderts van Alfred Rosenberg
Bijlagen
Rosenberg 37.JPG
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Stempels in boeken/brochures.

Bericht door davy »

Eentje in een Mein Kampf uit 1940:
Bijlagen
MK 40.JPG
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Stempels in boeken/brochures.

Bericht door davy »

En nog eentje die al een hele tijd in mijn kast zit,
een Amerikaanse Mein Kampf uit 1943:
Bijlagen
MK US 43.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Stempels in boeken/brochures.

Bericht door patrickh »

davy schreef:Ik heb ook nog wat stempeltjes gevonden:
Der Mythus Des 20.Jahrhunderts van Alfred Rosenberg
Hee, die komt van mij af! Is een bibiliotheekstempel van het klooster in Steyl Limburg.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Stempels in boeken/brochures.

Bericht door patrickh »

Erik, in mijn wijsheid beschrijf ik nu precies wat jij in je ook betoog doet, namelijk verzamelobject. En wat betreft herdruk, die mag je helemaal niet in Nederland verkopen, daar alleen de Nederlandse Overheid de rechten heeft van de Nederlandstalige Mijn Kamp.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Stempels in boeken/brochures.

Bericht door hajos »

Denk dat je er ook bij moet vermelden dat het een verzamel object is voor geregistreerde verzamelaars eg. musea.
Je moet namelijk kunnen bewijzen dat je het heb voor zakelijke berichtgeving.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stempels in boeken/brochures.

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Erik, in mijn wijsheid beschrijf ik nu precies wat jij in je ook betoog doet, namelijk verzamelobject.
Dat klopt wat jij zegt, maar ik denk dat we beter even de uitleg van Hajos kunnen volgen.
Een verzameling als bedoeld in de wet betreft een geregistreerde verzameling, niet een aantal aan elkaar gerelateerde artikelen bij één eigenaar. Voor de wet zijn dat gewoon 'zaken'. De vier Levy 501's die in mijn kledingkast liggen vormen geen verzameling, net zo min als mijn aanstekers uit de jaren dertig, mijn blokjes zeep uit diezelfde jaren of mijn repro-Pickelhaubes dat zijn. Tenminste, niet zoals bedoeld in de wet.
Een museum onderhoudt een geregistreerde verzameling. Een stichting kan dat ook doen, de verzameling is dan geregistreerd als stichtingseigendom en naar gelang het doel van de stichting kan vervolgens 'zakelijk berichtvoering' worden aangevoerd bij het verwerven van zaken die in één van de subartikelen van art. 137 worden bedoeld.
Patrick schreef:En wat betreft herdruk, die mag je helemaal niet in Nederland verkopen, daar alleen de Nederlandse Overheid de rechten heeft van de Nederlandstalige Mijn Kamp.
Hier praat je dus expliciet over de Nederlandse (N.S.B.) uitgave. Dan klopt jouw bewering voor zover ik weet. Maar bestaan er überhaupt herdrukken van 'Mijn Kamp' in Nederland? Wanneer is het druk en wanneer herdruk? Als de N.S.B. is opgeheven bestaan er alleen nog herdrukken denk ik. Is het waarschijnlijk dat het boek nog gedrukt is na mei '45?

Ik vind het best wat iedereen doet en hoe-ie dat vervolgens noemt, maar mijn raad zou zijn: blijf aan de zekere kant van het rode koord. Je kunt Mein Kampf (mijn Kamp) nog altijd lezen in de universiteitsbibliotheken of zelfs op het internet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Stempels in boeken/brochures.

Bericht door patrickh »

Op de Nederlandstalige uitgave heeft De Staat de rechten op (Amsterdamsche Keurkamer), ik weet dat er nederlandstalige versies ooit in Belgié zijn nagedrukt, dus in principe copies van de al uitgegeven oorlogse exemplaren vd Keurkamer. Ik ben zelf nog geen 1945 versie vd Keurkamer tegengekomen...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stempels in boeken/brochures.

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Op de Nederlandstalige uitgave heeft De Staat de rechten op (Amsterdamsche Keurkamer), ik weet dat er nederlandstalige versies ooit in Belgié zijn nagedrukt, ...
Oké! Dus toch na-oorlogse Nederlandse drukken!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Stempels in boeken/brochures.

Bericht door patrickh »

Prachtige stempel in geschenkboek voor gewonde Nederlandse SS-ers:
Bijlagen
stempel.jpg
Plaats reactie