Verzameling kevin

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Verzameling kevin

Bericht door michiel01 »

Joep schreef:Je Nederlandse helm lijkt wel overgeschilderd. De 1933 stempel is een CM-stempel, Centrale Magazijnen 1933.
Deze stempel lijkt me wel een fake.
+1
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Verzameling kevin

Bericht door Erik S. »

Stempel is goed, helm is tot ( en niet verder ) het binnenwerk overgeschilderd. Je kunt op het binnenwerk de groene verf zien zitten nl. Eronder zie je de originele groene kleur. Wanneer de helm is overgeschilderd kan ik je niet zeggen. Maar wanneer dit een "recente" (lees, na 45) klus is kun je dit meestal met een tandenborstel en wat aceton verwijderen.

Misschien dat Edgar je meer over je helm kan vertellen.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling kevin

Bericht door Joep »

De stempel lijkt mij niet goed, omdat de '3's' van elkaar verschillen, en omdat hij lelijk geplaatst is. Normale stempels zien er toch anders uit. Ik heb het dan over de CM-stempel, de lederwarenstempel zal wel kloppen imo.
Het jaartal kan wel kloppen, het is een M27 helm met 1933 stempel. Als het nou een M34 was geweest wisten we gelijk al genoeg.
Toch denk ik dat het een fake is, een helm mét CM-stempel verkoopt toch een stuk beter.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Verzameling kevin

Bericht door Edgar »

Onzin, stempel is niks mis mee. En m34 helmen met 33 gedateerde helmschalen bestaan zeer zeker wel!!
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling kevin

Bericht door Joep »

Heb je daar voorbeelden van Edgar? En ik heb het niet over de helmschalen maar over de CM stempel!

Toch twijfel ik over de CM stempel... zou hem zelf laten liggen in ieder geval. Majah, wie ben ik :zapped:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Verzameling kevin

Bericht door hajos »

Ok mijn duit in het zakje.

Stempel is goed. Is een cm 1933 stempel over het stiksel heen van een M.27. Dat klopt.
Echter de plaat is er vanaf geweest. Mijn M.27 heeft ook geen plaat meer en dat is duidelijk te zien.
Helaas is hier een nieuwe plaat opgezet welke te hoog is gezien de tin resten onder de verf.
Is het een verklote helm? weet ik niet. kan zijn dat het wel in de fabriek gedaan is. Zou dan moeten weten hoe de plaat vast zit.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Verzameling kevin

Bericht door magicdutchmen »

Het lijkt wel een roverbert creatie... :full:
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling kevin

Bericht door Erik »

Tot nu toe zijn de meest voorkomende replica stempels allen 39 of 40. Jaartal 33 ken ik niet als replica d.w.z.: nooit gezien of van gehoord. En met veertig man "Nederland Paraat" deskundigen in mijn directe kennissen- en vriendenkring zegt dat wel wat.
Het typenummer is M34 hetgeen niets zegt over de productie. Die is al eerder opgestart met dito keurmeester- of afnamestempels.

De meest duidelijke afwijkende (en daarmee hedendaagse) stempel is het CM-stempel met als jaartal 1939-1940 en als bovenschrift "Nederland Paraat". Deze is te vinden op strozakken.
:wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling kevin

Bericht door Joep »

Er zit denk ik wel een verschil in een replica en een vervalsing. Een replica is niet gemaakt om als origineel te verkopen, hoewel sommige mensen dat niet snappen. Een vervalsing is een samengesteld geheel van originele en/of replica met de bedoeling het niet kunnen onderscheiden van origineel. Ofwel, om het als origineel te verkopen, om er meer geld voor te krijgen.
Stempels met jaartallen als 1933 worden net zo makkelijk vervalst, misschien niet gereproduceerd, maar wel vervalst. Daar zit denk ik toch een behoorlijk verschil in.
Ik zou me verder niet druk maken als iedereen goedkeuring geeft aan de helm, maar ik blijf erbij dat ik persoonlijk denk dat de stempel niet goed is. Ik heb ze althans nog nooit zo gezien. Ik had hem laten liggen, al was het alleen niet om het feit dat hij overgeschilderd is.

Verder, om niet alles af te kraken, leuke collectie heb je! Zitten mooie spullen tussen.
Laatst gewijzigd door Joep op 02 jun 2014, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling kevin

Bericht door Erik »

Joep schreef:Stempels met jaartallen als 1933 worden net zo makkelijk vervalst, misschien niet gereproduceerd, maar wel vervalst.
Joep, goed verhaal. Nu alleen nog de feiten: wanneer is er eerder een CM1933-stempel aangetroffen dat duidelijk als vervalsing/reproductie gezien kan worden? Lees: is er recent in geplaatst, al dan niet met een originele handstempel?
Ik ken ze niet en heb er nog niet eerder van gehoord. Van CM39 en CM40 stempels wel. Ook een enkel geval met MA1915 die als 'onzeker' wordt betiteld is mij bekend.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verzameling kevin

Bericht door uniformverzamelaar »

Erik,

Het is niet omdat je het niet gezien hebt, niet gehoord hebt, niet gelezen hebt of niet weet, dat het niet zou kunnen bestaan.

In de meer dan 40 jaar dat ik verzamel heb ik deze regel (zie bovenstaande) waarmee vele schermen al heel lang afgezworen. :yes:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling kevin

Bericht door Joep »

Erik schreef:
Joep schreef:Stempels met jaartallen als 1933 worden net zo makkelijk vervalst, misschien niet gereproduceerd, maar wel vervalst.
Joep, goed verhaal. Nu alleen nog de feiten: wanneer is er eerder een CM1933-stempel aangetroffen dat duidelijk als vervalsing/reproductie gezien kan worden? Lees: is er recent in geplaatst, al dan niet met een originele handstempel?
Ik ken ze niet en heb er nog niet eerder van gehoord. Van CM39 en CM40 stempels wel. Ook een enkel geval met MA1915 die als 'onzeker' wordt betiteld is mij bekend.
Eerlijk, ik ben ze zelf nóg niet tegengekomen (alhoewel ik aan deze dan begin te twijfelen). Maar dat betekend niet dat ze er niet zijn, of wat nog beter kan: het niet gedaan zal worden. Een mooi CM-stempeltje met een jaartal in een helm zal toch iets beter verkopen. Zeker als het de helm een stukje zeldzamer maakt.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling kevin

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:Erik,

Het is niet omdat je het niet gezien hebt, niet gehoord hebt, niet gelezen hebt of niet weet, dat het niet zou kunnen bestaan.
Helemaal waar Guy! Ik sluit niets uit! Maar zou wel graag de ervaringen van anderen willen horen. Vandaar dat ik zeg dat ik er tot nu toe niets van vernomen heb! Waarmee ik absoluut niet de intentie heb daarmee de discussie als 'gesloten' te willen stellen. Ik hoop dat iemand mij, met zijn ervaring, weer wat wijzer kan maken!
Ik ben benieuwd!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie