Wat voor een granaat is dit ?

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door ammo »

@kevin15 ik denk dat de zoeker verstandig genoeg is om zelf na te denken.

Ik denk van niet, de meesten hebben er totaal geen kijk op.
Nemo Me Impune Lacessit
_Arthur

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door _Arthur »

ammo schreef: Ik denk van niet, de meesten hebben er totaal geen kijk op.
Dit dus; ze hebben geen flauw benul waar ze mee bezig zijn (ik ook niet & daarom blijf ik sowieso bij dat soort rommel uit de buurt).
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door kevin15 »

Volgens mij kan elke ziel wel zien dat het een granaat is.
Toen met dat putje wat ik gevonden heb hebben wij later ook gezien hoe ze het lieten ploffen.
Nou, hoe de EOD ermee omging was gewoon eng om bij te staan.
Ik pakte ze altijd heet voorzichtig op maar die lui pakten er ongeveer 4 tergelijk op.
Hup nr.1 nr.2 nr.3 nr.4 toet liet hij er 1 precies op de ontsteker vallen.
Het enigste waar ze voorzichtig mee waren waren de mijnen.

Maar nogmaals, de topicstarter vraagt niet wat hij ermee had moeten doen maar wat voor een granaat het was.
_Arthur

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door _Arthur »

kevin15 schreef: Maar nogmaals, de topicstarter vraagt niet wat hij ermee had moeten doen maar wat voor een granaat het was.
En sinds wanneer ben jij een moderator?

Ik denk dat het een ieders plicht op dit forum is, om de anderen op de gevaren te wijzen. Dat jij dat advies in de wind slaat, moet je geheel zelf weten. Dat zegt meer iets over jou dan over mij (b.v.).
Laatst gewijzigd door _Arthur op 01 jun 2014, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Ik heb het nog eens nagekeken voor de zekerheid, maar ik ben hier toch nog altijd moderator.

Daarnaast geef ik Arthur volkomen gelijk. Het is ieders plicht hier op het forum om onwetenden te wijzen op de gevaren van onontplofte munitie. Er kan altijd iets misgaan, hoe voorzichtig je ook denkt ermee om te springen. Het zou niet het eerste ongeval zijn met onontplofte munitie.
We kunnen mensen uiteraard niet verbieden om te gaan zoeken of verplichten om op een veilige manier te handelen, maar daarom moeten we hier niet over zwijgen. Het BMW-principe zou iedereen moeten eerbiedigen. Ik denk dat ik wel uit naam van de voltallige staff mag zeggen dat zij er ook zo over denken.

En laat de discussie niet uit de hand lopen aub. Ik zeg het al maar eens op voorhand. :wink:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
_Arthur

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door _Arthur »

Mr Mojo Risin schreef: We kunnen mensen uiteraard niet verbieden om te gaan zoeken
Op bepaalde plaatsen in Nederland is dat weldegelijk het geval. Daar zijn 'wij' op dit forum niet voor nodig, zie o.a. hier een nette beschrijving van wat wel & niet mag m.b.t. zoeken in Nederland; http://www.fortikacompany.nl/info/wetge ... -1186.html
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door kevin15 »

Oke liet me een beetje gaan.
Ik snap het wel dat je iedereen moet waarschuwen.
Twas ook niet mij bedoeling om voor moderator te spelen :) .
Maar ik lees in elk topic waar het over een bodemvondst gaat tientallen berichten over het BMW gebeuren.
Ik vind het een beetje overbodig om gelijk met 20 man te waarschuwen, vooral als hij alleen vraagt wat voor een granaat het is.

Zou het misschien iets zijn als er een aparte rubriek komt voor bodemvondsten, waar bovenaan direct BMW staat?
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door hajos »

Kevin,

Het vragen om wat voor granaat het gaat betekend dat je je al niet aan de BMW houd.

Het vinden van z'n ding is politie bellen en weg markeren en weg wezen.
Niet meer aanraken oid.
Mag wel, maag is je eigen leven.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door kevin15 »

hajos schreef:Kevin,

Het vragen om wat voor granaat het gaat betekend dat je je al niet aan de BMW houd.

Het vinden van z'n ding is politie bellen en weg markeren en weg wezen.
Niet meer aanraken oid.
Mag wel, maag is je eigen leven.
Je hoeft je niet aan de BMW te houden, dat is voor de zoeker om te beslissen.
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door Iwan »

Zou eigenlijk een ongeschreven wet moeten zijn onder de zoekers, kan een hoop ellende voorkomen, je zou maar als onschuldig persoon een bos wandelingetje maken en bovenop zo'n object gaan staan, ben je wel bedankt.. Dan is t fijn dat er zoekers zijn..
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door kevin15 »

Elke zoeker is wel zo verstandig als hij een granaat vind op een pad of dichtbij een pad de granaat.verder in het bos te leggen.
Een zoeker zoekt niet vaak over een pad, in nrw is het sowiezo verboden om te zoeken dus de zoekers die ik daae wel eens tegen bem gekomen lopen in de begroeing ver van het pad en vaak in camo kleding.
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door Iwan »

Als ik in het bos op zoek ga naar sporen uit t verleden (let wel ik zoek niet met een detector maar bedoel restanten van stellingen of loopgraven) loop ik ook niet op de paden dus bedoel maar......en overigens graven ze niet alleen in t bos maar laatst stonden er enkele zoekers ongecamoufleerd midden in een weiland maar dat terzijde. t Gaat r om en dat wordt volgens mij in de hele discussie al aangegeven blijf er af en als je dit niet laten kan heb dan minstens t fatsoen als je wat vind de betreffende diensten te waarschuwen ipv de hele handel te laten liggen......
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door CollectorWo2 »

Joep,
Niet iets opgraven wat op een bom lijkt en later afvragen wat het is. Ook niet terugbegraven voor de volgende treasurehunter, maar netjes ermee naar de politie gaan en blij zijn dat je nog leeft.
Goed advies om met zo,n object naar de politie tegaan!?
:roll: :bonk:

Het beste is wel om terug te begraven,uitdroging kan ook tot ontploffing leiden, en daarna plek markeren en de politie waarschuwen.
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door kevin15 »

En wat als de topicstarter dit stukje geschiedenis in duitsland heeft gevonden?
in NRW is het verboden om te zoeken, daar naar de politie gaan en vertellen dat je een granaat hebt gevonden met de detector lijkt me niet zo'n goed iedee :frownno: .
De meeste agenten zijn er niet blij mee als ze een melding krijgen dat je een granaat hebt gevonden.

Sommige zoekers vinden na een hele dag zoeken soms wel een stuk of 20 granaten, allemaal appart over bellen dan?
_Arthur

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door _Arthur »

kevin15 schreef: Sommige zoekers vinden na een hele dag zoeken soms wel een stuk of 20 granaten, allemaal appart over bellen dan?
Ik zou ze lekker allemaal mee naar huis nemen :bonk:

Echt, hoe groot is die plaat voor je harses?
Gesloten