1918 Au Lion

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Gebruikersavatar
Jeanse
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jun 2014, 19:14

1918 Au Lion

Bericht door Jeanse »

Hoi,

Ik heb deze kunnen kopen in amerika van een oude man.
Wat denken jullie dat de waarde hiervan is?
Bijlagen
IMG_1204.JPG
IMG_1203.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 1918 Au Lion

Bericht door Erik »

Een U.S. loopgravenmes, issue.
Echter: ze worden al jaren met succes gerepliceerd. De originelen zijn vrij duur. Ik kan niet zien of die van jou ook een repro is.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jeanse
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jun 2014, 19:14

Re: 1918 Au Lion

Bericht door Jeanse »

Ik heb ook al tal van pagina's gezien met repro's hiervan maar geen enkel gelijkt op deze.
Aan wat denk jij dit nog te kunnen vast stellen?

Het was wel super vuil toen ik het kocht. Ik heb het lemet en het handvat voledig gepolished zodanig deze terug blinken.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 1918 Au Lion

Bericht door patrickh »

In Nederland zonder verlof helaas verboden.
Gebruikersavatar
Jeanse
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jun 2014, 19:14

Re: 1918 Au Lion

Bericht door Jeanse »

De man waarvan ik het kocht had zelf +/- 400 us knives.
Dit was het enige exemplaar dat hij hiervan had.
Ik vroeg of ik het van hem kon kopen.
Na lang aandringen (5 dagen :p) zei hij uiteindelijk dat ik het mocht kopen.
En omdat hij me zo een sympathieke vond kreeg ik het aan de prijs die hij in 1998 eraan betaalde.( aan elk van zijn messen hing een label met type en naam en prijs en datum wanneer hij dit kocht.)
Hij was er zelf van overtuigd dat het 100% origineel was.

Ik heb dit mes samen gekocht met dit mes:

Voor de 2 messen heb ik omgerekend zo'n 400 € aan betaald.
Bijlagen
IMG_1207.JPG
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: 1918 Au Lion

Bericht door Iwan »

Het verhaal wat iemand vertelt zegt natuurlijk niets.. Vind het wel apart dat als je 400 knives hebt en 1 trench knife je deze verkoopt (kan natuurlijk ook een keuze zijn) ..Wat echtheid betreft ik weet t niet maar er is genoeg info te vinden op t net. Wil je misschien een foto van het blad van die M3 plaatsen?.?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 1918 Au Lion

Bericht door Erik »

Jeanse schreef:Ik heb ook al tal van pagina's gezien met repro's hiervan maar geen enkel gelijkt op deze.
Aan wat denk jij dit nog te kunnen vast stellen?
Niet. Kijk wat ik schreef:
Ik schreef:Ik kan niet zien of die van jou ook een repro is.
Ik ken deze messen vanuit mijn interessegebied WO1, niet als verzamelaar. Zoals al terecht opgemerkt door Patrick: categorie 1 wapen: verboden dus in Nederland.
Het enige waar ik je op wilde wijzen was dat dit soort messen häufig gereproduceerd wordt, enige terughoudendheid is op z'n plaats.

En terecht!
Een korte zoektocht langs buitenlandse fora leert je al snel wat eigenaardigheden over dit wapen. De 'Au Lion' is de Franse makelij, de U.S.-versie heeft nog een nummer staan onder het "U.S. 1918". Bovendien is het handvat van het U.S. exemplaar niet van koper maar van brons.
De U.S.-versie is geblauwd (incl. het bronzen handvat), de repro U.S.-versie is van blank staal. Er wordt dan gesproken over een Spaanse repro uit de jaren zestig.
Wild Bill Wholesale heeft een afschuwelijk slechte repro te koop voor nog geen 20 USD. Echt slecht. http://www.wildbillwholesale.com/u19trkn.html
De "Au Lion" is echter wel blank, niet geblauwd. Hier wordt onder andere gesproken over hedendaagse Taiwanese repro's, per internet te bestellen voor 25 USD. Bij de Taiwanese repro's is het handvat met de 'knuckles' absoluut afwijkend en direct herkenbaar en wees niet bang: die van jou is absoluut géén Taiwanees! Dit is de enige repro die je tegenkomt die inderdaad afwijkt van het origineel wat de basisvorm betreft. De Spaanse repro's zien er eng goed uit maar verraden zich door dikte van het metaal en de lengte van het lemmet. Om het lemmet voor het zicht correct te blauwen hoef je geen metaaltechnicus te zijn.
Het mes is overigens heringevoerd in het begin van WO2 en vervangen door de M3.
Inderdaad ligt de prijs van een origineel in de V.S. op ongeveer 400 USD. Volgens de verschillende fora.
Laatst gewijzigd door Erik op 02 jun 2014, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: 1918 Au Lion

Bericht door uniformverzamelaar »

Koop nooit een verhaal. Maar koop iets wat controleerbaar is.

Ik ga zeker geen uitspraak doen over de originaliteit van dit wapen, maar ik zou toch zeggen voor je dergelijke zaken koopt dat je toch eerst moet beginnen met het vergaren van degelijke informatie over de gewenste zaken.
Dit kan soms al een heel stuk helpen.

Ik zou dan ook nog willen waarschuwen voor bepaalde zaken. Het is pas na het tonen van dergelijke zaken (als je er geen vergunning voor hebt) dat je soms slapende honden wakker maakt.......

Zouden de Nederlanders op het gebied van de wapenwet gehoorzamer zijn dan de Belgen ? In België is dan zelfs nog meer toegelaten dan in Nederland als ik het zo hoor.

Of laat ik het anders zeggen "vele katholieke priesters durven ook wel een vloeken" :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: 1918 Au Lion

Bericht door racefiets »

Als deze via de post verstuurd wordt dan is de kans erg groot dat deze schiphol niet meer verlaat. Behalve dan richting een politieopslag om vervolgens vernietigd te worden.
En je krijgt ook vanzelf een uitnodiging van de politie om een en ander toe te komen lichten.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 1918 Au Lion

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Als deze via de post verstuurd wordt dan is de kans erg groot dat deze schiphol niet meer verlaat. Behalve dan richting een politieopslag om vervolgens vernietigd te worden.
En je krijgt ook vanzelf een uitnodiging van de politie om een en ander toe te komen lichten.
In de regel een zg. "pittig gesprek". Je mag dan namelijk aan de hand van je officiële registratie, waarin jouw verzameling wordt genoemd, en je verwervingsplan gaan toelichten waarom dit valt onder "zakelijke berichtgeving". Daarnaast mag je een verklaring bij elkaar stotteren hoe het komt dat deze aankoop niet gemeld is.
Dus doen?
Beter van niet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jeanse
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jun 2014, 19:14

Re: 1918 Au Lion

Bericht door Jeanse »

De man die me dit verkochte heeft me ook veel cadeau gedaan ( spullen waar hij bijna niks voor gegeven had) buiten dit mes wat hij ook een degelijke prijs had betaald moest ik hem hetzelfde ervoor geven. Hij was blij dat er nog jonge knapen geïnteresseerd zijn in WOII amerikaans. De man heeft een klein winkeltje in Detroit "Junque Shop Antiques". Originele helm front seam met fixed bales, garand lederen riemen holsters rugzakken en dergelijke heb ik allemaal gekregen.
Gebruikersavatar
Jeanse
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jun 2014, 19:14

Re: 1918 Au Lion

Bericht door Jeanse »

Normandy schreef:Het verhaal wat iemand vertelt zegt natuurlijk niets.. Vind het wel apart dat als je 400 knives hebt en 1 trench knife je deze verkoopt (kan natuurlijk ook een keuze zijn) ..Wat echtheid betreft ik weet t niet maar er is genoeg info te vinden op t net. Wil je misschien een foto van het blad van die M3 plaatsen?.?
De man had ook type 1917 trench knive (ik denk +/- 7 of 8 stuks) zo heeft hij me ook 1 verkocht. Als je goed kijkt zie je er links een aantal liggen.
Bijlagen
20140326_103015.jpg
IMG_1222.JPG
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: 1918 Au Lion

Bericht door Mr Mojo Risin »

Hoeveel pinetjes zitten er in de pommel van je M3? 1 of 2? Heb je ook een foto van de onderkant van de pommel?
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Jeanse
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jun 2014, 19:14

Re: 1918 Au Lion

Bericht door Jeanse »

Hier een foto van de onderkant
Bijlagen
IMG_1239.JPG
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: 1918 Au Lion

Bericht door Mr Mojo Risin »

Twee pinnetjes is WO2-productie. Een goeie blade marked Camillus dus.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie