Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door Jim »

Der Blitz schreef: Klopt, maar een gevangenis straf zie ik meer iets om te voorkomen dat hij zijn daden niet herhaald, omdat die persoon een gevaar voor de medemens is. Mij lijkt het duidelijk dat hij dat nu niet meer is, dat hij vanaf 1945 geen moorden meer gepleegd heeft,
Daar dient gevangenis straf niet voor. Maar dat is inderdaad jouw persoonlijke mening.
Want iemand die zijn familie vermoordt voor een erfenis is in die zin ook geen gevaar meer voor zijn medemens.
Je wordt gestraft voor wat je gedaan hebt. (vergelding)
En als je voor wat voor reden een toekomstig gevaar bent voor een medemens krijg je in Nederland TBS en in andere landen hebben ze meestal iets vergelijkbaars.

Als je een of meerdere moorden pleegt maar lang genoeg uit handen van de wet weet te blijven hoef je geen straf meer te ondergaan? Er is geen leeftijd grens voor straf maar voor misdaad.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door HMS Renown »

Platoz, even een reactie omdat je gebrek aan kennis van het recht je hier duidelijk parten speelt. Er staat "vermeende" omdat ze nog niet door een rechter veroordeeld zijn. Dit vanwege het principe dat je onschuldig bent tot een rechter je schuldig acht. Het Duitse Openbaar Ministerie meende wel zeker te zijn van hun zaak en liet hen arresteren. Omdat het OM nu besloot hen vrij te laten vanwege hun zwakke gezondheid blijven zij precies wat er staat: "vermeende oud-SS-bewakers". En nee, iemand in hechtenis nemen voordat iets onomstotelijk vaststaat is volkomen normaal, dat i nu juist de essentie van hechtenis en het verschil tussen hechtenis (in afwachting van het oordeel van de rechter) en detentie (als het oordeel de schuld bevestigt). Overigens ben ik erg nieuwsgierig naar jouw insinuatie over druk op de Duitse justitie.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door platoz »

HMS Renown schreef:Platoz, even een reactie omdat je gebrek aan kennis van het recht je hier duidelijk parten speelt. Er staat "vermeende" omdat ze nog niet door een rechter veroordeeld zijn. Dit vanwege het principe dat je onschuldig bent tot een rechter je schuldig acht. Het Duitse Openbaar Ministerie meende wel zeker te zijn van hun zaak en liet hen arresteren. Omdat het OM nu besloot hen vrij te laten vanwege hun zwakke gezondheid blijven zij precies wat er staat: "vermeende oud-SS-bewakers". En nee, iemand in hechtenis nemen voordat iets onomstotelijk vaststaat is volkomen normaal, dat i nu juist de essentie van hechtenis en het verschil tussen hechtenis (in afwachting van het oordeel van de rechter) en detentie (als het oordeel de schuld bevestigt). Overigens ben ik erg nieuwsgierig naar jouw insinuatie over druk op de Duitse justitie.
Bedankt voor je verheldering. Ik ben inderdaad niet erg juridisch onderlegd, maar omdat het hier niet over de geringste verdenking gaat, lijkt mij dat je toch eerst goed uitzoekt in hoeverre je een zaak hebt, alvorens personen in hechtenis te nemen. Los van het feit of daar de rechter nog een oordeel moet vellen of niet. Maar dat is slechts mijn mening. Verder lijkt het me vrij voor de hand liggend uit welke hoek de druk op de Duitse Justitie vandaan komt, aangezien er nog niet al te lang geleden een grote (internationale) actie is gestart om de laatste Duitse oorlogscriminelen nog achter slot en grendel te krijgen. Juist daarom had ik dus wel wat meer accuratesse verwacht.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door HMS Renown »

Heb je überhaupt meer gelezen over deze zaak dan het bericht van TS? Het onderzoek loopt namelijk nog steeds en de mannen zijn nog steeds verdachten, allen hoeven ze hoeven vanwege hun broze gezondheid niet in afwachting van hun proces in voorlopige hechtenis te blijven. Een verzoek van die strekking van de verdediging is ingewilligd. Wel hebben de mannen, die tijdens hun hechtenis overigens in een gevangenisziekenhuis verbleven, een borg moeten betalen en hun paspoort moeten inleveren. Hoe nu.nl erbij komt dat zij hun straf ontlopen is mij een raadsel, het OM meent nog steeds dat zij een zaak heeft. De openbaar aanklaagster Claudia Krauth heeft aangegeven dat: "Unser Ziel ist die Anklageerhebung und die Fortsetzung des Verfahrens" (ons doel is de dagvaarding en voortzetting van het proces – Spiegel Online, 5 maart 2014).
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door Haplo »

Nu.nl heeft wel vaker berichten die niet kloppen.
Mvg/Best regards, Sipke
Plaats reactie