onklaar maken van vurend wapen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Uncle Goose »

Nummergelijk, schietklaar en maar 300euro? Wees maar zeker dat er een geurtje aanzit. Voor hetzelfde geld is hij gebruikt bij een misdrijf.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
wo2-freak
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 feb 2008, 21:37

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door wo2-freak »

Ik vind het altijd zonde dat WW2 wapens onklaar gemaakt worden.
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Gun Collector »

Uncle Goose schreef:Nummergelijk, schietklaar en maar 300euro? Wees maar zeker dat er een geurtje aanzit. Voor hetzelfde geld is hij gebruikt bij een misdrijf.
hij is niet meer in "perfecte" staat;-)
maar ik snap heel goed dat je het zo ziet. ik verwacht binnenkort goede close-up foto's en kom er dan vanzelf achter of hij nummergelijk is.
ik durf te wedden dat de wet straks weer strenger word in Belgie sinds die kerel het Joodse museum aanviel...
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Gun Collector »

wo2-freak schreef:Ik vind het altijd zonde dat WW2 wapens onklaar gemaakt worden.
klopt maar dat is maar beter ook! moet je eens kijken hoeveel wapens er zijn gemaakt gedurende de wo2. alleen van de k98 waren er al circa 14 miljoen gemaakt! al die wo2 wapens lagen verspreid over de wereld dus erg gevaarlijk als je vuurwapens zo van de grond kan pakken;-)
wo2-freak
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 feb 2008, 21:37

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door wo2-freak »

Gun Collector schreef:
wo2-freak schreef:Ik vind het altijd zonde dat WW2 wapens onklaar gemaakt worden.
klopt maar dat is maar beter ook! moet je eens kijken hoeveel wapens er zijn gemaakt gedurende de wo2. alleen van de k98 waren er al circa 14 miljoen gemaakt! al die wo2 wapens lagen verspreid over de wereld dus erg gevaarlijk als je vuurwapens zo van de grond kan pakken;-)
Het meerendeel zal inmiddels wel vernietigd en/of onklaar gemaakt zijn.
Om de ''laatste'' exemplaren ook te ''ruineren'' door ze onklaar te maken, vind ik zonde.
Als iemand iets slechts van plan is, dan kan hij makkelijker en goedkoper aan moderne wapens en munitie komen.
Lijkt mij sterk dat iemand een MP40 of K98 gaat gebruiken. Dan betaalt hij 1) en meer dan voor een modern, beter functionerend wapen en 2) moet hij nog aan munitie voor deze geweren zien te komen :P .

Nu zal dat voor de K98 niet zo moeilijk zijn aangezien het nog steeds gebruikt wordt (in conflicten), en omdat het zelfs nog geproduceerd wordt, maar dat is denk ik een uitzondering.

Ik heb het dan vooral over de ''zeldzame'' WW2 wapens (vooral semi-automaten, machinegeweren enz.).

Edit:

Haha, ik zocht net op ''k98 Syria'' en vond deze video op YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=icFiJrvKlRE

Een Iraaks Arabische boer heeft in 2003 een Apache neergehaald met een K98. :bonk:

Edit 2:

Ik bedoel, vind je het niet enorm zonde als een geweer als de STG 44 onklaar gemaakt wordt? Dat zou een misdrijf moeten zijn :p .

https://www.youtube.com/watch?v=_TMswStoPzY
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door michiel01 »

laten we vooral op de vraag van de topic starter blijven. Of iemand het al dan niet zonde vindt of een wapen onklaar word gemaakt, is zijn/haar beslissing. Hier is niet de plek om daar over uit te gaan wijden.

Mijn advies aan TS is: bij twijfel niet doen, je kan je ellende op de hals halen waar je de rest van je leven last van blijft houden.
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Gun Collector »

ik heb de k98 uit België laten varen en heb via Egun een mooie k98 gevonden(ook werkend)als ik de veiling win dan ga ik hem onklaar maken maar hoeveel gaat dat kosten in totaal? de k98 gaat veel geld kosten dus ik wil weten tot hoever ik kan bieden anders heb ik een probleem bij de kosten van het onklaar maken
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Blastmaster1972 »

Waarom koop je er niet eentje die al onklaar is?

Dan moet er niet weer eentje kapotgemaakt worden...

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door racefiets »

Reken op een 150 euro om het wapen in Nederland te krijgen. Daar komt dan het onklaar maken nog bij. Lijkt me niet echt de route om een betaalbare k98 te pakken te krijgen.
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Gun Collector »

racefiets schreef:Reken op een 150 euro om het wapen in Nederland te krijgen. Daar komt dan het onklaar maken nog bij. Lijkt me niet echt de route om een betaalbare k98 te pakken te krijgen.
onklaar maken zelf moet je denk ik ook wel 100 euro rekenen dus kost bij elkaar rond de 250 euro...poeh dat is wel veel geld.
ik heb niet de connecties om aan een nummergelijke k98 hier in Nederland te kunnen kopen op het moment. Egun heeft momenteel best wel een veel goede k98 dus "dwing" ik mezelf een beetje die richting op. als iemand nu zo een nummergelijke aan mij kan aanbieden is dat ook prima hoor :wink:
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door racefiets »

Een groot deel van de k98's in duitsland zijn voor de sportschutters nummer gelijk gemaakt. Ziet er leuk uit voor iemand die het niet weet maar klopt vaak voor geen meter. Oude nummers uit de onderdelen geslepen en netjes weer nieuwe nummers ingeslagen. Zelfs de WAa stempels worden gewoon nieuw geslagen. Als je daar je geld aan riskeren moet ke zelf weten maar ik hoop voor je dat je weet wat je doet.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door ZEN.45 »

Ik snap die obsessie met nummergelijkheid niet …

Ik begrijp dat iemand een onklaar gemaakt wapen koopt (zelf weiger ik dit principieel) om een mannequin of een display te vervolledigen. Maar gezien het wapen een ingrijpende wijziging heeft ondergaan bij het onklaar maken is de authenticiteit verdwenen. Welk belang heeft de nummergelijkheid dan nog ?

Ik kan wel begrijpen dat die nummergelijkheid voor een vergunde verzamelaar belangrijk is gezien het hier om ongewijzigde exemplaren gaat.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Gun Collector »

racefiets schreef:Een groot deel van de k98's in duitsland zijn voor de sportschutters nummer gelijk gemaakt. Ziet er leuk uit voor iemand die het niet weet maar klopt vaak voor geen meter. Oude nummers uit de onderdelen geslepen en netjes weer nieuwe nummers ingeslagen. Zelfs de WAa stempels worden gewoon nieuw geslagen. Als je daar je geld aan riskeren moet ke zelf weten maar ik hoop voor je dat je weet wat je doet.
heb je een paar foto's van k98 met nummers en WAa stempels die niet kloppen?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door racefiets »

Met enkel een paar foto's kom je niet ver ben ik bang. Je moet o.a. kijken naar het gebruikte lettertype en of die over het gehele geweer hetzelfde zijn. Dat lukt alleen als je hem in je handen hebt of voldoende foto's van alle gestempelde onderdelen. Verder moet je kijken naar oneffenheden op de plaatsen waar er gestempeld is. Is het oude nummer weg geslepen en weer opgelast.
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Gun Collector »

racefiets schreef:Met enkel een paar foto's kom je niet ver ben ik bang. Je moet o.a. kijken naar het gebruikte lettertype en of die over het gehele geweer hetzelfde zijn. Dat lukt alleen als je hem in je handen hebt of voldoende foto's van alle gestempelde onderdelen. Verder moet je kijken naar oneffenheden op de plaatsen waar er gestempeld is. Is het oude nummer weg geslepen en weer opgelast.
ja oke ik snap wat je bedoelt. ik hou rekening met de 250 euro aan kosten om het legaal in bezit te mogen hebben en aan de hand daarvan zal ik gaan bieden
wish me luck :P
Plaats reactie