Veteraan 'stiekem' in Normandië

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Old guy
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 mar 2014, 14:24

Veteraan 'stiekem' in Normandië

Bericht door Old guy »

Een verpleeghuis in het Britse Hove heeft vandaag alarm geslagen omdat een 89-jarige veteraan uit de Tweede Wereldoorlog spoorloos was verdwenen. Bernard Jordan bleek op eigen houtje naar Normandië te zijn vertrokken, voor de 70e herdenking van D-day.

Jordan woont al langer in het verpleeghuis en gaat regelmatig een stukje wandelen. Dit keer kwam hij niet terug en de ongeruste verzorgers van het verpleeghuis besloten de politie in te schakelen.

De ongerustheid maakte in de loop van de dag plaats voor opluchting, toen de Britse politie een telefoontje kreeg uit Frankrijk. Een collega-veteraan belde vanuit een hotel in Ouistreham, een van de stranden waar de geallieerden op 6 juni 1944 landden. Hij was daar samen met Jordan en het ging goed met de 89-jarige.

Te laat
Aanvankelijk waren er berichten dat de veteraan geen toestemming had gekregen van het verpleeghuis om naar Normandië af te reizen, maar dat werd later ontkend. Het verpleeghuis zegt juist nog te hebben geprobeerd om hem mee te laten gaan met The Royal British Legion, een organisatie die veteranen steunt, maar de aanmelding zou te laat zijn gekomen.

Jordan, die bij de marine zat, heeft van de ophef in het Zuid-Engelse plaatsje vermoedelijk weinig gemerkt. Zijn gedachten - op de plek waar hij 70 jaar geleden ook was - waren bij de veteranen die het die dag niet haalden.

Bron:Nos.nl
http://nos.nl/artikel/657848-veteraan-s ... andie.html
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Veteraan 'stiekem' in Normandië

Bericht door Jim »

Dat is nou wat ik noem een krasse knar. :lol:
Ik hoop als ik die leeftijd bereik ook nog de energie, lef en doorzettings vermogen heb om ergens naar toe te gaan als anderen zeggen helaas kan niet door gaan. _/-\o_

Doet mij enigzins denken aan de film Two men went to war (2002). Twee militairen van het Army dental corps (tandartsen korps) besluiten op eigen gelegenheid met een paar handgranaten en pistolen Frankrijk in te vallen en sabotage acties uit te voeren in 1942! Hoewel de film in hoge mate een komische toon heeft is de gebeurtenis niet fictie. (De gefilmde acties zijn wel fictie.) En ze slaagden ook nog terug te keren. Beiden werden veroordeeld voor desertie. De sergeant (King) werd gedegradeerd naar soldaat en de soldaat (Cuthbertson) moest 28 dagen in de gevangenis. Gezien het vergrijp in oorlogstijd een "slap on the wrist"
King werd lid van de commando's en was toen Staff Sgt, deed mee aan de landing in Normandië en was officier toen hij Vlissingen hielp te bevrijden. Hij kreeg daarvoor het Military cross. Na de oorlog emigreerde hij naar Nieuw Zeeland en werd na een paar jaar officier in het leger en deed dienst in Korea waar hij onderscheiden werd met een DSO.
In December 1964 verongelukte hij met zijn landrover.
Cuthbertson kreeg een plaatsing bij Durham Light Infantry. Na de oorlog werd hij burgemeester van Newcastle-upon-Tyne. Hij overleed in 1996.


http://en.wikipedia.org/wiki/Two_Men_Went_to_War

Ik zag net op het Journaal dat hij weer terug is. Hij kreeg een warm onthaal! :)
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Veteraan 'stiekem' in Normandië

Bericht door stekker »

Zo'n kerel hou je niet zomaar bij z'n maten en de herdenking weg!
89 jaar en gewoon een ijzeren wil, respect hoor.
kevinf
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 nov 2013, 19:40

Re: Veteraan 'stiekem' in Normandië

Bericht door kevinf »

alle respect heb ik daarvoor .
Gebruikersavatar
joeri681
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:57
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Veteraan 'stiekem' in Normandië

Bericht door joeri681 »

Bernard Jordan is vandaag op 90 jarige leeftijd overleden! RIP!
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Veteraan 'stiekem' in Normandië

Bericht door Mr Mojo Risin »

Hij is gelukkig op 6 juni vorig jaar toch nog in Normandië geraakt. RIP
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie