Veldpet of schuitje

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Veldpet of schuitje

Bericht door Fuglesang »

Hallo,

Ik heb geen idee hoe ik eigenlijk moet zoeken naar info en het zal ongetwijfeld ergens staan, maar..

Wat is het verschil tussen een veldpet en een schuitje?
Behalve het uiterlijk dan.

Wanneer werd de veldpet gedragen en wanneer het schuitje?

Alvast bedankt
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Veldpet of schuitje

Bericht door Jim »

Kort door de bocht:
De veldpet verving officieel het schuitje. Maar genoeg manschappen bleven het schuitje dragen tot het einde van de oorlog.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Veldpet of schuitje

Bericht door Fuglesang »

Ok, dus het is eigenlijk laatoorlogs?
En het kon dus ook zijn, dat bij dezelfde afdeling sommige mannen schuitjes droegen en sommige veldpetten?
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Veldpet of schuitje

Bericht door Kugelblitz »

Fuglesang schreef:Ok, dus het is eigenlijk laatoorlogs?
En het kon dus ook zijn, dat bij dezelfde afdeling sommige mannen schuitjes droegen en sommige veldpetten?
Een veldpet, of M43 Feldmütze/Einheitsmütze, is inderdaad iets later oorlogs hoofddeksel.
Zoals gezegd werden de schuitjes (Schiffchen) ook gewoon gedurende de hele oorlog gedragen, dus het kwam zeker voor dat je petjes en schuitjes in een groep soldaten door elkaar zag. Vaak maar net wat men zelf het prettigst vond, vaak ook wat het meest praktisch was. De klep van een pet is immers niet altijd handig.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Veldpet of schuitje

Bericht door Jim »

Inderdaad sommigen zullen een klep wel prettig hebben gevonden b.v. tegen zon en regen, anderen zullen voorkeur hebben gehad voor een schuitje.
En ik weet niet of dat ook in het toemnalige Duitse leger zo zal zijn geweeest. Sommige van de zogeheten "ouwe hap" (Alte hasen) proberen zich van de nieuwkomers te onderscheiden en dat zou met een schuitje perfect kunnen. Maar dat is speculeren van mijn kant.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Veldpet of schuitje

Bericht door Erik »

Jim schreef:Sommige van de zogeheten "ouwe hap" (Alte hasen) proberen zich van de nieuwkomers te onderscheiden en dat zou met een schuitje perfect kunnen. Maar dat is speculeren van mijn kant.
Niet denkbeeldig. Het gebruik (oude kleding/uitrusting gebruiken om zich van de bollen te onderscheiden) is in elk leger tot op vandaag gangbaar.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Veldpet of schuitje

Bericht door Jasper J »

Op veel foto,s genomen in de winter zie je vaak of het schuitje of de veldpet begrijpelijk omdat een stalen pot met -40 op je hoofd niet lekker is.
De m43 pet was van af het moment van uitgave zeer populair vanwege oa het comfort en stijl heel veel officieren zie je dan ook met de m43.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Veldpet of schuitje

Bericht door Erik »

Jasper J schreef:Op veel foto,s genomen in de winter zie je vaak of het schuitje of de veldpet begrijpelijk omdat een stalen pot met -40 op je hoofd niet lekker is.
Ik durf dat te betwijfelen. Een helm op je hoofd is warmer dan een mutsje, al helemaal zo'n kriebelding. Ik denk dat de reden eerder is dat je met een helm op geluiden minder goed hoort. Fijn ook als je 's nachts post staat. Dan zal de helm echt wel afgezet zijn! Warmte is niet de hoofdreden (get it? Hoofd reden? :) )
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Veldpet of schuitje

Bericht door Jasper J »

@Erik kijk maar naar winter foto,s vaak zie je petten en schuitjes waaronder de speciale pelzmutze die zijn toch echt warmer dan een helm,ook zie je vaak kopfschutze in combinatie met schuitjes en petten dus ik denk dat het zeker wel het geval was helmen werden uiteraard ook nog steeds gedragen.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Veldpet of schuitje

Bericht door Erik »

Je praat nu over de winterkleding Jasper, in combinatie met andere Kopfschützer. Ja, dat is inderdaad warmer dan een helm. Maar geloof me dat een helm warmer is dan je zou vermoeden!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Veldpet of schuitje

Bericht door Kugelblitz »

Erik schreef:
Jasper J schreef:Op veel foto,s genomen in de winter zie je vaak of het schuitje of de veldpet begrijpelijk omdat een stalen pot met -40 op je hoofd niet lekker is.
Ik durf dat te betwijfelen. Een helm op je hoofd is warmer dan een mutsje, al helemaal zo'n kriebelding. Ik denk dat de reden eerder is dat je met een helm op geluiden minder goed hoort. Fijn ook als je 's nachts post staat. Dan zal de helm echt wel afgezet zijn! Warmte is niet de hoofdreden (get it? Hoofd reden? :) )
Dit is wel heel mooi gevonden Erik, maar eerlijk is eerlijk: Je slaat weer de spijker op z'n... :yes:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Veldpet of schuitje

Bericht door Erik S. »

Misschien heeft dat te maken met de vele jaren ervaring van Erik…..
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Veldpet of schuitje

Bericht door johan willaert »

Je helm is ook je waterdicht hoofddeksel....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Veldpet of schuitje

Bericht door Jasper J »

Erik S. schreef:Misschien heeft dat te maken met de vele jaren ervaring van Erik…..

Daarmee wil je zeggen dat anderen dat minder hebben is dat af te meten via een forum?

@ Erik ik heb het specifiek over de winter dat vermelde ik er ook duidelijk bij.

Het is gewoon een feit dat het met kou gewoon prettiger is om een stoffen hoofddeksel te dragen , we kunnen er kort of lang over praten .
Je ziet niet voor niets op zeer veel winter foto,s pelzmutze kopfschutzers enz enz.
In Rusland bij -45 is een helm zelfs een gevaarlijk ding zeker in de tijd van Stalingrad , te weinig winter kleding zoals handschoenen zet dan je helm maar eens van je hoofd je rukt direct te vingers van je hand af.
Ook werd er veel buitgemaakte spullen gebruikt van de Russen.
Uiteraard ontken ik niet dat helmen ook werden gedragen
Overigens zie ik op foto,s van russen in de winter bijna helemaal geen helmen dat is vast niet voor niets.
Kijk trouwens maar eens op deze link http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... 66&page=61 zeer veel petten enz.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Veldpet of schuitje

Bericht door Comrade »

Daarmee wil je zeggen dat anderen dat minder hebben is dat af te meten via een forum?
Ja

Helmen werden amper gedragen?
Volgens mij was dat verplicht tijdens aanvallen en in onrustige frontsectoren, je was ook gek om op dat moment voor comfort te kiezen in plaats van voor beveiliging.

Zo'n beetje alle foto's die jij blijkbaar als bron hebt zijn achter het front genomen, dus is dat ook niet echt een goede graadmeter hoe het nou was in de voorste gelederen.

Ik heb wel een keer of twee speciale verloven gezien, waarop stond dat een soldaat in kwestie geen helm of hoefde vanwege gezondheidsredenen, maar dat zullen er vast niet veel zijn geweest :wink: .
''Drann, drauf, drüber!''
Plaats reactie