Plan tweede Auschwitzmonument

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Old guy
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 mar 2014, 14:24

Plan tweede Auschwitzmonument

Bericht door Old guy »

Het Auschwitz Comité heeft het ontwerp gepresenteerd voor het nieuwe herdenkingsmonument in het Wertheimpark in Amsterdam. Het monument is ontworpen door de Pools-Amerikaanse architect Daniel Libeskind en zal de 102.000 namen dragen van Holocaustslachtoffers die geen graf hebben.

Libeskind is onder meer de architect van het Joods Museum in Berlijn en was verantwoordelijk voor de herinrichting van het World Trade Center in New York.

De architect koppelt aan het monument een soort beleving. De bezoeker daalt wat passen af, komt in de duisternis terecht en uiteindelijk weer bij het licht. Op panelen staan de namen van de slachtoffers.

Tegenstanders
De bewoners van de buurt rond het Wertheimpark zijn niet blij met de komst van het monument. Ze zijn bang dat ze niet meer in het park kunnen recreëren als er naast het Auschwitzmonument van Jan Wolkers nog een monument komt te staan. Het park is daarvoor volgens hen te klein en er zouden te veel bezoekers op het monument afkomen.

Het nieuwe monument zal duizend vierkante meter in beslag nemen, eenderde van de oppervlakte van het park. Toch zal er volgens het Auschwitz Comité evenveel ruimte overblijven voor recreanten omdat een deel van de struiken in het park wordt weggehaald. Het nieuwe monument zal naar verwachting jaarlijks 250.000 bezoekers trekken.

"Absurd"
Ook de weduwe van Jan Wolkers verzet zich tegen de komst van een tweede monument in het park. Ze noemt het een "absurd idee" en "een grove inbreuk op de betekenis van het Auschwitzmonument".

Het nieuwe monument kost ongeveer 5 miljoen, maar dat geld is er nog niet. Het Auschwitz Comité hoopt dat na de bekendmaking van de plannen de donaties zullen binnenstromen.

Het is de bedoeling dat het monument in september 2015 klaar is. Dat jaar is het 70 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog eindigde.

Bron:nos.nl
http://nos.nl/artikel/659145-plan-tweed ... ument.html
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Plan tweede Auschwitzmonument

Bericht door platoz »

De behoefte van zo'n monument moet, neem ik aan, toch ook gedragen worden door de bevolking en met name de plaatselijke buurt. Ik kan me eerlijk gezegd ook nauwelijks nog de meerwaarde van een tweede monument voorstellen als er al eentje staat. Wie verzint zoiets...
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Plan tweede Auschwitzmonument

Bericht door Jim »

Het gaat niet om een 2de Auschwitz monument. Maar een Holocaust monument. Daar zou in pricipe niet alleen Joodse slachtoffers op moeten komen maar ook anderen die om andere redenen in een concentratiekamp zijn omgekomen.

Maar ja er nog een monument erbij proppen lijkt mij wel een beetje veel van het goede. Ik heb op Tv het formaat gezien. Dat hakt er inderdaad in. En als er dan zoveel bezoekers komen, dan lijkt mij om praktische redenen dat geen goede lokatie. En waarom Amsterdam? Den haag lijkt mij ook een geschikte plaats. De plaats waar de bezetter de vervolging instelde.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Plan tweede Auschwitzmonument

Bericht door Fuglesang »

Precies.

-Amsterdam heeft al genoeg en hoeft niet het alleenrecht te hebben op holocaustmonumenten, zoals Arnhem oorlogsmusea heeft tegenover steden als bijvoorbeeld Nijmegen.
-Een tweede is overbodig. Waarom hebben we die andere dan nog?
-Waarom kost zoiets vijf miljoen? Een simpele stenen plakaat voldoet ook. De herinnering word er niet anders op. We kunnen het belastinggeld beter aan wat anders besteden. Goed. Het merendeel zal wel door donaties komen.
-Waarom een Amerikaans-Poolse ontwerper? We hebben zat goede ontwerpers in Nederland
-Hebben we uberhaupt nog wel een monument nodig? We hebben er immers een. 70 jaar later. Het lijkt me toch wel duidelijk zo.

M.a.w. ben ik geen voorstander.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Plan tweede Auschwitzmonument

Bericht door CollectorWo2 »

Doodzonde van het geld in deze tijden..
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Plan tweede Auschwitzmonument

Bericht door Jim »

Even ter verduidelijking. Zoals het er nu voor staat wordt er geen belasting geld besteed. Staat in het artikel. Ze hopen door nu de publiciteit te zoeken. Voordat het zover is genoeg donateuren/sponsoren te hebben gevonden. Ook de gemeente Amsterdam moet er ook nog toestemming voor geven. Kortom een kleine kaartenhuis.
In Nederland is er geen Holocaust monument. Er zullen ongetwijfeld mensen niet herdacht worden die in de holocaust zijn omgekomen, al was het maar omdat er geen overlevenden meer zijn van die mensen. Mensen kunnen een naam sponseren. Zo zijn er mensen die familileden sponsoren, maar ook iemand die de namen van een gezin sponsort die tijdens de oorlog in zijn huis hadden gewoond.
Een holocaust monument mag gerust voor mij. Maar wel op een lokatie waar steun en ook facaliteiten voor grote aantallen bezoekers passen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie