Vliegeniers uniform voor 1940

Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Joep »

Ik zou jullie nog even op de hoogte houden. Ik heb vandaag mijn geld teruggekregen. Hoewel het niet makkelijk ging.

Ik heb kort nadat ik van verschillende mensen vernomen heb dat het jasje vervalst zou kunnen zijn, contact opgenomen met het legermuseum.
Daarna ben ik langs dhr. Bosman geweest die mij ook vertelde dat het om een vervalsing ging. Hij heeft voor mij een keurig uitgebreid rapport geschreven waarin wordt uitgelegd wat niet goed is aan het jasje.

Ik ben er vervolgens mee teruggegaan naar de handelaar. Vandaag heb ik mijn geld teruggekregen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Kugelblitz »

Mooi zo! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Madman »

Hoi Joep,

Dat is erg jammer! Zou je misschien kunnen zeggen wat er volgens Dhr Bosma niet aan het jasje klopte?

Groet,

Mathieu.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Joep »

Het waren nogal een aantal punten. Hetgene waar je het direct al aan kon zien is dat er naden zaten van epauletten die er op gezeten hebben. Gouden Epauletten in combinatie met de rang sergeant hoort niet. Ook zaten er gaten in de kraag van drie sterren (dus kapitein). Knopen waren allemaal verschillend, terwijl de draadoogjes wel allemaal hetzelfde waren.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
phendriks82
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 14 jun 2014, 11:55

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door phendriks82 »

als beginnende nederlandse militaria verzamelaar zie ik hier in dit draadje een paar reacties tegenkomen waar ik van schrik:
wordt er nu serieus professioneel vals spul gemaakt???
en waar moet ik op letten (heb wel boeken enzo , maar ik ben geen expert)
ik dacht dat het voor nl militaria nog niet de moeite was, maar aangezien ik als beginneling schrik van de prijzen voor spul, verbaast het me niet.

hebben jullie dan tips??

wat ik met duits verzamelen heb geleerd (en helaas een paar keer hard mee de boot ingegaan) is dat er altijd stempels of iets dergelijks op moeten zitten tenzij er een goede betrouwbare bron is waar ook voorbeelden van stempel/merkeloze dingen op staan

ps excuses als dit niet bij het draadje hoor, voelt u vrij om het dan te verplaatsen/deleten moderator :)
phendriks82
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 14 jun 2014, 11:55

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door phendriks82 »

aangezien dit topic over bekende vervalsingen gaat wilde ik de volgende items eens voorleggen, ik ben niet voornemens het te kopen maar doe het in het kader van leermoment voor een beginneling:
http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/ ... ousPage=lr

de reden waarom ik het vraag is wat jullie zeggen: dont buy the story:
gevonden in een klerenkast....
maar ook dat deze advertentie er eerst voor 600 op stond, nu staat hij er na een tijd nog steeds....

wat is jullie mening hierover?
PS ik maak niemand ergens voor uit en dat is ook zeker niet zo bedoeld, maar voor mij is het een leermomentje

bedankt
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Bert-Jan »

Denk dat 600 iets te hoog was. Staan nl niet op naam. Lijkt mij geen namaak
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Joep »

Namaak lijkt het mij ook niet, maar de prijs was te hoog.
Je zult ongetwijfeld een keer in een vervalsing trappen. Maar koop de boeken en bestudeer uniformen, uitrusting en stempels.
Stempels worden ook nagemaakt, ook met Nederlands.

Een slechte replica herken je zo, maar ik denk dat het herkennen van vervalsingen toch meer moet komen van ervaring en kennis van uniformering en hoe men uniformen maakte vroeger. Zo leer je van bijna elk item individueel een beetje wat eraan moet kloppen etc.

Als je twijfelt gewoon even op 't forum zetten.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
phendriks82
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 14 jun 2014, 11:55

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door phendriks82 »

bedankt. ik twijfelde namelijk want mijn eerste aanwinst nl was een officiersuniform infanterie (blauwe bies, wsc eerste luitenant, een ster, hoewel er gaatjes lijken te zitten voor meer sterren) met wat motgaatjes en losse knopen (zaten erbij) met sam brown voor 250.. zou zo jammer zijn als mn eerste ding meteen vals is...
in ieder geval bedankt!
zal niet verder meer spammen hier , sorry :oops:
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Joep »

Het is geen spammen, misschien als je meer vragen hebt even een ander topic openen met foto's van je uniform.
Infanterie uniformen, de standaard uniformen van een infanterie officier worden naar mijn weten niet nagemaakt, daar zijn er nog zo veel van en die leveren te weinig op.
Zo'n jasje als dit vliegeniersjasje is rete zeldzaam en makkelijk om te bouwen van een gala jasje van 100,-. Je verzesvoudigd dan de waarde gelijk. Daar zijn vervalsers op uit.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Erik »

Joep schreef:Infanterie uniformen, de standaard uniformen van een infanterie officier worden naar mijn weten niet nagemaakt, daar zijn er nog zo veel van en die leveren te weinig op.
Je moet toch eens naar het LPLG-weekeinde, elk jaar einde september en dit jaar in Eindhoven. Daar zie je onder andere mensen in nieuwbouw buitenmodelletjes officieren NLD!

@Bertjan: goeie tip, van die tenaamstelling! Met de haat-en-nijdlijst in de hand is een geloofwaardige naam zó gevonden! :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Joep »

Ik wist al dat met Erik in de buurt je moet opletten wat je zegt. :bonk:

Nagemaakt, ok. Dat worden ze! Maar dat is meer voor de uitbeelding bedoeld.

Ik bedoelde te zeggen, Infanterie officiers jasjes worden niet vervalst.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
phendriks82
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 14 jun 2014, 11:55

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door phendriks82 »

lplg sta ik elk jaar met middeleeuwen, maar veel nederlands staat er niet behalve wat knil mensen
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Bert-Jan »

Nee bedoel de jasjes. In de adv stond dat ze van een persoon zijn geweest. Maar stond dus geen naam in. Ik neem aan dat dat ook de prijs drukt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Erik »

Joep, dat klopt denk ik wel, ze worden (nog) niet nagemaakt met de bedoeling ze voor echt te verkopen. Maar weet dat ze bestaan! Nu nog goed herkenbaar vanwege gebruikte stikdraad en stof, maar dat kon zomaar in de loop van de komende jaren veranderen. Replica jassen en broeken worden nu al verkocht op MP als zijnde echt, zie die slechte repro's uit China van een paar maand geleden. Als je er toch niet zoveel van weet kon je jezelf nog wel eens een gat in je portemonnai vallen!
Kepi's! Ook al zo'n mooi onderwerp! Er bestaat in Nederland nog een kepi-bouwer (Janfré uit Maastricht) die ernstig goede kepi's bouwt, op wens! Ik heb een vooroorlogse KMar-kepi van hun hand! Mooi hoor! Nog een paar jaar dragen en hij kan zó MP op! Is niet de bedoeling en zul je mij ook niet zien doen (mensen moedwillig belazeren is bij mij niet zo sterk ontwikkeld helaas, je kunt er goed geld mee verdienen schijnt), maar houdt er rekening mee dat het wel gaat gebeuren en al gebeurt!

Al met al is het spul niet erg schaars maar verzamelaars houden het allemaal binnen de eigen verzameling. Bij verkoop meent iedere verzamelaar dat-ie goud in handen heeft en wil er zoveel mogelijk munt uit slaan, desnoods met compleet irrelevante gegevens (nummergelijk bij deko-wapens, op naam gestelde jasjes, wel of niet CM-gestempeld etc.) Het is gewoon handel geworden. Zie naar de verkopers, die zien een vraag en zij zullen hun aanbod daarop afstellen: wapens worden ineens nummergelijk, overal verschijnen CM-stempeltjes, kale jassen dragen inene namen uit de haat- en nijdlijst etc. En wie stelt die vraag?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie