Wat voor kogels zijn dit?

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
otorenbosch
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2014, 15:10

Wat voor kogels zijn dit?

Bericht door otorenbosch »

Afgelopen week in de bossen van Gasselte gezocht, daar 2 kogelpunten gevonden.
De eerste kogelpunt is 0,8cm in doorsnee, is 3 cm lang en weegt 13 gram.
De tweede kogelpunt lijkt op de eerste, maar heeft een scherpere punt. Afmetingen zijn 3,8 cm lang en 0,8 cm breed.
Wat me verder nog opvalt is dat beide kogels een wit laagje aan de onderkant hebben.
Heeft iemand een idee wat voor kogels het zijn.
Er is in de bossen van Gasselte in WO2 wel gevochten door franse parachutisten, zie oa. http://www.saak.nl/battlefield%20tour/2 ... 6BRDGeKBaR
Kogelpunt 1
Kogelpunt 1
Kogelpunt 2
Kogelpunt 2
Kogelpunt 1 & 2
Kogelpunt 1 & 2
Achterkant kogelpunten
Achterkant kogelpunten
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wat voor kogels zijn dit?

Bericht door racefiets »

Zal ik je hetzelfde antwoord geven als op het andere forum?
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Wat voor kogels zijn dit?

Bericht door ammo »

En wat heb je daar gezegd?
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wat voor kogels zijn dit?

Bericht door racefiets »

De bovenste ziet eruit als een M88 kogel enkel is dat onwaarschijnlijk gezien het gebied waar hij gevonden is. (zie alleen net wel in mijn verzameling dat DWM dit type kogel ook nog geladen heeft met een civiel bodemstempel. Zou dus ook nog voor de jacht gebruikt kunnen zijn)
De andere is bij gebrek aan een stalen kern aan de achterzijde maar wel geoxideerd lood mijns inziens geen .30-06 maar ik vermoed een .303 AP of API. Lichtspoor lijkt me onwaarschijnlijk aangezien het sluitplaatje mist. Wat ik denk te zien ligt te diep in de kogel.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Wat voor kogels zijn dit?

Bericht door ammo »

De eerste zou ik de preciese diameter willen hebben.
de tweede zeg ik .39-06 AP gezien de gerilde rand.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Wat voor kogels zijn dit?

Bericht door yente »

De 1e lijkt ook sterk op een kogel van een Belgische mauser model 89, alleen is de kogel van dit topic daarvoor te kort.
Het kaliber van de model 89 is: 7.65×53mm

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Wat voor kogels zijn dit?

Bericht door ammo »

Hoezo te kort?
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Wat voor kogels zijn dit?

Bericht door yente »

Oeps, inderdaad te rap geweest. De lengte van de kogel zou 30.5 mm moeten zijn.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wat voor kogels zijn dit?

Bericht door racefiets »

ammo schreef:de tweede zeg ik .39-06 AP gezien de gerilde rand.
Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken enkel loopt daarbij de kern helemaal door tot achteren. Vervolgens is die afgesloten met een messing cupje. Geen van 2 is te zien. Wat er wel zit is iets wat lijkt op geoxideerd lood en het ligt verdiept in de kogel. Je zou bij een AP duidelijk de kern moeten zien zitten.

De twist is ook linksom, voor zover ik weet heeft bijvoorbeeld de Vickers een linksom draaiende twist.
yente schreef:De 1e lijkt ook sterk op een kogel van een Belgische mauser model 89, alleen is de kogel van dit topic daarvoor te kort.
Het kaliber van de model 89 is: 7.65×53mm
Heb ik ook aan zitten denken enkel heeft die niet een duidelijke groef iets boven de onderzijde van de kogel?
Laatst gewijzigd door racefiets op 17 jun 2014, 21:19, 3 keer totaal gewijzigd.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Wat voor kogels zijn dit?

Bericht door ammo »

We kunnen het met zekerheid zeggen, als we de precieze maat hebben (doorsnede),
dit is eenvoudig te meten met een schuifmaat :wink:
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wat voor kogels zijn dit?

Bericht door racefiets »

Klopt, enkel moet je dan wel heel secuur meten. Het verschil tussen .308 en .311 is niet zo heel groot. De .303 MkVIIB heeft trouwens ook een kartelrand... :wink:
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Wat voor kogels zijn dit?

Bericht door yente »

racefiets schreef:
yente schreef:De 1e lijkt ook sterk op een kogel van een Belgische mauser model 89, alleen is de kogel van dit topic daarvoor te kort.
Het kaliber van de model 89 is: 7.65×53mm
Heb ik ook aan zitten denken enkel heeft die niet een duidelijke groef iets boven de onderzijde van de kogel?
Klopt. Maar als ik goed zie op de 1e foto, dan zie ik hiervan nog restanten? Na al die jaren in de grond kan het wat afgesleten zijn.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
otorenbosch
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2014, 15:10

Re: Wat voor kogels zijn dit?

Bericht door otorenbosch »

Heren, ik vind het geweldig om te lezen dat jullie er zoveel van af weten. Ik ben nog niet zo lang aan het zoeken en vind het heel interessant om te weten wat voor kogels dit zijn en waar ze vandaan komen. Ik zal proberen even een schuifmaat te regelen, zodat ik even precies kan meten.
Wat mij verder nog opvalt na de kogels zelf wat beter onderzocht en bekeken te hebben is dat de kogel met de scherpe punt een rode kop heeft(is op de foto wat lastig te zien, maar met het blote oog kun je dat wel onderscheiden).
Tevens heeft deze kogel zoals racefiets al zei een linkse twist. De andere kogel heeft echter een rechtse twist. Ook heeft deze kogel een hele lichte groef aan de onderkant, ongeveer 5mm van onderen.
Zou het trouwens zo kunnen zijn dat deze kogels afkomstig zijn van de franse parachutisten die in WO2 in de bossen van Gasselte hebben gezeten, zie ook de internetlink in mijn eerste post(hierop staan ook enkele oude foto's waarop de parachutisten staan, misschien kunnen jullie op de foto enkele wapens herkennen waarmee de kogels afgevuurd zouden zijn?)

@racefiets: je had inderdaad al antwoord gegeven op het andere forum, maar dat was het eerste forum die ik tegenkwam. Dit forum leek mij geschikter voor het determineren van kogels(maar gespitst op WO2), zodoende had ik de kogels ook nog hierop geplaatst.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wat voor kogels zijn dit?

Bericht door racefiets »

Zou je van die spitse kogel de achterkant wat beter (scherp) op de foto willen zetten?
otorenbosch
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2014, 15:10

Re: Wat voor kogels zijn dit?

Bericht door otorenbosch »

Bij deze een hopelijk iets betere foto. Ik heb de schuifmaat nog niet kunnen vinden. Mijn ouders moeten ergens een hebben, maar die zijn op dit moment niet thuis.
Achterkant kogel
Achterkant kogel
Plaats reactie