onklaar maken van vurend wapen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Erik »

luck
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door racefiets »

Heb je ook al een handelaar die de import voor je gaat regelen? Weet je al wat hij hiervoor gaat rekenen? Mogelijk lukt dit binnen die 150 euro. Verstuurd de verkoper ook naar Nedeerland. Zo ja wat rekend hij ervoor. Zo niet dan zal je een Duitse handelaar moeten zoeken die het wel kan. Niet iedere handelaar kan en mag dat. De verkoper zal niet zo blij zijn als je dat nog allemaal moet gaan uit zoeken nadat je het geweer hebt gekocht.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Erik »

Er is het laatste jaar wel wat veranderd. Zo is er in Duitsland nog maar één vervoersbedrijf wat wapens mag vervoeren en dat weet ze: de prijs is ernaar. Een Duitse verkoper die zijn verkochte wapen naar Nederland wil sturen komt hiermee automatisch in aanraking. Let wel: het gaat hier om wapens die voor de Duitse wet verlofplichtig zijn (EWB) Vrije wapens maakt niet uit.
Om het hele geheister van consenten aanvragen etc. te omzeilen kun je dit allemaal beter laten doen door een erkenninghouder (wapenhandel) Die doet dat vaker en kent de weg. Maar inderdaad: waar geld is, is een weg....
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door racefiets »

Plus dat het nog wel eens in 2 keer verstuurd wordt. Of dat het pakket te lang is en daardoor extra kost om te verzenden.....
phendriks82
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 14 jun 2014, 11:55

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door phendriks82 »

kerel een k98 voor 300 euro die werkt, dat KAN nooit goed zijn....veels te verdacht goedkoop...
ik zeg NIET doen,
daarbij rekenen wapenhandelaren voor onklaar maken VEEL meer dan 50-100 euro, vergeet niet dat je ook het certificaat dat je dan krijgt moet betalen....importeren gaat je minstens 300 kosten, maar ik zou het sowieso niet doen, want inderdaad elke handelaar zal een wapen met een dergelijk vaag verhaal weigeren....
waarom koop je niet gewoon een mooie onklare k98 in nederland??
markplaats barst er geregeld van..
succes iig
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Erik »

phendriks82 schreef:kerel een k98 voor 300 euro die werkt, dat KAN nooit goed zijn....veels te verdacht goedkoop...
In vergelijking met wat?
In Duitsland snapt men dat een geweer bestaat uit ijzer en hout. In Nederland denken verkopers vaak dat er goud en platinum in verwerkt is, of dat hun exemplaar ongeveer het laatste exemplaar is en drijven de prijs op.
Ik heb een vurende Canadese Lee Enfield uit 1942 voor iets meer dan 100 EU gekocht in Duitsland. Een P14, zelfde staat, 160. Ik ken iemand die een pistool M25 (FN10/22) met de W op de kast werkend voor drie tientjes in Duitsland heeft gekocht. Allemaal de laatste jaren en allemaal via eGun.
300 EU voor een lopende K98 vind ik gek genoeg. Moet ook niet meer worden.
Phendriks schreef:daarbij rekenen wapenhandelaren voor onklaar maken VEEL meer dan 50-100 euro, vergeet niet dat je ook het certificaat dat je dan krijgt moet betalen....
Wie rekenen er dan meer? De duurste ongeveer is Hes van Zweeden, die doet het voor rond de 75 (wat ik laatst hoorde) en het certificaat krijg je er natuurlijk bij.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door patrickh »

Erik, vind ik voor een K98 helemaal niet veel hoor, €300,00 is zelfs goedkoop (indien nummergelijk)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Erik, vind ik voor een K98 helemaal niet veel hoor, €300,00 is zelfs goedkoop (indien nummergelijk)
Patrick, je zegt het zelf al: indien nummergelijk. De waanzin ten top! Een onklaar wapen en dan nummergelijk, hoe idioot wil je het hebben? Verzinsels van verzamelaars! Je houdt jezelf voor de gek!
Als je buiten Nederland kijkt zie je dat 300 voor een lopende K98 (en of dat nu nummergelijk is of niet) een normale handelsprijs is. Het zijn de verzamelaars die er idioterie van maken! In Duitsland speelt die verzameldrang veel minder een rol, daar zijn de prijzen nog een beetje normaal. En daarbij: meer dan 600 oude guldens voor een stuk ijzer in hout gevat waarvan er miljoenen van zijn gemaakt, hallo zeg.... We praten niet over een productie van 10.000 stuks hembrugkarabijnen. Dáár snap ik het wel van

Kijk nou eens op eGun. Zet de mogelijkheid "Sofort kaufen" eens aan en zoek op K98. Verbaas je. Dát is dus de verkoopprijs! Sofort Kauf! Niet bieden maar gewoon overnemen voor 149 EU.
En een beetje handige verzamelaar/uitbeelder is allang goede maatjes met een erkenninghouder, die dat wapen een beetje handig Nederland in krijgt en gecertificeerd buiten gebruik stelt. Daar is echt geen 300 EU extra voor nodig met bijkomende kosten voor het certificaat. Nog nooit meegemaakt, ook niet bij de mannen die in mijn uitbeeldingsgroepen zitten en die ook echt wel meer dan eens wapens naar Nederland laten halen.

He, ik zou me er bijna over opwinden zeg....
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door patrickh »

Erik,

Niet mee eens, verzinsel van verzamelaars???, als je alleen al wist wat voor diversiteit er is in makercodes, productienummers, vroege of late uitvoeringen, noem maar op. En verzamelaars betalen nu eenmaal soms meer dan gebruikers voor de schietsport, en kunnen die wapens soms nog beter waarderen dan juist die mensen die ze gebruiken voor de schietsport. En nee, ik hou mezelf niet voor de gek, mij intereseert het helemaal niet dat een wapen onklaar is gemaakt, is voor mij zelfs een pré. K98's met mooie stempelingen, Kriegsmarine of Luftwaffe of Heer gebruikt, noem maar op, allemaal verzamelwaardig, onklaar of niet, en zeer veel verschil in waarde. Zo is het nu eenmaal, of jij het nu begrijpt of niet. En geldt het niet voor alles wat een verzamelaar spaart dat de prijs wordt omhoog gedreven...kijk maar eens naar bv de Nederlandse Helm, is toch ook maar een stuk oud ijzer...ook soms zeer duur in aparte uitvoeringen, zeker ook een verzinsel van/voor verzamelaars?

Op Egun kun je idd soms goedkoop K98's kopen, maar markeert wel vaak het een of ander aan, hoor! En je uitbeeldingsgroepen zoeken gewoon een K98, kijken niet naar makers of nummergelijkheid of zeldzaamheid.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Erik »

En zo hebben we allemaal onze eigen beleving van de werkelijkheid Patrick. Hoort ook zo natuurlijk. Dat je spaart op stempelingen Luftwaffe, Ostsee e.d., daar heb ik inderdaad beeld bij. Maar nummergelijk? Dat vind ik echt een farce.
En ja, door de verzamelaars zijn 'onze' uitrustingstukken ook stukken duurder geworden. De tijd dat je een NLD helm voor 50 gulden (!) kocht is helaas voorbij. Jammer. Terecht wat je zegt: is ook een stuk ijzer.

Het rare is dat men hier op dit forum dat wel denkt van uitrustingstukken buiten de periode 40-45! Een zeldzame verblifa-helm wordt zonder mankeren vernield omdat er geld mee te verdienen is door ze om te bouwen naar M1 helmen, U.S., WW2. En daar komt nauwelijks commentaar op uit de verzamelaarswereld.

Heul apart.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door patrickh »

Erik, weet je waarom voor mij nummergelijkhied wel belangrijk is, nou heel simpel: Ik vindt militariaspul pas interessant als het zoveel mogelijk origineel is gebleven, een helm bijvoorbeeld die een ander binnenwerk heeft gekregen na de oorlog is voor mij niet interessant, hetzelfde geldt voor een K98 die na de oorlog bij elkaar is geraapt:ander houtwerk, andere kolf noem maar op, klopt gewoon niet. Dat hij voor mij onklaar gemaakt moet zijn is jammer, maar dat is dan ook het enigste waar ik aan toe moet geven. Ik hoef en wil geen wapenvergunning, en zo is dat dan de enigste optie. En toch beleef ik er voldoening aan!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Erik »

Dat je er voldoening bij hebt, dat is ook goed. Ik vraag me trouwens af in hoeverre wapens na een aantal jaren gebruik en reparaties nog nummergelijk waren, maar daar kan ik verder niets gefundeerds over roepen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door racefiets »

Daardoor is het juist voor een verzamelaar zo interessant om een onaangeroerd exemplaar te vinden. En ze komen gewoon voorbij. Af en toe zit er gewoon een juweeltje tussen. Aantal jaar geleden nog naast een M1 carbine gegrepen die nog 100% in originele staat was zoals die in 1944 gedropt was voor het verzet. De man heeft het wapen altijd bij zich gehouden en nadien altijd op een jachtacte gehad. De beste man had zelfs de originele patronen er nog bij uit de verzetstijd. Zo vaak had hij er sindsdien mee geschoten. En ja, dat zijn de wapens waarvoor een verzamelaar een topprijs wil betalen. Een M1tje uit de grote stapel is het gewoon net niet.
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Gun Collector »

ik zie net op een ander forum dat de k98 waar ik het over had is verkocht. zag een post met verkocht staan :r
beetje jammer dat de man het niet heeft gemeld en dat ik er zo achter moest komen...
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Gun Collector »

racefiets schreef:Daardoor is het juist voor een verzamelaar zo interessant om een onaangeroerd exemplaar te vinden. En ze komen gewoon voorbij. Af en toe zit er gewoon een juweeltje tussen. Aantal jaar geleden nog naast een M1 carbine gegrepen die nog 100% in originele staat was zoals die in 1944 gedropt was voor het verzet. De man heeft het wapen altijd bij zich gehouden en nadien altijd op een jachtacte gehad. De beste man had zelfs de originele patronen er nog bij uit de verzetstijd. Zo vaak had hij er sindsdien mee geschoten. En ja, dat zijn de wapens waarvoor een verzamelaar een topprijs wil betalen. Een M1tje uit de grote stapel is het gewoon net niet.
dingen die jij zo noemt zijn inderdaad de droom van een verzamelaar. dit soort dingen vind je meestal op het platteland, ik heb helaas nooit zo'n wapen gehad met een goed verhaal...
Plaats reactie