Veldfles identificatie gevraagd

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
PJB76
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2014, 15:45

Veldfles identificatie gevraagd

Bericht door PJB76 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, en zit met een vraag. Ik heb een oude veldfles geerfd van mijn opa ( 1904 ) Deze is mij al beloofd toen ik een klein jongetje was, en na jaren eidelijk in mijn bezit gekomen. Nu weet ik alleen niet uit welke periode, en van welke makelij hij is. Opà heeft mij dat nooit verteld.

Ik hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen geven? Aan de onderkant van de fles zit een stukje hout waardoor hij kan staan, verder met leer omkleed. Op de dop staat H.R.E. 60 en op de haak waarmee je hem aan de koppel kunt hangen Patent Ritter. Ik hoop te horen.

Groet Pieter.
Bijlagen
SAM_2091.JPG
SAM_2090.JPG
SAM_2089.JPG
SAM_2088.JPG
SAM_2087.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Veldfles identificatie gevraagd

Bericht door Erik »

HRE is de Herstellercode voor C.W. Motz u. Co., Brandenburg an der Havel
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
PJB76
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2014, 15:45

Re: Veldfles identificatie gevraagd

Bericht door PJB76 »

Oke, Dankjewel. De oorsprong is dus Duits. Maar zou deze veldfles uit de ww2 stammen? Mijn vermoeden zegt van wel, maar zoals gezegd opa heeft mij eigenlijk nooit verteld hoe hij aan deze fles gekomen is. Hij sprak überhaupt niet graag over de oorlog..

Ook zou ik graag willen uitvinden door wie of wat deze fles gedragen kan zijn, misschien iemand die dat kan vertellen?

Groet Pieter.
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Veldfles identificatie gevraagd

Bericht door soldaat »

Inderdaad Duitse veldfles meestal staat aan de hals van de fles als je het stof naar onderen schuift een datering
PJB76
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2014, 15:45

Re: Veldfles identificatie gevraagd

Bericht door PJB76 »

Helaas.. Ik kan het niet naar beneden schuiven. Het zit geplakt lijkt het wel. Even update.. De fles is bekleed met rubber, en niet met leer zoals ik eerder aangaf. Door ouderdom leek het op uitgedroogd leer. Maar het is wel degelijk rubber.

Misschien helpt dit om de fles te dateren en te bepalen wie of wat de fles gebruikt zou kunnen hebben?

Groet Pieter.
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Veldfles identificatie gevraagd

Bericht door svdwal »

Beste Pieter,

Rubber (of leer) is geen logisch materiaal om een veldfles mee te bekleden.
Normaliter heeft de bekleding van een veldfles een functie, in het geval van Duitse en Britse veldflessen is dit wol.
Wol heeft een isolerende eigenschap waardoor de inhoud ofwel niet te snel afkoelt danwel niet te snel bevriest.
Wol (of andere stoffen bekleding) kun je vochtig maken waardoor bij warm weer de inhoudt van de fles koel blijft door de verdamping van het vocht welke in de bekleding getrokken is. Rubber heeft deze eigenschap niet en leer slechts in zeer beperkte mate.

Mijn persoonlijk vermoeden is dat het omhulsel ooit eens vervangen is door Rubber en dat dit niet origineel is.
De fles zou wel degelijk origineel kunnen zijn, maar daarvoor zou je inderdaad onderaan de hals moeten kijken.

Met vriendelijke groet,

Sjoerd van de Wal
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
PJB76
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2014, 15:45

Re: Veldfles identificatie gevraagd

Bericht door PJB76 »

Zo.. ik heb nu het meeste rubber eraf gepulkt en onderaan de hals niks gevonden. De fles lijkt wel van hout gemaakt, ( is aluminium ) hij is donker van kleur en het lijkt zelfs dat er een houtnerfje inzit. Kan misschien ook houtfineer omheen zitten? In het midden op de vlakke kant van de fles staat een relief stempel HRE 59 5 Daar schuin onder een vaag stempeltje met 32 erin. Deze stempel is een blauw rondje met daarin het cijfer 32.

Meer informatie kan ik niet op de fles vinden.

Groet Pieter.
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Veldfles identificatie gevraagd

Bericht door stekker »

Persoonlik denk ik dat dat rubber er wel degelijk op hoort te zitten.
Ik denk dat omdat het er zo mooi en strak omheen was gemaakt.
Zonde dat je dat spul er vanaf hebt gehaald zonder even te Googelen.
Waarschijnlijk is jouw veldfles een Bundeswehrfles, deze is van na wo2.
Dit kwam ik na 3 minuten zoeken op het net tegen.
Kijk maar eens naar deze topics:

https://www.google.nl/search?q=Deutsche ... B348%3B417

Of deze:

http://www.multi-board.com/board/index. ... 7&pageNo=4
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Veldfles identificatie gevraagd

Bericht door Schijnwerper »

Soms is het zo simpel, dit is gewoon een Bundeswehr Duitse veltfles uit de jaren 60 H.R.E. 60
Heinrich Ritter Esslingen. Die maakten ook al vele varianten veldflessen in de 2Wo.
Het rubber wat erom heen zit was vooral bedoeld voor bescherming van de velfles en om het geluid klapperen van de uitrusting tegen te gaan.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: Veldfles identificatie gevraagd

Bericht door peanut »

Zonde van de Veldfles...
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Plaats reactie