Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Hansmetaal
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2014, 18:10

Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Bericht door Hansmetaal »

Goedendag allemaal.

Bijgaand een bodemvondst op de westerheide in hilversum op ongeveer 20 cm diepte in de buurt van de kol. Palmkazerne.

Ik vermoed een 20 mm granaat, wie kan mij verder helpen met wat dit is en waar vandaan het komt.

Onderste foto is het object wat schoongemaakt.

Alvast bedankt voor de moeite !
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Bericht door Der Blitz »

weg daarmee, das geen kogel maar een kleine granaat... het word wel afgeschoten met een geweer, maar er zit kruit in, duidelijk herkenbaar aan de koperen ring!

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Bericht door stekker »

Je bent gevaarlijk bezig geweest Hansmetaal!
Als je niet weet wat het is, kun je beter een foto maken met een aansteker of beter nog een rolmaat erlangs voordat je iets meeneemt of zelfs gaat reinigen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Bericht door racefiets »

En we hebben er weer eentje voor de darwin award. Vermoed een 20mm GRANAAT en gaat vervolgens een op scherp staand projectiel die gevuld is met springstof schoon lopen maken...... Hoe lomp kan je zijn.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Bericht door ammo »

Weer eentje die levensmoe is , om met een 2 cm flak sprenggranaatje (blindganger) te gaan kloten :shocked:
Nemo Me Impune Lacessit
Hansmetaal
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2014, 18:10

Re: Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Bericht door Hansmetaal »

Bedankt tot dusver voor de informatie, jammer dat ik dom en lomp word genoemd, maar dat zal wel zo zijn.
Zoals ik schreef is het mijn eerste detector en mijn eerste vondst, ik heb en had totaal geen idee over hoe of wat, vandaar de vraag.
Nu ik iets meer weet, weet ik dat ik dat voortaan moet laten rusten.

Bedankt voor de moeite.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Bericht door Haplo »

Je loopt nu wel leuk bedankjes uit te delen, maar heb je zelf wel een idee waar je mee bezig bent?
Je moet eens in de gaten krijgen hoe ontzettend veel geluk je hebt gehad.
Op dit moment heb je het er zonder kleerscheuren van af gebracht.
Indien het mis was gegaan met het schoonmaken was je in het gunstigste geval je 2 handen en onderarmen kwijt geweest.

Ga je eerst goed inlezen wat er zoal te vinden is.
Met munitie is het al zo vaak aangegeven: BWM.
Blijf er af.
Markeren.
Melden.

En zeker niet meenemen.
Mvg/Best regards, Sipke
Hansmetaal
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2014, 18:10

Re: Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Bericht door Hansmetaal »

Der Blitz schreef:weg daarmee, das geen kogel maar een kleine granaat... het word wel afgeschoten met een geweer, maar er zit kruit in, duidelijk herkenbaar aan de koperen ring!

groeten

Was dit de orginele vorm of was het orgineel nog langer.
P.s ik zal het voortaan met rust laten als ik dar weer ga zoeken....bedankt.
Gebruikersavatar
veritable
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 22 jul 2013, 14:27
Locatie: Drenthe

Re: Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Bericht door veritable »

image.jpg
Hansmetaal
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2014, 18:10

Re: Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Bericht door Hansmetaal »

Haplo schreef:Je loopt nu wel leuk bedankjes uit te delen, maar heb je zelf wel een idee waar je mee bezig bent?
Je moet eens in de gaten krijgen hoe ontzettend veel geluk je hebt gehad.
Op dit moment heb je het er zonder kleerscheuren van af gebracht.
Indien het mis was gegaan met het schoonmaken was je in het gunstigste geval je 2 handen en onderarmen kwijt geweest.

Ga je eerst goed inlezen wat er zoal te vinden is.
Met munitie is het al zo vaak aangegeven: BWM.
Blijf er af.
Markeren.
Melden.

En zeker niet meenemen.
Met de bedankjes wilde ik aangeven blij te zijn met de reacties al dan niet positief die ik heb gekregen.
Ik heb in mijn complete onwetentheid iets meegenomen wat niet de bedoeling was.
Dit is de eerste keer dat ik met een klein goedkoop detectortje iets ben gaan zoeken, met het feit dat ik aan dat stuk hei woon, en niet met de intentie munitie te zoeken of te vinden, ik geloofde immers niet dat ik met een simpel detectortje iets zou vinden, laat staan een stuk munitie, ik dacht dat alleen proffesionals dit vonden, mede daardoor geloofde ik niet dat dit daadwerkelijk een gevaarlijk iets was, echter niet dus wel dankzij de reacties, vandaar dat ik bedankte.

Ik zal melding maken van dit stuk munitie, en mij voortaan 2x bedenken daar te gaan zoeken, maar mocht dit nog een keer gebeuren dan zal ik het met rust laten en melden.
Wellicht had ik me beter moeten inlezen voordat ik ergens aan begon.
Ik heb blijkbaar het geheel onderschat, niet wetende dat zo'n klein projectiel zoveel schade zou kunnen aanbrengen, het was in mijn ogen maar een "kogeltje" van een paar centimeter.

Evengoed nogmaals dank voor de reacties, wellicht dat iemand nog meer tips heeft.

....
_Arthur

Re: Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Bericht door _Arthur »

Hopelijk heb je er iets van geleerd; nu kom je bij stap nummer 2: politie bellen en ze melden wat je thuis hebt liggen.
jerzor
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mar 2014, 18:11
Locatie: apeldoorn

Re: Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Bericht door jerzor »

gewoon een vraag maar hoe weet je dat die kop HE is en niet AP?
want ik zie er geen ontsteker op zitten.
Egal, erlaubt ist, was gefällt
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Bericht door racefiets »

Afhankelijk van de staat kan je het soms ook niet zien. Maar even een heel simpele methode ,die lang niet altijd op gaat, is een kleine platte kant aan de voorzijde is meestal de HE uitvoering.
Je spreekt alleen wel makkelijk over AP. Bij Duitse projectielen heeft ook het AP projectiel een explosieve of phosfor lading. Deze hebben dan een bodemontsteker.

Dit soort projectielen zijn trouwens vaak echte rotzakken. Heel vaak zijn ze uitgevoerd met een zelfvernietigingsmechanisme die het projectiel zou moeten vernietigen als deze aan zijn maximale dracht zit of als deze onstabiel wordt in zijn vlucht. Deze systemen weigerden nog wel eens enkel heeft dat wel tot gevolg dat de granaatjes in verschoten toestand extra gevaarlijk zijn. Dat is dan ook de reden dat je uitgemaakt wordt voor dom en lomp. En om eerlijk te zijn reageren we dan nog redelijk fatsoenlijk. Je zal de eerste niet zijn die delen van ledematen (of erger) moet missen door zo'n "klein" projectiel.
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Bericht door svdwal »

Ik blijf me er over verbazen dat verschoten munitie zo vaak onderschat wordt.
Deze spullen zijn er op ontworpen om te vernietigen, op het moment dat deze dus verschoten worden zijn ze geactiveerd en dus gevaarlijk.
Als je dan een exemplaar vindt, hoe onervaren je ook bent, dan dien je je te realiseren dat je er niet mee moet gaan slepen.
Na al die jaren in buiten condities is het geheel erg instabiel geworden.
Ik heb jongens in Belgie zien slepen met een fosforgranaat die begon te roken....

Als je het niet weet of twijfelt, LATEN LIGGEN! En uiteraard melden bij de juiste instanties.

Topicstarter heeft bijster veel geluk gehad, realiseer je dat goed.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
NickG.
Lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 dec 2012, 14:48

Re: Identificatie kogel/patroon bodemvondst

Bericht door NickG. »

Gelukkig is er niks gebeurd.
Iedereen kan natuurlijk wel eens een fout maken :bonk:
Maar altijd zodra je vermoedt dat iets een granaat of iets dergelijks kan zijn, het als het mogelijk is afdekken en de politie waarschuwen.
Die komen dan ter plaatse en maken foto's van het projectiel.
Die foto's sturen ze daarna door naar de EOD (Explosieve Opruiming Dienst) en die beslist dan wat er gaat gebeuren.
Ik vind erg vaak granaten en ben er wel aan gewend.
De eerste keer dat ik een granaat vond, stoof ik naar de andere kant van het bos! :lol:
Raak er mee vertrouwd, maar vertrouw het nooit!
Kijk ook eens op mijn site! :) http://www.goldeneagle-militaria.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie