Op deze plaats begon de Eerste Wereldoorlog (fotoverslag)

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Op deze plaats begon de Eerste Wereldoorlog (fotoverslag)

Bericht door koos24 »

In september 2010 bezocht ik Sarajevo en de foto's gebruik ik in deze fotoserie.

Afbeelding

Op 28 juni 1914 schoot Gavrilo Princip met zijn FN model 1910 de Oostenrijks-Hongaarse troonopvolger Frans Ferdinand
en zijn vrouw dood en loste hiermee eigenlijk de eerste schoten van de Eerste Wereldoorlog

Voor alle achtergronden verwijs ik graag naar de diverse sites over de moord en wat er aan voorafging.

De aanslag op de aartshertog vond plaats in Sarajevo op 28 juni 1914
De aanslagplegers waren leden van de geheime organisatie de "Zwarte Hand", een Servische nationalistische beweging.

AfbeeldingAfbeelding
De rondtocht door Sarajevo vond plaats in een open auto en tijdens deze toch vonden er 2 aanlagen plaats, de eerste mislukte de tweede was fataal.

Afbeelding
Bij de rode stip vond de eerste aanlag plaats, Nedeljko Čabrinović gooide een bom die 3 officieren verwondde, Frans Ferdinand bleef ongedeerd.

Afbeelding
De aartshertog en zijn vrouw braken de tocht niet af maar bezochten het stadhuis, op deze foto zijn ze te zien als ze het stadhuis verlaten,
het is 5 minuten voor de volgende aanslag.


Beelden van het bezoek.

Afbeelding
Het stadhuis werd in 1947 verbouwd tot bibliotheek maar tijdens de burgeroorlog in Joegoslavië aangestoken door de Serviërs
Tijdens mijn bezoek in 2010 waren de bouwwerkzaamheden in volle gang.

Afbeelding

Afbeelding
In 2013 was de bibliotheek (voormalig stadhuis) weer volledig gerestaureerd, de foto heb ik van internet.

Afbeelding
Deze vergelijkingsfoto kon ik maken omdat op de achtergrond de moskee goed zichtbaar is, het is 30 seconden voor de aanslag.

Afbeelding
De auto gaat hier naar rechts en meteen om de hoek vind de aanslag plaats.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb de plaats van de aanslag van alle kanten gefotografeerd en er een rode stip bij gezet,
hier vermoordde de Serviër Gavrilo Princip de aartshertog en zijn vrouw

Afbeelding
Een gedenksteen markeert de plaats van de aanslag.

Afbeelding
Een foto uit 1908 van dezelfde hoek, de deur is in de loop der jaren verplaatst.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In het gebouw op de hoek zit nu een klein museum over de aanslag.

Afbeelding
Op deze foto de opgebaarde aartshertog en zijn vrouw.

Afbeelding
Graf van Frans Ferdinand en Sophie, in Artstetten (Oostenrijk de foto komt van internet)


Filmbeelden van de begrafenis.

Afbeelding
Direct na de aanslag wordt Gavrilo Princip gearresteerd.

Afbeelding
Afbeelding
In oktober 1914 de Eerste Wereldoorlog was in volle gang, stond Gavrilo Princip terecht.
Omdat hij ten tijde van de aanslag geen 20 was kreeg hij geen doodstraf maar 20 jaar, hij stierf in 1918 aan tuberculose.

Afbeelding
Omdat de aanslagpleger een Serviër was koelden de inwoners van Sarajevo hun woede op Servische stadsgenoten en hun bezittingen.

Oostenrijk-Hongarije verklaarde Servië de oorlog omdat ze Servië verantwoordelijk hielden voor de aanslag, dit pikt Rusland weer niet
en zo rolde Europa de Eerste Wereldoorlog in al werd het natuurlijk pas na inmenging van de VS een echte wereldoorlog.


Afbeelding
In dit koffiehuis werden de plannen voor de moordaanslag beraamd, het was te vinden in de hoofdstad van Servië, Belgrado

Afbeelding
In 2011 bezocht ik het legermuseum in Wenen

Afbeelding
Afbeelding
Hier staat de Gräf & Stift waarin de aartshertog zat tijdens de aanslag, een kogelgat is goed zichtbaar.

Afbeelding
Toen ik er was was fotograferen toegestaan zonder flits, gelukkig vond ik online nog een foto die beter verlicht is.

Afbeelding
Afbeelding
Zonder flits maar toch redelijk zichtbaar fotografeerde ik het uniform met daarop het bloed van de aartshertog

Afbeelding
De wapens van de aanslagplegers, uiteindelijk zou er een bom en een pistool gebruikt worden.

Afbeelding
Sinds de burgeroorlog in de jaren '90 behoord Sarajevo tot Bosnië en Herzegovina en trekt ieder jaar meer toeristen.

Afbeelding
Afbeelding
Op 5 tot 10 minuten lopen van het centrum zijn de sporen van de burgeroorlog en de 4 jaar belegering door het Servische leger goed zichtbaar.

Afbeelding
In Sarajevo zet de Bosnisch-Servisch gemeenschap in juni 2014 de boel op scherp door standbeeld van Gavrilo Princip te onthullen.
Voor de Serviërs is Gavrilo een vrijheidsstrijder voor andere volken in het voormalig Joegoslavië staat Servië voor onderdrukking.
(Bron foto: internet)

Afbeelding
Voor meer toen & nu meld je aan op mijn Facebook pagina
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Op deze plaats begon de Eerste Wereldoorlog (fotoverslag

Bericht door platoz »

Bedankt weer voor de mooie fotoreportage, Koos.

Eerlijk gezegd nooit geweten dat die Princip voor de Serviërs zelfs een held is. Op deze manier blijft het ook gewoon een wespennest daar....
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Wijnhoven NL
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 sep 2012, 12:15

Re: Op deze plaats begon de Eerste Wereldoorlog (fotoverslag

Bericht door Wijnhoven NL »

Zeer interessant. Top draadje weer Koos.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Op deze plaats begon de Eerste Wereldoorlog (fotoverslag

Bericht door Erik »

Bekende locaties. Ik heb over diezelfde straat gereden als toerist met twee sterren op de schouder, een armband met opschrift IFOR en als zomerjasje een scherfwerend vest. De activiteit die Gavrilo ontwikkelde was ook in die dagen nog erg populair...

Mooie foto's, goed om te zien dat de oorlog steeds minder sporen toont en dat deze mooie voornamelijk 19e eeuwse stad weer langzaam naar haar oude glorie groeit.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
gardefuselier
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 dec 2010, 15:38
Locatie: huizen

Re: Op deze plaats begon de Eerste Wereldoorlog (fotoverslag

Bericht door gardefuselier »

Erik schreef:Bekende locaties. Ik heb over diezelfde straat gereden als toerist met twee sterren op de schouder, een armband met opschrift IFOR en als zomerjasje een scherfwerend vest. De activiteit die Gavrilo ontwikkelde was ook in die dagen nog erg populair...

Mooie foto's, goed om te zien dat de oorlog steeds minder sporen toont en dat deze mooie voornamelijk 19e eeuwse stad weer langzaam naar haar oude glorie groeit.
42 blj of 17 painfbat.
'Ik beloof een trouw Fuselier te zijn, leve het Regiment!
Kisten moeten schijnen als een honde*** in de maneschijn.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Op deze plaats begon de Eerste Wereldoorlog (fotoverslag

Bericht door jurgen »

In Potsdam bevindt zich de tafel en pen waar Wilhelm II de Duitse mobilisatie mee afkondigde. Misschien nog wel meer dan het schot op Franz-Ferdinand dé aanleiding voor een bloedvergieten op ongeziene schaal.
Plaats reactie