Kleine collectie Fuglesang

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Kleine collectie Fuglesang

Bericht door Fuglesang »

Tot op heden bestaat mijn verzameling vrijwel geheel aan "papierwerk".
Boeken, foto's, postzegels, tijdschriften en dergelijke, met een paar uitzonderingen daargelaten.
Vandaag ben ik naar de beurs in Duiven gegaan om even te kijken, te voelen en te ruiken.
Ik kwam met het volgende thuis..

Afbeelding
Relatief zeldzaam boek. Voor een prima prijs mee kunnen nemen.

Afbeelding
Niks origineels aan, ga ik van uit, maar voor een paar losse euro's, "fleurt" hij wel de display wat op.
De tekst die er onder staat luid: "Es gibt keinen anderen Dank als zu geloben, dass wir für Deutschland weiter kämpfen wollen, für das ihr gestorben seid"
Afbeelding en tekst gaat natuurlijk over de putsch van 9. November 1923, wat ik overigens een zeer interessant onderwerp vind.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Kleine collectie Fuglesang

Bericht door svdwal »

Leuke aanwinsten, ben benieuwd naar de rest van je collectie.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Kleine collectie Fuglesang

Bericht door Fuglesang »

Afbeelding

Afbeelding
Ik lees overigens al de boeken, maar deze gaat me echt te ver. Ingewikkeld boek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Kleine collectie Fuglesang

Bericht door Fuglesang »

Interessante set kranten. Over het overlijden en de begrafenis van Paul von Hindenburg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
let op linksboven: "Hitler Reichsprasident"
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kleine collectie Fuglesang

Bericht door nathan2552 »

Mooie spullen heb je, papierwerk vind ik zelf ook mooi!
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
Oorlogsvarken
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2013, 16:45

Re: Kleine collectie Fuglesang

Bericht door Oorlogsvarken »

Ik heb dit boek onlangs kado gekregen ik heb weinig verstand van lectuur maar heb me laten vertellen dat het een voorloper is van mein kampf en Hitler hier zijn ideeën onder andere mee heeft gevormd.
Bijlagen
image.jpg
Oorlogsvarken
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2013, 16:45

Re: Kleine collectie Fuglesang

Bericht door Oorlogsvarken »

Dat eerste was een mededeling en ik vergeet eigenlijk mijn vraag aan je over mijn aanwinst. Omdat ik zie dat je flink wat lectuur hebt wil ik je vragen of je wel eens van dit boek hebt gehoord??



Mvg willie. Oorlogsvarken.
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Kleine collectie Fuglesang

Bericht door Fuglesang »

Het is een deeltje van de spullen die ik heb. Ik heb nog wat kleinere boekjes, speeches, e.d.
Meer komt later wel. Wilde niet meteen een heel topic vol gooien en mensen de kans geven te reageren. Persoonlijk vind ik die krantjes nogal interessant. Dat was toen nogal een gebeurtenis. Het leuke van papierwerk is het verhaal. Je kan je heel goed inleven in de gebeurtenissen. De uitspraak "een foto zegt vaak meer als duizend woorden" klopt dan ook als een bus. Aan echte brieven waag ik me vaak niet, omdat ik het zeer lastig vind andermans handschrift te lezen. Best jammer, want dat bevat vaak leuke en soms ook minder leuke verhalen. Ik kan af en toe toch glimlachen bij sommige annekdotes.

@Oorlogsvarken: Ik heb ooit eens vaag van dat boek gehoord, maar ik ken het zelf niet en de schrijver ook niet, maar een dergelijk boek cadeau krijgen is nooit verkeerd. Is het een interessant boek?
Ik kan hem zelf ook lezen, want hij is volledig gedigitaliseerd te lezen (hoewel ik een hekel heb aan digitaal boeken lezen)
https://archive.org/details/Grimm-Hans-Volk-ohne-Raum
Of het echt een voorloper is, zullen we vrijwel nooit te weten komen. Het kunnen natuurlijk ook verkooppraatjes zijn.
Momenteel ben ik bezig met "Moeder vertel eens wat van Adolf Hitler" en dat lees wel erg lekker. Makkelijk boek, in een soort vertel/verhaalvorm geschreven. Weer eens wat anders als een boekje met alleen keiharde feiten.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Kleine collectie Fuglesang

Bericht door Fuglesang »

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst.
In de tussentijd heb ik veel mooie spulletjes mogen ontvangen.
Nog steeds veel "papierwerk" (boeken en foto's)
Ik zal eens wat frequenter alles bij houden, want er zitten wellicht wel wat interessante stukken tussen.

Zo ook deze man van de Nederlandsche SS. Toebehorend aan Standaard (of noemden ze het gewoon Standarte?) 5. Deze besloeg de regio's Limburg en Noord-Brabant. Het hoofdkwartier ervan zat in Eindhoven. Echte standaarden waren het in feite niet echt, daar ze nooit echt de juiste grootte hebben behaald. Dit ook omdat veel kerels van de Nederlandse SS door stroomden naar de Waffen SS.

Afbeelding

Helaas wel met een watermerkje. Bijzonder een doorn in het oog, maar helaas wel nodig.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: Kleine collectie Fuglesang

Bericht door arie »

Interessante foto kom je niet veel tegen.
Heb je al uitgezocht om wie het hier gaat.
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Kleine collectie Fuglesang

Bericht door Fuglesang »

Helaas. Op de achterkant staat het een en ander geschreven. Er staat "Tante Riet en Ome ..."
Die puntjes zijn natuurlijk zijn naam, maar het is moeilijk leesbaar. Zal dat hier eens plaatsen later, wellicht dat iemand het wel ziet.
Ook zit er een ander stuk papiertje op geplakt (alsof het er af is gescheurd) en daar gaat het over kasten ofzo.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: Kleine collectie Fuglesang

Bericht door Timster »

De foto van de putsch ziet er zeer interessant uit. Mag ik vragen hoe je er aan komt? Ik vind de putsch ook zeer interessant. Volgende week zit ik toevallig in Munchen en ga ik de route van de putsch nogmaals lopen.
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Kleine collectie Fuglesang

Bericht door utmi »

Zag de NL SS foto op WAF, super foto! Heb er ook over zitten twijfelen hem te kopen...gefeliciteerd!
Leuk dat hij weer in NL is!
Their name liveth for evermore
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Kleine collectie Fuglesang

Bericht door Fuglesang »

utmi schreef:Zag de NL SS foto op WAF, super foto! Heb er ook over zitten twijfelen hem te kopen...gefeliciteerd!
Leuk dat hij weer in NL is!
Ik heb gewoon heel brutaal een bod uitgebracht en daar ging hij gelukkig mee akkoord.
Was nogal een gelukje, want anders denk ik dat ik hem had laten liggen :)

Timster schreef:De foto van de putsch ziet er zeer interessant uit. Mag ik vragen hoe je er aan komt? Ik vind de putsch ook zeer interessant. Volgende week zit ik toevallig in Munchen en ga ik de route van de putsch nogmaals lopen.
Deze komt gewoon van de beurs in Duiven.
Het is geen origineel, maar ik heb een aardige verzameling SA foto's en dit staat er mooi bij.
Het is een bekende afbeelding.
Ik heb zelf die route ook eens gelopen en wat extra dingen bezocht, zoals de Fuhrerbau, etc. Dat is nu privéterrein. Ik ga je niet vertellen dat je de regels moet overtreden, maar het is het wel waard O-)
Tip: Kijk even in het topic van Koos, hierover. Erg interessant.
We liepen per toeval langs het oude pand van de Franz Eher-verlag. Daar zit nu een winkel in die vleugels verkoopt. Ironisch genoeg ook Bechstein vleugels (Bechstein was destijds in de persoonlijke kring rondom Hitler. Ik geloof dat ze ook aardig wat financierden.)
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Kleine collectie Fuglesang

Bericht door Fuglesang »

Ik zal eens wat vaker iets posten. Dat is iets wat ik al wel vaker heb geclaimd. Laat ik het nu maar eens doen.
In een fotolot van Allgemeine SS zat onder andere deze.
Zie ik het goed of is dit een Maxim MG08?
Bijlagen
IMG_0011.jpg
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Plaats reactie