Afrika Korps Manschappen feldmutze,

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Afrika Korps Manschappen feldmutze,

Bericht door svdwal »

Beste allemaal,

Als ruim 12 jaar heb ik een Afrika Korps Feldmutze in mijn bezit die ik van een veteraan overgenomen heb, zorgen om de authenticiteit heb ik daarom niet direct maar mocht er toch iets niet aan kloppen dan hoor ik dat natuurlijk ook graag,
Echter denk ik eraan om hem te gaan verkopen ten behoeve van de collectie Nederlands voor 1940, daarnaast past hij niet meer in de collectie daar vrijwel al het Duits weg is.
Bij de pet heb ik een foto met zijn naam, en natuurlijk de mondelinge garantie dat de foto en feldmutze bij elkaar horen (for what it's worth).
Het hakenkruis is weg geborduurd onder draad vanwege zijn krijgsgevangeschap, daarvoor is een stukje van de ronding losgehaald om dit op het embleem zelf te doen.
De draad gaat nergens door de voering heen.

Wat zou de waarde van deze pet zijn als ik hem verkoop.
Zie hieronder een aantal foto's.

Alvast bedankt,

Sjoerd van de Wal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
wukko
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 aug 2005, 09:32
Locatie: Heerlen

Re: Afrika Korps Manschappen feldmutze,

Bericht door wukko »

Hallo,
Dit petje is vlgns mijn bescheiden mening en kennis een fake. Leuk dat er een verhaal en foto bij zit en juist dat verraadt het geheel!Op de foto is duidelijk te zien dat er een ander model adelaar en(losse) cocarde opgenaaid zit. Nu zal ik wel te horen krijgen dat hij in gevangenschap een ander petje heeft gedragen(zoals afgebeeld op de pics) Daarbij vraag ik mij juist af wrm dat petje niet de juiste ventilatiegaten heeft en wat mij meer wantrouwen bezorgd is het feit dat deze pet van de binnenzijde totaal geen gebruikers/zweetsporen heeft...!Hoewel veel Duitse krijgsgevangen van het Afrikakorps naar de Vs getransporteerd zijn en daar een redelijke goede tijd gehad hebben moesten ze desondanks werken op plantages , fruitgaarden, fabrieken enz enz....Maar gewrkt en gezweet werd er!!!!! Maar mss heeft deze gast zijn petje weten te koesteren. Al zou hem dit gelukt zijn was het nog verplicht om elk symbool van hun leger te verwijderen(adelaar, kraagspiegels, onderscheidingen) Hier bestaan zelfs filmpjes van!!! Ook de stiksels aan de binnenzijde(met name bij de klep kloppen totaal niet.Ook de stempeling klopt niet! Hier staat Koeln met op de o een umlaut en toch(oude maar destijds correcte spelling een e erachter, terwijl het of met umlaut is, of met de e erachter dus nooit en te nimmer beide vormen tegelijk!!!!!)De vorm met de E erachter is pas enige jaren geleden afgeschaft Sowieso is de stempeling rommelig en vaag. Toch leuk geprobeerd!!!

Grtjs Alex.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Afrika Korps Manschappen feldmutze,

Bericht door jurgen »

De vorm met de E erachter is pas enige jaren geleden afgeschaft
Hoe kom je daar bij? De vorm met een E is gewoon de manier van schrijven wanneer er (om welke reden dan ook) geen Umlaut voor handen is. Dat heeft met iets al dan niet afschaffen niets te maken.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Afrika Korps Manschappen feldmutze,

Bericht door coco »

Ik heb geen verstand van deze petten maar de kokarde is dezelfde in een vierkant, als je de foto inzoomd (bijvoorbeeld met je ipad of telefoon) zie je duidelijk hetzelfde type.
Adelaar lijkt wel wat anders te zijn inderdaad.
Zet de pet anders eens op WAF weet je het meteen.

Hier de ingezoomde foto, dit zegt niets over de originaliteit trouwens!!:
image.jpg
image.jpg
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Afrika Korps Manschappen feldmutze,

Bericht door Jim »

wukko schreef:Hallo,Al zou hem dit gelukt zijn was het nog verplicht om elk symbool van hun leger te verwijderen(adelaar, kraagspiegels, onderscheidingen) Hier bestaan zelfs filmpjes van!!!
Ik weet niet over welke filmpjes het hebt. Gemaakt in Europa? Maar is de US gevangen kampen was zelfs de hakenkruis vlag aanwezig. De gevangenen waren redelijk autonoom. vooral wegens gebrek aan bewakers. Ze kregen voor te werken en alledaags gebruik Amerikaanse uniformen die aangepast ( PW gestenciled) waren. Hun eigen Duitse uniformen mochten ze behouden voor ceremoniele gelegenheden.
In verschillende kampen werd zelfs de verjaardag van Hitler gevierd!

Zie de vlag op de kist van een gevangene die zelfmoord heeft gepleegd
Afbeelding

Alle emblemen met adelaar aanwezig:
Afbeelding

Een boek hierover:
http://apr.org/post/guests-behind-barbe ... ws-america
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
wukko
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 aug 2005, 09:32
Locatie: Heerlen

Re: Afrika Korps Manschappen feldmutze,

Bericht door wukko »

jurgen schreef:
De vorm met de E erachter is pas enige jaren geleden afgeschaft
Hoe kom je daar bij? De vorm met een E is gewoon de manier van schrijven wanneer er (om welke reden dan ook) geen Umlaut voor handen is. Dat heeft met iets al dan niet afschaffen niets te maken.
Duidelijk is echter te zien dat de umlaut hier wel voorhanden is.Deze schrijfwijze is dus niet correct.
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Afrika Korps Manschappen feldmutze,

Bericht door svdwal »

Bedankt voor de reacties zoverre. Ik weet het ook niet, vandaar mijn vraag. Adelaar is m.i. idd anders, maar misschien is het wel een andere pet. Wie zal het zeggen.

Leuke vraag, zou een veteraan een repro, fake of gelijkende pet als origineel van de hand doen als zijnde origineel? Of misschien wilde hij er zelf in geloven. Ik kan het hem niet meer vragen, helaas is hij overleden.

Goed idee om hem eens op het WAF te zetten. Zal hem volgende week ook meenemen naar de War and Peace show om hem aan wat experts te showen.
Wil graag weten wat ik verkoop.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Afrika Korps Manschappen feldmutze,

Bericht door Jim »

Ik kwam toevallig een DAK forum tegen!
http://afrikakorps.forumcrea.com/
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Afrika Korps Manschappen feldmutze,

Bericht door svdwal »

Kijk eens aan, dank je wel.
Mooie plek om eens verder te kijken.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Oorlogsvarken
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2013, 16:45

Re: Afrika Korps Manschappen feldmutze,

Bericht door Oorlogsvarken »

Als het een echte goeie wehrmacht Afrika pet zou zijn zou je hem idd ook wel voor een 1500 euro tot 2000 moeten kunnen verkopen. Ik heb meerdere afrika schuitjes en petten behalve de Wehrmacht manschappen pet die deze voor moet stellen . Wel gehad. Een goeie kom je namelijk niet al te snel tegen.

Mvg oorlogsvarken.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Afrika Korps Manschappen feldmutze,

Bericht door asjemenou »

svdwal schreef:Beste allemaal,

Als ruim 12 jaar heb ik een Afrika Korps Feldmutze in mijn bezit die ik van een veteraan overgenomen heb, zorgen om de authenticiteit heb ik daarom niet direct maar mocht er toch iets niet aan kloppen dan hoor ik dat natuurlijk ook graag,
svdwal schreef:Leuke vraag, zou een veteraan een repro, fake of gelijkende pet als origineel van de hand doen als zijnde origineel? Of misschien wilde hij er zelf in geloven. Ik kan het hem niet meer vragen, helaas is hij overleden.

Gr.

Sjoerd
Sjoerd,

Over de authenticiteit van de Feldmutze kan ik je niets vertellen. Duitse militaria is niet echt mijn verzamelgebied. Je eerder gedane citaten komen mij echter wel bekend voor.
Ik heb meerdere WOII veteranen gekend. Vanwege mijn interesse voor militaire historie heb ik veel van hen, of van hun kinderen, gekregen. Ik kan je hierbij volmondig vertellen dat lang niet alles origineel was wat ik van hen kreeg. Hoe ze er aan kwamen? Geen idee.
Kort gezegd, de authenticiteit van WOII militaria is lang niet altijd vast te stellen aan de afkomst; koop het object, niet het verhaal!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie