Museum over Opstand van Warschau geopend

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Museum over Opstand van Warschau geopend

Bericht door Roel R. »

Museum over Opstand van Warschau geopend

Gepubliceerd op zaterdag 31 juli 2004

WARSCHAU (ANP) - In Warschau is zaterdag een museum geopend ter nagedachtenis aan de opstand tegen de nazi-bezetters in de Poolse hoofdstad in 1944. Premier Marek Belka onthulde een monument voor een menigte van circa 10.000 mensen, waaronder vele Poolse hoogwaardigheidsbekleders en oud-strijders.

Belka, zelf een zoon van een opstandeling, zei zichtbaar bewogen dat het museum ,,eindelijk recht doet aan de geschiedenis''. Tijdens de communistische overheersing tot 1989 werd de opstand, een van de meest catastrofale gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog, praktisch doodgezwegen.

Onder toeziend oog van het Russische Rode Leger, dat tot de rivier de Wisla aan de oostkant van Warschau was opgerukt, werden tussen begin augustus en half januari 1944 circa 200.000 inwoners door de Duitsers afgeslacht.

Op zondag volgt de officiële herdenking van de Opstand van Warschau. Daarbij zullen tal van internationale hoogwaardigheidsbekleders zijn, onder wie de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Colin Powell. Voor het eerst zal ook Duitsland, in de persoon van bondskanselier Gerhard Schröder, bij de herdenking zijn.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Misschien een leuk iets voor Forummeet 2005... ;)
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Rij jij?
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ik ben vorig jaar al met de schoolexcursie naar Polen geweest (o.a. de Ostwall bezocht) dus ik ken de weg :D
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Ik heb gehoord dat er aan de ostwal in sommige bukers nog veel munitie rondslingert. Is dat correct?
War is something human...
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ik heb er geen gezien, misschien ook omdat het erg donker was. Ik zag wel veel graffiti van vorige bezoekers (best jammer)... maar geen munitie. En aangezien sommige doorgangen nogal laag zijn, heb ik vaak genoeg op de grond gekeken...
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Ja spijtig van die graffiti, in frankrijk hebben we dat ook gehad. Dus hebben we besloten om een wat moeilijker te bereiken bunkercomplex te bezoeken ( batterie waldam ) even buiten de haven van calais. Na een lange tocht door brandnetels een braamstruiken kwam de batterij in zicht. We hebben heel wat pijn moeten lijden maar het was fantasisch om te zien. Alles ongeschonden. Er lag zelfs nog het affuit en de loop van een 130 mm marinegeschut. En ook de enige bunker in de atlantikwal die rond haar as kon draaien. Gewoonweg fantastisch. En ook volledig off-topic :lol:
War is something human...
Plaats reactie