Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Bericht door Erik »

De plunjezak (goederenzak) wordt in de jaren dertig al genoemd in voorschriften als uitrustingsstuk. Zo ken ik ze ook. In 'mijn' uitbeeldingsgroep zijn in ieder geval twee mensen die een originele en gestempelde goederenzak hebben (CM) van ver voor de meidagen. Goederenzak van Sjoerd is correct vzv ik kan zien.
Overigens is de landmachtzak voor '40 van slappe stof gemaakt. In tegenstelling tot de pluba van de marine, die net als de Engelsche, van een soort canvas was.

Pistoolkoorden: niet te blind op staren. In ons vooroorlogse leger hadden alleen ruiters (daadwerkelijk beredenen) ze in gebruik. Bij de infanterie zag je ze niet, bij de geneeskrachtige kruidjes ook niet. Indien wel waren ze privaat beschaft (zie verstrekkingsstaten)
De koorden die ik bij originele exemplaren heb gezien (die overigens tot in de jaren zestig in gebruik zijn gebleven, daarna werd het leer zwart en de passanten een Turks geweven bol) hebben alle denkbare kleuren tussen blauwig en groenig. KMar: donkerblauw.

Een KPT-uniform is minder schaars dan je denkt. Het betreft het biesloze pak, conform cavalerie. Wel met epauletten waaronder de linkerepaulet een knoopje ten behoeve van de fouragère (nestel) Een fraai onderofficiersexemplaar, origineel en BM, is te bezien in het museum op Hoeve de Beek, Woudenberg.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Bericht door Joep »

Pistoolkoorden: niet te blind op staren. In ons vooroorlogse leger hadden alleen ruiters (daadwerkelijk beredenen) ze in gebruik. Bij de infanterie zag je ze niet, bij de geneeskrachtige kruidjes ook niet.
Dat staat in de voorschriften. :+ Foto's bewijzen genoeg dat de Infanterie ze droeg.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Bericht door Erik »

Joep schreef:
Pistoolkoorden: niet te blind op staren. In ons vooroorlogse leger hadden alleen ruiters (daadwerkelijk beredenen) ze in gebruik. Bij de infanterie zag je ze niet, bij de geneeskrachtige kruidjes ook niet.
Dat staat in de voorschriften. :+ Foto's bewijzen genoeg dat de Infanterie ze droeg.
Joep, lees nou eens wat ik schrijf:
Ik schreef:Indien wel waren ze privaat beschaft ...
Kun je eens wat van die foto's plaatsen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Bericht door Joep »

Ben zelf geen fotoverzamelaar, maar als je kort naar mobilisatiefoto's zoekt of in boeken vind je er zat. Denk dat Zjopske je ook wel wat bewijs kan leveren.
Niet alles ging volgens voorschriften, naar mijn mening zeggen voorschriften dan ook vrij weinig..
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Bericht door Erik »

Joep schreef:Niet alles ging volgens voorschriften, naar mijn mening zeggen voorschriften dan ook vrij weinig..
Deel 1 van jouw zin klopt, deel 2 echter is niet zo sterk als jij het hier vertelt! Er was wel degelijk een sterke controle op voorschriften en regelgeving, per slot van rekening was er belastinggeld mee gemoeid! Als het koord niet op jouw kleedinglijst stond, kreeg je 'm dus niet!
Daarbij: niet iedere afgebeelde officier is direct een infanterist... vandaar mijn vraag: plaats eens wat foto's waarop een infanterie-officier getooid is met pistoolkoord!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Re: Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Bericht door ike75 »

Er was wel degelijk een sterke controle op voorschriften en regelgeving. En dit geld heden en ten dage nog steeds.
PSU lijst ging via de foef als je bij de eenheid zat. En anders kijk maar hoe ze regelgeving naleven op het mun- complex.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Bericht door Joep »

vandaar mijn vraag: plaats eens wat foto's waarop een infanterie-officier getooid is met pistoolkoord!
Op de site van Arjen Bosman staat de infanterie officier ook afgebeeld met een pistoolkoord. Maar goed ik zal eens een mooie foto voor je proberen te zoeken.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Bericht door Edgar »

Een KPT-uniform is minder schaars dan je denkt. Het betreft het biesloze pak, conform cavalerie.
:roll:

Ik heb overigens ook genoeg foto's gezien van officieren (niet bereden) met het pistoolkoord.
Graag een scan van het voorschrift?

http://www.deurnewiki.nl/wiki/index.php ... 22.949.JPG

http://www.deurnewiki.nl/wiki/images/b/b2/22.950.JPG

Diverse te zien, allemaal staf 27RI. Zo heb ik nog een serie foto's van de Grenadiers in 1939 waar ze ook veelvuldig met het pistoolkoord lopen. Ik vind het toch wel representatief voor een pop, ook al is het veel prive aankoop.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Bericht door svdwal »

Een pistoolkoord maakt het toch ook wel een beetje af voor mijn gevoel, zelfs als dit niet altijd gedragen werd.

Leuke discussie, ben benieuwd naar meer foto's.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Bericht door Erik »

Ik heb de foto's ook gezien. Merk op dat het gaat om een klein aantal mensen. De teneur is toch die van het voorschrift: geen koord uitgereikt.
Ik zal eens in het recuil militaire kijken uit de mobilisatie of er een wijziging bestaat op het dragen van die koorden. Ik vermoed van niet trouwens.
Maar inderdaad; het staat wel kèk.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Bericht door svdwal »

Weer wat kleine aanwinsten mogen ontvangen,

Afbeelding
No.1 Pistooltas voor het M25 pistool in bruin leer. Gevonden in Canada en voor een klein bedragje gekocht.

Afbeelding
Blikje brillenzalf.

Afbeelding
Vermoedelijk origineel herdenkingsbord, en geen 70er jaren heraanmaak.

Weer erg gelukkig mee.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Bericht door Joep »

Zijn in ieder geval mooie aanwinsten!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Bericht door asjemenou »

svdwal schreef:Weer wat kleine aanwinsten mogen ontvangen,

Afbeelding
Blikje brillenzalf.

Weer erg gelukkig mee.

Gr.

Sjoerd
Mooie aanwinsten maar toch even een kritische vraag over het blikje brillenzalf voor het gasmasker. Ik ken dit model blikje (met inhoud) ook van het naoorlogse gasmasker K. Hoe weet je nu dat dit blikje vooroorlogs is?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Bericht door Joep »

@asjemenou:

Het na-oorlogse model is precies hetzelfde model als dit blikje, maar let maar eens op. Bij de na-oorlogse varianten staat Brillenzalf voor gasmaskers. Bij de vooroorlogse variant: 'Brillenzalf tot gasmaskers'. Qua blikje zijn ze hetzelfde.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Nederland gemobiliseerd,

Bericht door Erik »

correct!
Hoewel de "tot brillenzalf" in de jaren vijftig nog wel zijn gebruikt, blijven ze van vooroorlogse kom-af. Ze maakten toen deel uit van de uitrusting bij gasmasker K. zie ook viewtopic.php?f=35&t=1854
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie