Waar het best militaria verkopen?

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
koen64
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2014, 16:19

Waar het best militaria verkopen?

Bericht door koen64 »

Ik heb van mijn opa een aantal caps (Duits, Frans, Italiaans?, Canadees, RAAF) en een gasmasker uit WO2 geerfd, en ik vroeg mij af wat de beste manier is om deze te verkopen aan mensen die er meer waarde aan hechten. Ik zie dat er op Marktplaats niet zoveel wordt aangeboden, plus zie ook uit alle commentaar dat het vaak van onbetrouwbare oorsprong wordt beoordeeld. Suggesties voor dealers, fora, Marktplaats/EBay? Ik woon in Den Haag

Dank! Koen
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Waar het best militaria verkopen?

Bericht door yente »

Ebay is handig. Zitten er toevallig Belgische items bij?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Waar het best militaria verkopen?

Bericht door Kugelblitz »

Marktplaats is op zich een prima platform. Maar een fora zoals hetgeen we nu op zitten ook.
Wel zou ik eerst de voorwerpen laten beoordelen (bijvoorbeeld hier), zodat je zeker weet dat ze origineel zijn en en wat je er ongeveer voor kunt vragen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: Waar het best militaria verkopen?

Bericht door peanut »

Ik ga met Kugelblitz mee. Hier is een hoop expertise aanwezig op de verschillende verzamel gebieden en als je iets mooi's hebt is er altijd wel iemand geïntereseerd.
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Waar het best militaria verkopen?

Bericht door Auke »

Ik denk dat de meeste verkopers hier het wel met me eens zijn dat Marktplaats een veel kleiner bereik heeft dan eBay en dat je mede daardoor op eBay vaak meer biedingen krijgt en je waar voor hogere prijzen kunt verkopen. De kosten die komen kijken bij verkopen op eBay rijzen echter de pan uit. Ik ben eens aan het rekenen geslagen:

Stel, je verkoopt op eBay een medaille die $200 (€148) waard is. Je biedt de medaille op eBay.com aan (in dollars) om een groot publiek te bereiken. Ik wil zekerheid dat hij niet voor een appel en een ei wordt verkocht, dus ik stel een reserveprijs is. Dat kost 1% ($2). Als de medaille voor $200 verkocht wordt, krijgt eBay ongeveer 10% ($20, wat afzonderlijk in rekening gebracht wordt). Dan wil de koper uiteraard via PayPal betalen. PayPal vraagt een steeds hoger percentage voor internationale betalingen; het varieert, maar laten we zeggen 5.5% (van de originele verkoopprijs, dus dat is $11). Dat percentage wordt ook over de verzendkosten berekend, en aangezien je dit niet mag doorberekenen in de verzendkosten die de koper jou moet betalen, kost je dat nog eens $1. Dan wil je de overgebleven dollars omrekenen naar euro's, en dankzij PayPal's ongunstige wisselkoers kost je dat nog eens ongeveer 2.5% ($4,7). Uiteindelijk staat er dan 119 euro op je rekening, het equivalent van $161,30.

Je hebt dan dus 29 euro verloren aan allerlei fees en bijkomende kosten! Daarom verkoop ik nooit meer op eBay, maar alleen nog maar rechtstreeks aan medeverzamelaars waarvan ik weet dat ze mogelijk interesse hebben, en dan natuurlijk bij voorkeur aan Nederlandse verzamelaars die gewoon per bankoverschrijving in euro's kunnen betalen. eBay gebruik ik alleen nog maar voor hele hoge onderscheidingen of bijzondere onderscheidingengroepen waar maar een kleine markt voor is. Marktplaats is een wetteloze, chaotische plek vol met idioten, oplichters en mafkezen, maar zelfs als je er een lagere prijs krijgt voor je waar dan op eBay kan het netto nog steeds meer opleveren.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Waar het best militaria verkopen?

Bericht door michiel01 »

Amen
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Waar het best militaria verkopen?

Bericht door Erik »

Auke schreef:Je hebt dan dus 29 euro verloren aan allerlei fees en bijkomende kosten!
Dus zorg je dat je startprijs zo is ingericht, dat je in ieder geval de prijs krijgt die jij er voor wilt hebben of wat het daadwerkelijk waard is. Daarnaast is het niet ongebruikelijk dat de afspraak wordt gemaakt dat de koper opdraait voor de PayPalkosten en/of de website-afdrachten. Op eGun (de eBay voor wapens in Duitsland) zie je dat ook geregeld staan: Gebühren für Kaufer.
Zoals de schutter pleegt te zeggen: denk aan je voorhoudshoek! :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Waar het best militaria verkopen?

Bericht door Auke »

Erik schreef:Dus zorg je dat je startprijs zo is ingericht, dat je in ieder geval de prijs krijgt die jij er voor wilt hebben of wat het daadwerkelijk waard is.
Dat werkt natuurlijk niet. Als je alle onkosten bij de vraagprijs optelt en je voorwerp wordt toch verkocht, dan had je de waarde te laag ingeschat. Had je de waarde wel goed ingeschat, dan wordt je voorwerp niet verkocht als je de onkosten doorberekent omdat de prijs te hoog is. En PayPal-kosten en andere fees in rekening brengen kun je inderdaad doen als je rechtstreeks met medeverzamelaars handelt of via andere websites dan eBay werkt, maar op eBay kan dat eenvoudigweg niet.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Waar het best militaria verkopen?

Bericht door Erik »

Ja, luister, je maakt gebruik van de diensten van een ander om je spullen te verkopen en betaald te krijgen. Dat doen die anderen niet puur om je blauwe ogen, zij moeten ook muntjes binnenhalen, net zo goed als jij dat doet.
Als je helemaal kostenneutraal wilt gaan (exc reiskosten en tijd) dan ga je naar je medeverzamelaars. Wil je tijd en reis winnen dan doe je het via een site die daarnaast ook allerlei diensten levert. Wel betalen.
Dat is geen schande, dat heet handel. En als jij de waarde te laag inschat, who's to blame? Niet eBay.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Waar het best militaria verkopen?

Bericht door Auke »

Uiteraard, ik snap dat eBay en PayPal kosten in rekening brengen en dat is ze goed recht. Maar de vraag van de TS was waar je het beste je militaria kunt verkopen. Als je "het beste" opvat als "zodanig dat ik er het meeste geld aan verdien", dan zou ik terughoudend zijn met het gebruik van eBay. Dat is het enige dat ik wilde bijdragen aan dit topic. Veel mensen pleuren alles maar op eBay - met mijn rekensommetje wilde ik alleen maar aangeven dat dat financieel gezien meestal niet de verstandigste keuze is.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Waar het best militaria verkopen?

Bericht door Erik »

Auke schreef:... Maar de vraag van de TS was waar je het beste je militaria kunt verkopen. ...- met mijn rekensommetje wilde ik alleen maar aangeven dat dat financieel gezien meestal niet de verstandigste keuze is.
Ja, oké. Is natuurlijk ook zo.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Waar het best militaria verkopen?

Bericht door uniformverzamelaar »

Auke schreef:
Erik schreef:Dus zorg je dat je startprijs zo is ingericht, dat je in ieder geval de prijs krijgt die jij er voor wilt hebben of wat het daadwerkelijk waard is.
Dat werkt natuurlijk niet. Als je alle onkosten bij de vraagprijs optelt en je voorwerp wordt toch verkocht, dan had je de waarde te laag ingeschat. Had je de waarde wel goed ingeschat, dan wordt je voorwerp niet verkocht als je de onkosten doorberekent omdat de prijs te hoog is. En PayPal-kosten en andere fees in rekening brengen kun je inderdaad doen als je rechtstreeks met medeverzamelaars handelt of via andere websites dan eBay werkt, maar op eBay kan dat eenvoudigweg niet.
Sorry,maar waar staat geschreven in de ebay regels dat de pay-pal kosten niet mogen worden doorgerekend ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Waar het best militaria verkopen?

Bericht door earlymb »

Als ik iets te verkopen heb doe ik dat meestal op Marktplaats. eBay is te gewoon veel gedoe. Als je een duidelijke, heldere en correcte beschrijving geeft laat je zien dat je precies weet wat het is en wat het waard is, dat houdt de idioten en centenbieders redelijk op afstand.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Waar het best militaria verkopen?

Bericht door patrickh »

Marktplaats, geduld hebben, en nepbieders op de koop toe nemen. En fora zoals deze.
Plaats reactie