Je kan niet zomaar nazistische dingen voor de grap opvoeren

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Je kan niet zomaar nazistische dingen voor de grap opvoe

Bericht door patrickh »

HMS Renown heeft hier natuurlijk wel een punt, persoonlijk zou ik ook niet voor een avatar kiezen die zo geladen is. Denk overigens niet dat Der Blitz hier kwade bedoelingen mee heeft, hij is gewoon een verzamelaar en verdedigt waarom hij verzameld. Misschien een andere avatar is wel zo handig en kom je in ieder geval verstandiger over.
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Je kan niet zomaar nazistische dingen voor de grap opvoe

Bericht door Der Blitz »

patrickh schreef:HMS Renown heeft hier natuurlijk wel een punt, persoonlijk zou ik ook niet voor een avatar kiezen die zo geladen is. Denk overigens niet dat Der Blitz hier kwade bedoelingen mee heeft, hij is gewoon een verzamelaar en verdedigt waarom hij verzameld. Misschien een andere avatar is wel zo handig en kom je in ieder geval verstandiger over.
In verband met de avatar kan ik reactie begrijpen achteraf gezien. Al zie ik hier wel meerdere avatar met een duitse foto, maar hij mag daar zijn mening over zeggen hoor, net zoals jij, maar jij zegt dat op een beleefde manier. Ik moet het niet zomaar nemen dat hij mij afschildert als een nazi. Heb die avatar niet genomen met slechte bedoelingen. Als men mij vriendelijk vraagt om deze te veranderen heb ik daar geen enkel probleem mee, maar op deze manier wel, ook al heeft hij een punt, ik laat mij niet afschilderen als een nazi. Meer ga ik er niet over zeggen, het is gemeld en de bevoegde personen zullen het juiste wel doen.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Je kan niet zomaar nazistische dingen voor de grap opvoe

Bericht door patrickh »

Denk dat de keus gewoon aan jou is, je doet op zich niets wat niet mag. Het probleem is alleen dat mensen als Arthur hierdoor hun denkwijze over "ons verzamelaars"alleen maar (ten onrechte) bevestigd zien.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Je kan niet zomaar nazistische dingen voor de grap opvoe

Bericht door HMS Renown »

Feit is dat Rudolf Hess niet zomaar een "Duitse foto" is (al zijn er in dit forum inderdaad meer avatars waar mensen van buiten dit forum vraagtekens bij zetten). Hess was een hoge nazi, trouw handlanger van Hitler, fanatiek voorstander van de Neurenberger Rassenwetten en door en door antisemiet. Bovendien is hij in neonazistische kringen een belangrijk symbool, zijn sterfdag is in die kringen jaarlijks aanleiding voor pelgrimages naar zijn graf, waarbij zo openlijk en zo massaal nazistische symbolen en leuzen werden getoond dat de Duitse justitie eraan te pas moest komen om het te voorkomen en de kerkgemeenschap waartoe de begraafplaats behoort het graf liet ruimen. Is je zoals je zelf stelt geen nazistische sympathieën hebt zijn portret als avatar gebruiken niet handig en vervolgens het verzamelen van nazi memorabilia goed te praten en, al dan niet bewust, stelling te namen tegen de staat Israël. Of besef je werkelijk niet hoe dat overkomt, niet alleen op dhr. Graaff (die inderdaad tot in het ridicule is doorgeslagen in zijn "strijd" tegen wat hij als fascisme beschouwt) maar vooral ook op incidentele bezoekers van dit forum? Ik val jou tot slot ook helemaal niet aan, ik probeer je enkel duidelijk te maken dat je voor jezelf een boodschap uitdraagt op deze manier, een boodschap die je misschien helemaal niet bedoelt!
Laatst gewijzigd door HMS Renown op 20 jul 2014, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Je kan niet zomaar nazistische dingen voor de grap opvoe

Bericht door platoz »

Ik begrijp het antwoord van HMS Renown volkomen, maar zelf zou ik die 'boodschap' niet zo zwaar genomen hebben. Ja, Hess was een foute nazi, maar hij is inmiddels ook gewoon een historisch persoon geworden, vooral een persoon uit de Duitse historie. Stel dat hij een avatar van Hitler of Goerring had genomen, had je er dan ook problemen mee gehad? We zitten hier tenslotte op een WO2-forum. Wanneer iemand die Luftwaffe verzameld een avatar van Goerring gebruikt, dan snap ik dat ergens. Ik zou hem zelf dus nooit aanvallen op zijn avatar. Een avatar met een groot hakenkruis vind ik dan weer net iets anders dan een persoon. Op andere fora zie ik menig gebruiker met Hitler als avatar... ik val er niet over.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Je kan niet zomaar nazistische dingen voor de grap opvoe

Bericht door Der Blitz »

@ HMS renown:

Ik weet ook wie of wat Hess was, maar je moet iets verder zoeken naar de reden waarom ik hem als avatar genomen heb. Ik verzamel indd duits omdat ik later als ik op pensioen ben op scholen voordrachten wil gaan geven tegen nazisme en dan moet je niet met engels of americaans of Russische spullen afkomen. Maar invm hess moet je iets verder zoeken voor de reden waarom ik die foto als avatar gekozen heb, ik wil daar indd iets mee uitdragen, maar niet hetgeen jij zegt. Hess was indd een hoge nazi, een handlanger van Hitler, maar hij voelde zich onbelangrijk, en wou zich belangrijk maken door op zen eentje iets te gaan doen waar Hitler wel achter stond, namelijk vredesgesprekken met engeland opstarten zodat engeland zich tijdelijk terug trok uit de oorlog waardoor duitsland zich enkel op rusland kon concentreren. Hij is daar met zijn vliegtuig gecrached, de engelsen hebben hem gevangen genomen zijn voorstel verworpen waarna Hess de rest van zijn leven in de gevangenis heeft gezeten, en Hitler (hess zijn grote voorbeeld) heeft hess daarna verstoten. Terwijl Hitler Mussolini wel heeft laten bevrijden omdat hij een leger nodig heeft. Voor mij is hess een voorbeeld van hoe Hitler met mensen omging zo ook zen eigen mensen. Terwijl hij Mussolini liet bevrijden liet hij hess een persoon uit zen eigen partij gewoon rotten in de cel (waar hij wel terecht zat). Mensen waren dus alleen belangrijk voor Hitler als hij ze kon gebruiken, als hij ze nodig had.

Nu goed ik begrijp ook best dat mensen die hier komen kijken, niet zo ver gaan zoeken of denken. En het indd zoals jij zegt anders begrijpen dan dat ik het bedoel. Maar laat een ding duidelijk zijn, dat het niet met de bedoeling is om nazistische sympathieën uit te dragen, maar net het tegenovergestelde. Het gaat mij niet om de persoon Hess maar om wat de geschiedenis ons leert ivm de gebeurtenissen rond hem. En het is toch de geschiedenis waarover het hier gaat op het forum.
Ik heb noch sympathieën voor het nazisme noch voor neo nazisme, noch voor Hess. Het enige wat ik wou uitdragen is dat personen voor Hitler onbelangrijk zijn vanaf het moment hij niks nodig heeft. Dat heeft hij duidelijk gemaakt door Hess te laten vallen als een baksteen, iemand van zijn eigen partij die hem ook nog eens aanbad, een vriend. Zo laag was het menselijke moraal van Hitler.

groeten.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Je kan niet zomaar nazistische dingen voor de grap opvoe

Bericht door HMS Renown »

Ik vind eerlijk gezegd jouw uitleg wat te ver gezocht. Ik heb überhaupt ook nergens beweerd of willen beweren dat jij een neonazi bent. Mijn punt is dat als je een krachtige boodschap wilt uitdragen je best eenduidig kan zijn. Indien ik verklaar dat ik tegen de aanslagen van 9/11 ben ga ik dat ook niet plaatsen met een avatar van Osama Bin Laden. Wie neemt me dan nog serieus? Wat Hess betreft, de ware toedracht van Hess zijn vlucht is nooit met zekerheid achterhaalt. Jouw vergelijking tussen Hess en Mussolini vind ik ook nonsens. De tijd waarin beide acties plaats vonden verschillen en de situaties verschilde ook dag en nacht. Zo is Hess bijvoorbeeld vrijwillig naar Engeland gevlogen en heeft hij steeds gezwegen over de ware toedracht van zijn vlucht. Mussolini is gevangen genomen. Men heeft vandaag de dag nog steeds gissen naar de echte bedoelingen van Hess. Verschillende mensen beweren ook van alles over hem. Zo zou hij bijvoorbeeld geestesziek geweest, in een val van de Britse geheime dienst gelopen zijn, terug in de belangstelling van Hitler willen komen... Er zijn er geloof ik zelfs die beweren dat hij rationeel nadacht en een twee fronten oorlog wilde voorkomen. Hess heeft ook volledig op eigen houtje gehandeld en Hitler nooit op de hoogte gebracht van zijn "stunt". Misschien is dat zelfs de reden dat Hitler nooit de moeite heeft willen nemen van hem te bevrijden? De Britten hadden er als je er rationeel over nadenkt ook alle belang bij om zo een hoge Nazi functionaris gevangen te nemen aangezien zij maar al te graag de invasiedatum van de Sovjet-Unie te weten wilde komen.
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Je kan niet zomaar nazistische dingen voor de grap opvoe

Bericht door Der Blitz »

op een programma van national geographic hebben ze het toch zo gezegd. mja kan ook verkeerd zijn natuurlijk. ach ja zand erover ;)

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Schweijk
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2014, 19:18

Een nazi als avatar op dit forum...

Bericht door Schweijk »

Meneer Blitz,

U bent vast zelf geen nazi en ik heb uw argumenten gelezen en begrijp uw standpunt. Jammer dat u het standpunt van de ander niet lijkt te begrijpen. En ik denk dat u niet van andere forumleden kunt vragen dat zij uw hele verhaal over Hess erbij betrekken als ze alleen maar uw avatar zien. U vindt het kennelijk niet erg om als forumlid met Hess geassocieerd te worden. Feit blijft dat Hess een nare nazi was, en de plaatsvervanger van Hitler!

Daarom zou ik u ook vriendelijk willen vragen een andere Avatar te kiezen. Als ik een forum bekijk voor mijn plezier kijk ik liever niet aan tegen de kop van een veroordeelde crimineel als Hess. Ook niet tegen hitler, goering, stalin, (en voor mijn part ook geen churchill, eisenhower, hannie schaft, anne frank of welke historische persoon als avatar dan ook) Want die kop van Hess, die zien mijn ogen, en mijn ogen zien niet uw verhaal erachter. Het is dat u dat nu hebt opgeschreven maar dan nog zie ik Hess in zijn SS uniform als avatar bij uw berichten prijken.

Ik hoop dat u mij begrijpt en mij wilt helpen.

Dank u vriendelijk en met hoogachting,

schweijk.


Ps moderators: kan er geen regel komen dat forumleden geen avatars mogen gebruiken van historische personen, geallieerd of niet geallieerd? Dat zou de problemen voor de forumpresentatie naar buiten toe makkelijk voorkomen.
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Een nazi als avatar op dit forum...

Bericht door Der Blitz »

Schweijk schreef:Meneer Blitz,

U bent vast zelf geen nazi en ik heb uw argumenten gelezen en begrijp uw standpunt. Jammer dat u het standpunt van de ander niet lijkt te begrijpen. En ik denk dat u niet van andere forumleden kunt vragen dat zij uw hele verhaal over Hess erbij betrekken als ze alleen maar uw avatar zien. U vindt het kennelijk niet erg om als forumlid met Hess geassocieerd te worden. Feit blijft dat Hess een nare nazi was, en de plaatsvervanger van Hitler!

Daarom zou ik u ook vriendelijk willen vragen een andere Avatar te kiezen. Als ik een forum bekijk voor mijn plezier kijk ik liever niet aan tegen de kop van een veroordeelde crimineel als Hess. Ook niet tegen hitler, goering, stalin, (en voor mijn part ook geen churchill, eisenhower, hannie schaft, anne frank of welke historische persoon als avatar dan ook) Want die kop van Hess, die zien mijn ogen, en mijn ogen zien niet uw verhaal erachter. Het is dat u dat nu hebt opgeschreven maar dan nog zie ik Hess in zijn SS uniform als avatar bij uw berichten prijken.

Ik hoop dat u mij begrijpt en mij wilt helpen.

Dank u vriendelijk en met hoogachting,

schweijk.


Ps moderators: kan er geen regel komen dat forumleden geen avatars mogen gebruiken van historische personen, geallieerd of niet geallieerd? Dat zou de problemen voor de forumpresentatie naar buiten toe makkelijk voorkomen.
Bedankt voor u vriendelijk verzoek. Maar dit had via pm gekunnen ook, op deze manier zet je mij publiekelijk onder druk, daar hou ik niet zo van, overigens ben jij de eerste die er echt een probleem van maakt. Zelfs de heer graaf die ook op het forum zit heeft mij daar geen negatieve reactie op gegeven. Ik denk dan ook dat iedereen die hier komt, wel beseft dat hij historische personen te zien gaat krijgen.

U komt anders wel ferm binnen op het forum, in u eerste post jut u personen op om aktie te gaan voeren, en in u tweede post gaat u iemand bekritiseren en wil u de forum regels meteen al veranderen... als u voor de eerste maal bij u vriendin thuis komt om de ouders te ontmoeten, gaat u dan ook meteen vragen om een ander behang te hangen als u de huidige niet zo mooi vind?

Ik overtreed geen enkele regel van het forum, ik kan begrip opbrengen voor u mening en had u dat op een gepaste manier duidelijk gemaakt, dan had ik er nog over gedacht mij te schikken. Maar niet als ik zo onder druk gezet word door een nieuweling in zijn eerst post, terwijl ik qua forum in regel ben, wat in dit topic ook al bevestigd is door medeforumleden.

Mvg,

Der Blitz
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Je kan niet zomaar nazistische dingen voor de grap opvoe

Bericht door Joep »

Er zijn zoveel erge dingen in de wereld en dan gaan we moeilijk doen om iemand z'n avatar.. _/-\o_
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Je kan niet zomaar nazistische dingen voor de grap opvoe

Bericht door patrickh »

Joep, sorry, maar dat antwoord slaat ook nergens op. Natuurlijk, er zijn zeker ergere dingen in de wereld, mogen we toch evengoed over de kleinere dingen discussiëren ? Kunnen anders net zo goed elk forum afschaffen. Of wou je het graag over het ebolavirus of de crisis in Oekraine hebben :wink:
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Je kan niet zomaar nazistische dingen voor de grap opvoe

Bericht door Joep »

Tuurlijk, mijn reactie was meer bedoeld om te laten weten dat ik het een non-discussie vind.
Over iemands avatar zeuren, ik denk niet dat Blitz het nazisme verheerlijkt. Dit kan makkelijk via pb.
Dat terzijde. :+
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Je kan niet zomaar nazistische dingen voor de grap opvoe

Bericht door Der Blitz »

Joep schreef:Tuurlijk, mijn reactie was meer bedoeld om te laten weten dat ik het een non-discussie vind.
Over iemands avatar zeuren, ik denk niet dat Blitz het nazisme verheerlijkt. Dit kan makkelijk via pb.
Dat terzijde. :+

Laat dat duidelijk zijn!

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Je kan niet zomaar nazistische dingen voor de grap opvoe

Bericht door stekker »

Laten we ook gelijk de foto's van duitse uitrustingsstukken en wapens verwijderen van het forum. :bonk: :bonk:
Plaats reactie