Laatste 'Hiroshima-bomber' dood

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Old guy
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 mar 2014, 14:24

Laatste 'Hiroshima-bomber' dood

Bericht door Old guy »

Theodore VanKirk was 24 toen hij op 6 augustus 1945 een atoombom liet vallen op de Japanse stad Hiroshima. Maandag overleed hij, op 93-jarige leeftijd, als laatste van de bemanningsleden van de B-29-bommenwerper.

Zijn overlijden is bekendgemaakt door zijn zoon, Tom VanKirk. De andere bemanningsleden van destijds, onder wie piloot Paul Tibbets en bommenrichter Tom Ferebee, overleden al eerder. Theodore VanKirk was de navigator aan boord.

Bij de atoomaanval op de Japanse stad kwamen 140.000 mensen om het leven. Drie dagen na de aanval liet de VS een tweede atoombom vallen op de stad Nagasaki, die nog eens 80.000 levens eiste. Zes dagen later gaf Japan zich over.

"Mensenlevens gespaard"

VanKirk bleef na het einde van de Tweede Wereldoorlog nog een jaar in het leger. Daarna ging hij studeren en werkte hij voor een chemieconcern.

In 2005 zei hij tegen persbureau AP dat de aanval op Hiroshima de oorlog had verkort en dat zo veel mensenlevens gespaard zijn gebleven, meer dan het aantal slachtoffers van de twee aanvallen met kernbommen.

"Atoombommen lossen uiteindelijk niets op", zei VanKirk ook. "Persoonlijk zou ik liever zien dat alle atoombommen in de wereld verdwijnen. Maar als iemand ze heeft, wil ik er één meer hebben dan mijn vijand."

Bron: Nos.nl
http://nos.nl/artikel/680875-laatste-hi ... -dood.html
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Laatste 'Hiroshima-bomber' dood

Bericht door Der Blitz »

220.000 doden door twee bombardementen, en hij beweerd dat hij daarmee mensenlevens gespaard heeft? wie zegt dat japan zich niet overgegeven zou hebben zonder die aanslagen? Het is erg dat zulke wapens bestaan, en degene die ze gebruikt hebben verachtelijk!

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
_Arthur

Re: Laatste 'Hiroshima-bomber' dood

Bericht door _Arthur »

De Jappanners stonden er niet echt om bekend zich over te geven; die vochten zich dood, alles voor hun eer.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Laatste 'Hiroshima-bomber' dood

Bericht door Jim »

Der Blitz schreef:220.000 doden door twee bombardementen, en hij beweerd dat hij daarmee mensenlevens gespaard heeft? wie zegt dat japan zich niet overgegeven zou hebben zonder die aanslagen? Het is erg dat zulke wapens bestaan, en degene die ze gebruikt hebben verachtelijk!
groeten
Dit is op dit forum al heftig over gediscuseert.

De Jappanners waren absoluut niet van plan zich over te geven. Zeker als het gaat om degenen die het bevel voerden. Er waren plannen om het Japanse land tot de laatste man, vrouw en kind te verdedigen.

Emperor Hirohito approced the strategy of Ketsugo (January 1945). This was part of the overall strategy of bleeding the Americans to force a negotiated peace. Ketsugo meant self defense, As a national defense policy it meant preparing civilans to fight an American invasion. It was a refinement of Japan's Shosango victory plan which envisioned defending the home islands to the last man.

http://histclo.com/essay/war/ww2/cou/ja ... j-ket.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Volunteer_Fighting_Corps

Vele krijgsgevangenen werden vermoord als ze het mogelijk bevrijd zou worden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Palawan_Massacre

In vele internerings en gevangenkampen stierven mensen door uitputting, verhongering ziekte en moord.
Dit stopte (voor een groot deel) na de definitieve overgave van de Jappanners.
Vele van die overlevenden zijn overtuigd dat als die bommen niet gevallen waren zij het einde van de oorlog niet hadden meegemaakt.

De Amerikanen hadden al grote verliezen gelden toen ze de eilanden Iwo Jima en Okinawa. En de geprojecteerde verliezen als ze Japan zelf zouden aanvallen waren vele malen groter.

De Jappanners martelde een Mustang gevechtspiloot McDilda iom te ontdekken hoeveel atoombommen er waren en welke mogelijke doelen er nog waren. McDilda,wist helemaal niets van de atoombommen maar "bekende dat er 100 atoombommen nogg waren en dat Tokio en Kyoto de volgende doelen waren. Het si mogelijk dat deze valse bekentenis de Japanse leiding overtuigd heeft om zich over te geven.

Ik denk zeker dat dit vreselijke wapen dat vele levens heeft gekost aan de andere kant ook vele levens heeft gered!
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Laatste 'Hiroshima-bomber' dood

Bericht door platoz »

De atoombom zoals die nu bestaat is niet dezelfde atoombom zoals die in 1945. De vraag is ook of de Amerikanen toen wel genoeg verrijkt plutonium hadden om nog een derde of vierde bom te kunnen gooien. In ieder geval waren 2 bommen genoeg om de Japanners tot overgave te dwingen, want ik denk dat ze, net als de nazi's, zich anders ook hadden doodgevochten.

Ik heb nog steeds een heel dubbel gevoel over het gooien van die 2 bommen. Ja, het heeft ongetwijfeld ook veel (soldaten)levens bespaard, maar je laat wel een bom vallen op grotendeels onschuldige burgers, vrouwen en kinderen, en dat is het dubbele eraan. Tegenwoordig zouden de Amerikanen er niet meer mee wegkomen en is het zonder enige discussie een grove schending van de mensenrechten/oorlogsrecht. Van de andere kant begrijp ik ook heel goed dat de Amerikanen die 2 bommen wel hebben laten vallen.

Wat betreft de bomber-crew deden ze slechts hun plicht. Ik ben echter blij dat ik niet met de last hoef te leven om zulks verschrikkelijks uitgevoerd te moeten hebben.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Laatste 'Hiroshima-bomber' dood

Bericht door Der Blitz »

Tis dat, dat er ook veel burgers gestorven zijn door die bommen. Atoom wapens zouden verwijderd moeten worden ook uit Amerika. Hoe rapper ze hier met hun vuiligheid vertrekken hoe liever (kleine brogel in belgie bedoel ik dan).

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Laatste 'Hiroshima-bomber' dood

Bericht door patrickh »

platoz schreef:De atoombom zoals die nu bestaat is niet dezelfde atoombom zoals die in 1945. De vraag is ook of de Amerikanen toen wel genoeg verrijkt plutonium hadden om nog een derde of vierde bom te kunnen gooien. In ieder geval waren 2 bommen genoeg om de Japanners tot overgave te dwingen, want ik denk dat ze, net als de nazi's, zich anders ook hadden doodgevochten.

Ik heb nog steeds een heel dubbel gevoel over het gooien van die 2 bommen. Ja, het heeft ongetwijfeld ook veel (soldaten)levens bespaard, maar je laat wel een bom vallen op grotendeels onschuldige burgers, vrouwen en kinderen, en dat is het dubbele eraan. Tegenwoordig zouden de Amerikanen er niet meer mee wegkomen en is het zonder enige discussie een grove schending van de mensenrechten/oorlogsrecht. Van de andere kant begrijp ik ook heel goed dat de Amerikanen die 2 bommen wel hebben laten vallen.

Wat betreft de bomber-crew deden ze slechts hun plicht. Ik ben echter blij dat ik niet met de last hoef te leven om zulks verschrikkelijks uitgevoerd te moeten hebben.
Kan het niet beter verwoorden!
Plaats reactie