Soort ketting

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Lumberjack
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:46

Soort ketting

Bericht door Lumberjack »

Ik heb net iets gevonden met een metaaldetector maar ik weet niet wat het is, iemand zegt me dat het van de wereldoorlog kan zijn. Kan iemand zeggen wat het is?

http://i62.tinypic.com/e7xgy8.jpg
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Soort ketting

Bericht door wvd »

Lijkt me eerder soort van geloofs penning ofzo. Staat er geen tekst op ergens foto van de achterkant?
Lumberjack
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:46

Re: Soort ketting

Bericht door Lumberjack »

Het is niet goed leesbaar, maar er staat precies 'hard' op links naast het lichaam van het kind. En de achterhand is hetzelfde maar uitgehold, dus misschien ontbreekt er een 2de helft ofzo.
Benoit
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 jul 2013, 18:54

Re: Soort ketting

Bericht door Benoit »

Is volgens mij een afbeelding van sint Christoffel met een kind op de rug (voor zover dit kan helpen :p).
Lumberjack
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:46

Re: Soort ketting

Bericht door Lumberjack »

Dat zou wel eens kunnen, maar ik vind er niets van op het internet, toch niet van die afbeelding.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Soort ketting

Bericht door Erik »

Benoit schreef:Is volgens mij een afbeelding van sint Christoffel met een kind op de rug (voor zover dit kan helpen :p).
Eens, ook mijn eerste gedachte.
Christoffel-penningen zijn van alle eeuwen, behalve de eeuwen dat Christoffel nog niet bestond. Tot in onze tijd kun je ze kopen. In de tijd dat ik convooi-commandant was in Bosnië deelde onze aalmoezenier (legerpredikant voor R.K.) ze uit aan de chauffeurs.
Tijdsperk: niet te zeggen. Niet door mij tenminste.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Soort ketting

Bericht door Jim »

Benoit schreef:Is volgens mij een afbeelding van sint Christoffel met een kind op de rug (voor zover dit kan helpen :p).
Het eerste wat ik ook dacht. Ik heb er een grotere afbeelding van de persoon, die mijn oom heeft bijgehouden in zijn diensttijd in Engeland.
En zelf heb ik ook nog een in de auto zitten. Christoffel wordt vrijwel altijd afgebeeld met een kind op zijn schouder. Het is namelijk het christus kind wat hij draagt.

De heilige Christoffel = Christusdrager
De legende verhaalt van een reusachtige man die leeft in de derde eeuw en alleen in dienst wil staan van de grootste macht. Dat is niet de koning of de keizer, niet de duivel , maar Christus. Op advies van een kluizenaar dient Christoffel Christus door mensen bij een ondiepte over de rivier te dragen. Op zekere dag heeft hij een gemakkelijke klus: een klein kind wil naar de overkant. Tijdens de oversteek wordt dit kind zo zwaar dat de sterke man dreigt te verdrinken. Toch bereiken ze veilig de overkant. Hij heeft het gevoel dat hij de hele aarde moest torsen, waarop het Christuskind hem uitlegt dat hij niet de aarde maar Christus samen met alle zonden van de wereld heeft gedragen. Christoffel dient in deemoed, sterft omstreeks 250 als martelaar en wordt later heilig
verklaard.

http://2.bp.blogspot.com/-u-X8Nmx7J1s/T ... offel.jpeg
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie