''kelder vonst''

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
rushedmonkey
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jul 2014, 13:21

''kelder vonst''

Bericht door rushedmonkey »

Hallo allemaal,

al Jaren lang hangt er een beste ''klos'' dekens bij ons in de kelder. mee genomen van het vorige huis. wetend wat er in zit maar nooit open gemaakt in een 30 jaar of zo.

nu ga ik binnen kort op kamers en dus heb ik geld nodig.
vandaag dan toch het pakket uit de kelder gehaald en open gemaakt.

Afbeelding
dat kwam uit die klos.

onder hand weet ik dat de onderste een mosin nagant 91 is ? naar nu weet ik nog niet wat de andere 2 geweren zijn.

is er iemand die het weet ?

wat meer foto's :

Bovenste:
geen enkel merk of stempel te vinden, alleen op de kolf
Afbeelding

de middelste:
een dubbel loops jacht geweer met 2 externe slag pinnen, het metaal van de reciever is erg mooi bewerkt met sierlijke randen.
niet erg duidleijk te zien op de foto. ook kon ik geen verdere stempels of logo's vinden op dit geweer
Afbeelding

op deze foto zijn de sierranden van het 2de geweer beter te zien
Afbeelding
en de laatste
veel stempels maar het serienummer is onleesbaar geworden ook krijg ik de bolt met geen mogelijkheid los.
Afbeelding

Afbeelding

weet je wat het is ? en heb je zelfs een idee van prijs ( of belangstelling ) meld het AUB!!


Met Vriendelijke Groet,

A.D
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: ''kelder vonst''

Bericht door racefiets »

Die Amerikaanse aanmaak M91 is een leuke enkel jammer dat de staat zo slecht is.
Aangezien je de bolt niet los kan krijgen is de kans vrij groot dat deze vast gelast zit om het geweer onklaar te maken.
rushedmonkey
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jul 2014, 13:21

Re: ''kelder vonst''

Bericht door rushedmonkey »

de staat vind ik inderdaad ook erg jammer dat het zo is had gehoopt dat ze beter waren. zit er nog enige waarde in of kan ik ze beter aan de muur hangen ?
rushedmonkey
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jul 2014, 13:21

Re: ''kelder vonst''

Bericht door rushedmonkey »

op mijn google+ account heb ik nog meer en duidelijkere foto's staan. van de markeringen op de wapens.

https://plus.google.com/111620424405539 ... vFfNigbjNf
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: ''kelder vonst''

Bericht door Erik »

Wordt een leuk project! Heb je een Dremel o.i.d.? Metaalborsteltje erop en dan reinigen van de (vlieg)roest! Met name van die dubbelloops!
Wapens zijn knullig onklaargemaakt, met lelijke littekens tot gevolg. Weer met de Dremel en een slijpsteentje kun je die lelijke bobbels egaliseren. Met een beetje gun blue (verkrijgbaar via internet, wapenzaak) blauw je ze vervolgens en zijn ze meteen veel minder goed zichtbaar!

Houtwerk afwassen, eerst met een sopje, droogwrijven, nachtje laten liggen. Volgende dag met ammoniakoplossing reinigen, desnoods meerdere malen! Van anderen hoor ik wel eens de tip: ovenreiniger uit de spuitbus! Heb het zelf nooit geprobeerd, maar why not!

Hele slechte metalen plekken opschuren tot blank en opnieuw blauwen. Voordat je gaat blauwen: reinigen met thinner.

Alles klaar: hout in de lijnolie en metaal in de ballistol. Dan pas in elkaar zetten.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
rushedmonkey
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jul 2014, 13:21

Re: ''kelder vonst''

Bericht door rushedmonkey »

nou erik, ik persoonlijk zal daar niet aan beginnen( ook geen tijd voor jammer genoeg )

een mooi bod en je mag ze alle 3 hebben :P
Benoit
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 jul 2013, 18:54

Re: ''kelder vonst''

Bericht door Benoit »

Heb je nog meer van die dekens in je kelder liggen? :p
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: ''kelder vonst''

Bericht door limburgsejager »

Mooie items, heb je een pb gestuurd.
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: ''kelder vonst''

Bericht door Erik »

rushedmonkey schreef:nou erik, ik persoonlijk zal daar niet aan beginnen( ook geen tijd voor jammer genoeg )

een mooi bod en je mag ze alle 3 hebben :P
Hadden het G98's geweest had je dat mooie bod al van mij gehad :wink: De Mosin Nagant ligt niet in mijn gebied; ik kan daar verder niets mee. Wel zit ik te denken over die hagelbuks.
Als je ze 'leuk' wilt verkopen zul je ze toch een beetje moeten opkuisen. Dat wordt dan tóch een middagje de schuur in! :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
rushedmonkey
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jul 2014, 13:21

Re: ''kelder vonst''

Bericht door rushedmonkey »

Erik schreef:
rushedmonkey schreef:nou erik, ik persoonlijk zal daar niet aan beginnen( ook geen tijd voor jammer genoeg )

een mooi bod en je mag ze alle 3 hebben :P
Hadden het G98's geweest had je dat mooie bod al van mij gehad :wink: De Mosin Nagant ligt niet in mijn gebied; ik kan daar verder niets mee. Wel zit ik te denken over die hagelbuks.
Als je ze 'leuk' wilt verkopen zul je ze toch een beetje moeten opkuisen. Dat wordt dan tóch een middagje de schuur in! :)
haha,

ik ben net even aan het poetsen geweest, in de hoop een merk of zo te vinden bij die dubbelloop. niet kunnen vinden jammer genoeg. wat heb je er voor over in deze staat ? ( dat je zelf kan poetsen ? )

staan ook nog even weer extra foto's op mijn google+ account

https://plus.google.com/111620424405539986430/photos
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: ''kelder vonst''

Bericht door racefiets »

Merktekens zitten onder het voorhoutje. Zeg maar op de onderzijde van de kamers.
rushedmonkey
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jul 2014, 13:21

Re: ''kelder vonst''

Bericht door rushedmonkey »

ik zal eens gaan kijken! dankje!!
Adrianus
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2013, 18:37

Re: ''kelder vonst''

Bericht door Adrianus »

Ben voor het eerst op deze site en sta volledig met open mond. Wat moet dat een geweldige vondst zijn geweest.
Ben een 47 jarige die van WW2 games houdt, heb net 2 weken terug COD World at War gespeeld en heb daarin regelmatig de Mosim Nagant moeten kiezen als mijn munitie voor de PPD op was.

MOOIE INTRO !
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: ''kelder vonst''

Bericht door Janssen »

Ik heb eens door je foto's heen gekeken en het enigste wat ik je kan vertellen is dat het bovenste geweer een percussieslot betreft. Wel erg jammer van de staat. De andere twee wapens zijn nog wel te 'redden' maar de percussieslot is een verloren zaak :')
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: ''kelder vonst''

Bericht door Erik »

Janssen schreef:De andere twee wapens zijn nog wel te 'redden' maar de percussieslot is een verloren zaak :')
Je doelt op het ontbreken van de schoorsteentjes? Die zie ik er ook niet opzitten. Maar...!
Kan het niet evengoed (ook niet te zien) een penvuurbuks in kaliber 12 zijn? Het ontbreken van de schoorsteentjes voor de slaghoedjes wijst daar op. Schoorsteentjes zijn vrij dik en roesten er niet snel af. Misschien dat we een foto van de bovenzijde van de dubbelloops kunnen krijgen waarop de hanen staat en de plek waar ze neerkomen bij het afvuren? Als daar rechthoekige uitsparingen zitten weten we genoeg: penvuur!
Zo niet en alleen klein gaatje: percussie met verloren gegane schoorsteentjes.

Hoewel, laat maar. Net zijn foto's op google bekeken..... :(
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie