lewis magazijn ww1 blijkt M20 nederlands.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

lewis magazijn ww1 blijkt M20 nederlands.

Bericht door luxdil »

Beste Forumleden,

Na een lange tijd afwezig te zijn geweest, ben ik terug op het forum, met een leuke vondst.
Ik heb een drietal lewis magazijntrommels gevonden waarvan hier de beste op de foto's.

De vraag is : wat voor een type en is dit Nederlands gebruikt. Locatie in Nederland.
De popnagels doet een vroeg type vermoeden. Weet iemand hier meer over.
Ook het RVS? of stalen handvat heb ik nergens gezien op foto's over de Lewis. Is dit een afwijkend type of juist een standaard ?
Er is mij verteld dat dit een nogal zeldzame bodemvondst is. Klopt dit ? ( if not...ben ik toch nog wel erg tevreden over deze kleivondst)


[img][IMG]http://i1232.photobucket.com/albums/ff361/lux51/0eefbe3a-0683-47d9-ae6d-218e4e6bdd2a.jpg[/img][/img]

[img][IMG]http://i1232.photobucket.com/albums/ff361/lux51/8d40d865-0179-4699-ad37-bc3fd416eb6e.jpg[/img][/img]

[img][IMG]http://i1232.photobucket.com/albums/ff361/lux51/2014-08-08104446.jpg[/img][/img]

[img][IMG]http://i1232.photobucket.com/albums/ff361/lux51/2014-08-08104434.jpg[/img][/img]
Laatst gewijzigd door luxdil op 19 aug 2014, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: lewis magazijn ww1?

Bericht door Erik »

Het is in ieder geval een magazijn voor een mitrailleur Lewis, met ruimte voor 96 patronen. Dit type magazijn was in Nederland in gebruik maar ook op buitenlandse vliegtuigen (en dan zit je al een heel tijdje vóór WO2 te denken)
Ik heb hier geen documentatie bij de hand dus houd me ten goede, wel zie ik meerdere malen per jaar Lewismagazijnen (eigenlijk munitietrommel M.20) voorbij komen in mijn liefhebberij. Ik denk dan ook vrij zeker te weten dat het hier om een Nederlandse munitietrommel gaat! Inderdaad, schaars. Tot zeer.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: lewis magazijn ww1?

Bericht door luxdil »

Beste Erik,

Ik heb het handboek voor de M.20 gevonden en daaruit zou blijken dat de trommels voor de vliegtuigen een webbing of leren draagriem hebben en dat diegene voor bv op de pantserwagens een metalen beugel.
We hebben in het totaal vier trommels gevonden waarvan dit de mooiste is.
Helaas geen stempels kunnen vinden omdat juist die plekken slecht waren.
Ze zaten verstopt onder een oprit die afgegraven werd en de eerste lag gewoon weggegooid tussen het puin toen ik hen spotte.
Het grootste verschil tussen de lewis en de M20 was zo duidelijk dat het mij eerst niet opviel. Ik was aan het zoeken naar die metalen ring totdat het mij plotseling opviel dat de Lewis magazijnen geribbeld waren geperst en de M20 magazijnen compleet glad met de strips erop gelast.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: lewis magazijn ww1?

Bericht door Bert-Jan »

super leuk vondst

maar mag je dit hebben in Nederland?

zou jammer zijn als je er problemen mee krijgt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: lewis magazijn ww1?

Bericht door Erik »

bertjan schreef:maar mag je dit hebben in Nederland?
Het mag helaas niet. Magazijnen vallen onder de werking van de WWM. Als je het bijbehorende wapen op verlof hebt mag het wel.
Je kunt een ontheffing aanvragen op grond van je historische verzameling. Die moet dan wel erkend zijn (geregistreerd) Dan nog vrees ik dat een ontheffing niet makkelijk zal gaan!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: lewis magazijn ww1?

Bericht door racefiets »

Munitieverzamelaar worden met het betreffende kaliber binnen je verzamelgebied is ook een mogelijkheid. Dan voldoet een WM 10.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: lewis magazijn ww1?

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Munitieverzamelaar worden .. is ook een mogelijkheid.
Ja, maar dat ben je ook meteen na aanmelding...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie