Het Sint Maartensfonds

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ja.
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Michael schreef:Ook door organisaties voor oud-oostfronters zoals het Sint-Maartens Fonds, maar goed dat die bestaan! Aleen spijtig dat zo'n organisaties niet in Nederland geacepteerd worden... :roll:
Moet je dan zo blij zijn met organisaties zoals het Sint Maartens Front?
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

wat is dat voor een organisatie?
Starting up again
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

barry schreef:
Michael schreef:Ook door organisaties voor oud-oostfronters zoals het Sint-Maartens Fonds, maar goed dat die bestaan! Aleen spijtig dat zo'n organisaties niet in Nederland geacepteerd worden... :roll:
Moet je dan zo blij zijn met organisaties zoals het Sint Maartens Front?
Het is SM Fonds niet Front :| Zeker moet je blij mee zijn!!! In de eerste plaats worden de verhalen bewaard, vrienden komen mekaar na 60 jaar weer tegen, enz...
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Na de affaire Sauwens in 2001 is de Vlaamse regering ze in ieder gaval liever kwijt dan rijk.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Die andere Timo schreef:Na de affaire Sauwens in 2001 is de Vlaamse regering ze in ieder gaval liever kwijt dan rijk.
:| typisch voor die rooie e, als der ene iets 'fout' doet staan ze er als de kippen bij, echte opportunisten.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

"die rooie" opportunisten? :?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Jah, als ze ene ne steek kunnen zetten doen ze 't!
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Michael schreef:
barry schreef:
Michael schreef:Ook door organisaties voor oud-oostfronters zoals het Sint-Maartens Fonds, maar goed dat die bestaan! Aleen spijtig dat zo'n organisaties niet in Nederland geacepteerd worden... :roll:
Moet je dan zo blij zijn met organisaties zoals het Sint Maartens Front?
Het is SM Fonds niet Front :| Zeker moet je blij mee zijn!!! In de eerste plaats worden de verhalen bewaard, vrienden komen mekaar na 60 jaar weer tegen, enz...
Sorry, typo (al zal niemand dat wel geloven :wink:).

Ik dacht dat deze organisatie vrij radicaal was, maar ik moet zeggen dat ik er vrij weinig van afweet.
Het Sint-Maartensfonds is in 1953 opgericht als een soort zelfhulpgroep voor ex-oostfronters, leden van de Waffen-SS en andere collaborateurs. De organisatie heeft een extreme vleugel die nog altijd radicaal achter het nazistische en fascistische ideeëngoed staat.
Is dit correct?
-F.U.B.A.R-
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Michael, nu ben je toch de boel wel ernstig aan het goedpraten…
Op 7 Mei 2001 was Vlaams VU minister Sauwens aanwezig op de jaarlijkse bijeenkomst en moest hij zijn ministeriele functie overdragen aan een partijgenoot.
Naast Sauwens waren negationist en gewezen Vlaams Blok ondervoorzitter Roeland Raes, Vlaams Blok parlementslid Francis Van den Eynde, tal van ander Vlaams Blok mandatarissen en eregaste: de 87-jarige Nederlandse "zwarte-weduwe" Florentine Sophie Rost van Tonningen-Heubel. De extremistische weduwe van een Nederlandse nazi was en is een fervent aanhangster van het nazisme.
Aan de muren prijkten op die bijeenkomsten de wapenspreuk van de Waffen-SS: "Meine Ehre heißt Treue", "Vlaanderen Groot Germania", "Dietsland Europa" en "Kameraden Toen, Kameraden Nu".
Er werd geparadeerd door de muziekkapel van de Vlaams Nationalistische Jeugd (VNJ) met veel vlaggenvertoon van onder andere het Vlaams Oostfront-legioen waarna de vlaggen op het podium werden geplant.
De verboden Vlaamse Militantenorde (VMO) was ook van de partij in uniform en met de welbekende vlaggen met runentekens.

Het Sint Maartensfonds is geen "groepje onschuldige bejaarden met nostalgie" zoals Filip Dewinter aan de pers vertelde, het is een club harde nazi's die vol weemoed terugdenken aan hun führer...
http://www.geocities.com/vlaamsbedrog/waw/smf_waw.html

Het lijken mij niet alleen "rooie opportunisten" die hier aanstoot aan nemen.
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Okay, mijn beeld van deze organisatie lijkt dan toch aardig te kloppen. Daarom nogmaals mijn vraag aan Michael of een ander forumlid dat hier op wil reageren:

Waarom moeten wij blij zijn met organisaties als deze?
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Wat een site, ze beginnen eerst over de Belgische Joden te spreken, wat dat in godsnaam met het SMF te maken heeft weet ik niet!!!
Ziekelijke verhalen in het Berkenkruis? Die mensen hebben de hell mee gemaakt tijdens de repressie!!! Was dat rechtvaardig??? Moeten we vergeten en vergeven wat de Belgische bevolking die 'zwarten' allemaal hebben aangedaan messchien?

En in het SMF zijn er verschillende mensen met verschillende meningen! En het SMF heeft ook niets met het Vlaams Blok te maken.
[/quote]
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

barry schreef:Waarom moeten wij blij zijn met organisaties als deze?
In de eerste plaats zie ik het als een vereniging voor oude kameraden, er wonden herrinneringen bovengehaal, vind je dat niet goed? Messchien moeten we die veteranen van de 101 Arborne Division ook maar verbieden andere veteranen te zien.
Er zijn mensen tussen die echt NS ingesteld zijn, maar volgens mij zijn die in de minderheid.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Michael, het gaat niet om de opmaak van die site of om het recht van veteranen om elkaar te ontmoeten. Het gaat om de manier waarop zo'n samenkomst verloopt. Als ik rustig in een Belgisch restaurant in een niet nader te noemen gemeente onder het genot van bier en hapjes in de serre met Leibstandarte veteranen zit te praten over hun belevenissen tijdens het Ardennenoffensief dan zijn die veteranen blij elkaar weer tezien en dan zijn ze Alte Kameraden. En zo gaat het meestal bij de veteranen die ik ken: ze komen samen in een Kneipe of organiseren een barbeque en halen herinneringen op. Maar dat gaat prima zonder rechtse politici, kopstukken van fascistische bewegingen, vaandelzwaaiers en muziekkorpsen van verdachte nationalistische bewegingen, militanten en nazistische spreuken en runentekens aan de muur. Zodra ze dat soort dingen erbij halen doe ik meer dan mijn wenkbrauwen fronsen. Dan sluit ik mij aan bij hun conclusie...
Het Sint Maartensfonds is geen "groepje onschuldige bejaarden met nostalgie" zoals Filip Dewinter aan de pers vertelde, het is een club harde nazi's die vol weemoed terugdenken aan hun führer.
En dat ze niets met het Vlaams Blok temaken hebben weet ik zo niet. Hun bijeenkomsten trekken een buiten proportioneel grote groep VB'ers.

En wat ze "die zwarten" hebben aangedaan is wellicht niet kies maar zeer begrijpelijk.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

3 quotes uit het "Berkenkruis":

Racisme en anticommunisme, de twee basisingrediënten van de nazi ideologie:
"Worden niet alle communistische revoltes door Joden aangevoerd? Steekt daar niet een systeem in?" (januari '76 over de Portugese anjerrevolutie).
Negationisme:
"In geen enkel concentratiekamp in Duitsland of daarbuiten hebben gaskamers, gaswagens, verbrandingskamers voor levenden bestaan." (juni '79).
Racisme van nazikwaliteit:
"Het rassenonderscheid is een biologisch verschijnsel. Men kan hier van hogere of lagere wezens spreken. Men weet dat een doorsnee neger 500 jaar ten achter is op de doorsnee blanke, op enkele uitzonderingen na." (februari '79).
Michael, je gaat me toch niet vertellen dat je dit geen ziekelijke stellingen vind?
-F.U.B.A.R-
Plaats reactie