Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Bobdussen
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 02 mei 2014, 19:19

Re: Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Bericht door Bobdussen »

We hebben overal foto's van. Ze hebben niks opgeruimd. Alles meegenomen, ze denken dat dit wereldje vol criminaliteit zit. Maar het is puur voor verzameldoeleinden en ter decoratie. Dat snappen die lui niet. En als ze dan ook nog is met de botte bijl er doorheen gaan. Alles is verwoest bij ons. Kon wel janken toen ik thuis terug kwam.
_Arthur

Re: Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Bericht door _Arthur »

Bobdussen schreef:Dat die lege eihandgranaatjes niet mogen daar heb ik een mening over.
En zie wat er komt van 'je mening'. Als je je aan de wet had gehouden, had je dit gezeik niet gehad. Maar kennelijk is dat te lastig om te snappen.

Je zet de verzamelhobby alleen maar in een kwaaddaglicht door 'er een eigen mening over te hebben'.

Vertel ondertussen nu eens wat voor vergunning er aanwezig is, welk type en wat je in huis mag hebben. Staan daar alle kalibers op van die 10.000 'volle patronen' op? Ik gok namelijk van niet. Is het een munitie verzamel verlof?
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Bericht door Fuglesang »

Ligt het aan mij en ben ik de enige die het een raar verhaal vind dat politie/EOD/wie dan ook dingen kapot gaat maken en helmen in gaat deuken?
Daar heeft niemand baat bij. Helemaal als het gaat om, in hun ogen, scherpe munitie, zullen ze echt niet wild alles bijeen grissen, maar heel voorzichtig te werk gaan. Lijkt mij niet meer als pure logica. Verder helpen de voorgaande topics hier op dit forum niet mee.

Dat ze overigens meer weghalen is niks nieuws. In dit soort gevallen of invallen bij rechtsextreme groepen komen legale verzamelwaar ook vaak via politie bij een museum terecht. Keur het niet goed, maar het komt vaker voor.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Bericht door asjemenou »

Bobdussen schreef:Ik ben het, heb 2 nachten vast gezeten. En wat boden we aan op marktplaats ? Een bodemvondst webley revolver, en een bodemvondst Duits seinpistool. En wat betreft de volle munitie, daar kunnen jullie niet over oordelen. Alleen met informatie uit de media. Ik zal het even haar fijn uitleggen. Mijn vader verzamelt al vanaf zijn 8e ofzo ( nu 51). In die tijd heeft hij veel dingen gekocht en ook veel zelf gevonden. Die 16 volle handgranaten is geen kont van waar. Ze hebben lege eihandgranaatjes die nog net niet uit elkaar vallen van het doorroesten gerekend als volle handgranaten. Dat die lege eihandgranaatjes niet mogen daar heb ik een mening over. We hebben een flinke collectie. En alles is er uit gehaald. Zelfs schoonmaaksetjes van de k98. Onze vitrine kast lag kapot op de grond. Dure Duitse helmen ( Luftwaffe, Wehrmacht) zijn nu gedeukt en zitten krassen op. M'n vader heeft een vergunning en mag tot 10.000 volle patronen in huis hebben (tot 20mm) ze hebben ook ter decoratie dienende granaten uit de tuin meegenomen. Bijna alles is weg. En zoals jullie weten is het verzamelen van wo2 een hobby, en geen criminele activiteit. Wij hebben geen kwaad in ons en doen het puur voor de decoratie en onze verzameling. Heel het huis lag overhoop en er waren veel dingen kapot. En wat betreft de volle granaten klopt dus niet!! Ze hebben ook patroonbanden meegenomen. En dat terwijl mijn vader vergunninghouder is. Schandalige werkwijze. Ieder scherfje of wat dan ook van een granaat die we in de loop der jaren zelf hebben gevonden of wat dan ook hebben die lui meegenomen. En alles wordt vernietigd. Onze verzameling was zo mooi ingericht. Alles was overhoop gevaagd en kapot. Zonde van het spul.
Vervelende ervaring. Als verzamelaar zijnde kan ik jullie verlies/geleden schade wel enigszins begrijpen. Het vervelende aan de zaak is dat EOD mensen geen verzamelaars zijn. Zij zijn naar jullie huis gekomen omdat ze een melding gehad zullen hebben van mogelijke scherpe munitie/explosieven in een woning.
Van een familielid die bij de EOD heeft gediend weet ik dat dit soort meldingen regelmatig bij hen voorkomen en dat ze een regelrechte nachtmerrie voor hen zijn. Deze mensen weten absoluut niet wat ze gaan aantreffen. Ze gaan er vanuit dat het een levensgevaarlijke situatie kan zijn. Jullie weten wat jullie in huis hebben, zij niet en zo handelen ze dan ook.
Ze gaan je niet vriendelijk vragen om een stap opzij te doen om zo een vitrine of kast te openen. Daar nemen ze niet de tijd voor. Normaal gesproken nemen ze een hele verzameling in beslag en controleren deze elders op munitie of andere verboden zaken. Wat toelaatbaar is krijg je meestal wel terug.
Ik lees in je reactie dat je vader een vergunning heeft. Ik weet niet wat voor vergunning je vader heeft maar dan zou hij toch wel beter moeten weten. Een bodemvondst Webley revolver op Marktplaats aanbieden is dan ook niet slim. Ondanks de mogelijke slechte staat is en blijft het toch een vuurwapen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Bericht door Der Blitz »

Heb den indruk dat beide overdrijven, zowel het slachtoffer als de media...
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Bobdussen
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 02 mei 2014, 19:19

Re: Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Bericht door Bobdussen »

Blitz morgen komen er nieuwe kranten uit met nieuwe teksten. Dan weet je in ieder geval dat ik niet overdrijf;)
_Arthur

Re: Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Bericht door _Arthur »

_Arthur schreef: Vertel ondertussen nu eens wat voor vergunning er aanwezig is, welk type en wat je in huis mag hebben. Staan daar alle kalibers op van die 10.000 'volle patronen' op? Ik gok namelijk van niet. Is het een munitie verzamel verlof?
Beantwoord deze vraag nu ondertussen eens.

In dat andere topic heb je daar ook nooit antwoord op willen geven.

Dus er zal vast genoeg 'mis' zijn dat als een misdrijf aan te merken valt.
Bobdussen
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 02 mei 2014, 19:19

Re: Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Bericht door Bobdussen »

Ik zal morgen even op de formulieren kijken. Morgen Komt omroep brabant ook bij m'n pa langs voor een interview. Daarin zal hij vast en zeker toelichten wat hij wel en niet mag, zoniet dan plaats ik hier persoonlijk een reactie.
patrick99
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 jan 2011, 08:58
Locatie: Hulst

Re: Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Bericht door patrick99 »

Weet en lees overal in de media, dat "ze" kunnen overdrijven qua het in beslag nemen van wapens en/of munitie wat onklaar is gemaakt, maar dat is de wet hier in Nederland.
Ik denk dat met de onderstaande 2 punten (verlofpassen) al een heel eind komt voor het verzamelen van (onklaar gemaakte) wapens en munitie.

WM8 - verzamelverlof wapens tot het voorhanden hebben van (vuur)wapens voor verzameldoeleinden
WM10 - verzamelverlof munitie tot het voorhanden hebben van munitie voor verzameldoeleinden
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Bericht door hajos »

Ik kan alleen maar zeggen PROEST....
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Bericht door Gun Collector »

asjemenou schreef:Toch wel jammer dit voorval. De verzamelwoede die deze man en z'n zoon hebben gedreven kan ik als militaria verzamelaar zijnde wel begrijpen maar je moet wel het onderscheid kunnen blijven maken van wat nog verantwoord is om in je verzameling te hebben en wat niet. Als je op een zeker moment 16 handgranaten in je verzameling hebt die ook nog explosief zijn dan kan je dit onderscheid naar mijn idee niet meer maken.
Leuk dat je kan zeggen dat je scherpe handgranaten in je verzameling hebt maar denk je daarbij ook nog aan de veiligheid van je huisgenoten en buren?! Ook al is de buurman nog zo'n aardige en rustige kerel maar als ik zou weten dat hij dit soort explosieven in z'n huis zou hebben dan zou ik niet meer zo prettig slapen.
ik ben het met je eens. wij hebben in Nederland een vrij strenge wetgeving over wo2 materiaal(waar ik het niet altijd mee eens ben) maar om explosieven in huis te hebben gaat mij ook te ver.
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Bericht door Gun Collector »

jappie schreef:Ligt het aan mij of hoor je het gewoon vaker dat er van alles en nog wat mee word genomen door de politie wat ze niet mee horen te nemen.

Het lijkt mij dan dat er bij zo een inval iemand van bijzondere wetten bij moet zijn en dat die wel zou moeten weten wat wel en wat niet meegenomen gaat worden.

Dat je spullen beschadigd raken is vanzelfsprekend doodzonde en zou nooit mogen gebeuren, maar denk ook dat menig politieagent geen verstand heeft van de waarde noch de regels die hier aan vastzitten (mbt de wapens e.d.)

Verder heeft denk iedereen wel een mening over dit soort dingen. De regels in Nederland zijn naar mijn idee te streng, maar zolang ze er zijn hou ik me er wel graag aan alleen al omdat dit 1 van de gevolgen kan zijn.
ik heb met een man gesproken die bij de politie werkte en heeft hetzelfde ondervonden. hij zegt dat alle spullen naar een plek in Nederland gaan en daar worden "opgeslagen" ondertussen nemen de agenten het gewoon gezellig mee naar huis. veel kan je er niet aan doen denk ik aangezien je toch al in de fout zit...
patrick99
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 jan 2011, 08:58
Locatie: Hulst

Re: Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Bericht door patrick99 »

Gun Collector schreef:
jappie schreef:Ligt het aan mij of hoor je het gewoon vaker dat er van alles en nog wat mee word genomen door de politie wat ze niet mee horen te nemen.

Het lijkt mij dan dat er bij zo een inval iemand van bijzondere wetten bij moet zijn en dat die wel zou moeten weten wat wel en wat niet meegenomen gaat worden.

Dat je spullen beschadigd raken is vanzelfsprekend doodzonde en zou nooit mogen gebeuren, maar denk ook dat menig politieagent geen verstand heeft van de waarde noch de regels die hier aan vastzitten (mbt de wapens e.d.)

Verder heeft denk iedereen wel een mening over dit soort dingen. De regels in Nederland zijn naar mijn idee te streng, maar zolang ze er zijn hou ik me er wel graag aan alleen al omdat dit 1 van de gevolgen kan zijn.
ik heb met een man gesproken die bij de politie werkte en heeft hetzelfde ondervonden. hij zegt dat alle spullen naar een plek in Nederland gaan en daar worden "opgeslagen" ondertussen nemen de agenten het gewoon gezellig mee naar huis. veel kan je er niet aan doen denk ik aangezien je toch al in de fout zit...
Dus mocht je willen verzamelen en weinig geld eraan willen uitgeven, ga dan werken bij de politie :lol:
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Bericht door jappie »

ik heb met een man gesproken die bij de politie werkte en heeft hetzelfde ondervonden. hij zegt dat alle spullen naar een plek in Nederland gaan en daar worden "opgeslagen" ondertussen nemen de agenten het gewoon gezellig mee naar huis. veel kan je er niet aan doen denk ik aangezien je toch al in de fout zit...
Dat een agent de dingen mee neemt naar huis lijkt me erg sterk aangezien het allemaal bewijs is.

Wat ik bedoel is dat de politie bij een inval alles meeneemt van je verzameling en dan alles op het bureau wel uitzoekt.
Hiermee bedoel ik ook kleding, uitrusting e.d.
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Wapens en munitie gevonden in een huis in dussen

Bericht door utmi »

Wie registreert wat er op dat moment door jouw voordeur naar buiten gaat en wie vergelijkt dat met de latere inventaris...?
Their name liveth for evermore
Plaats reactie