Twintig nazi-criminelen nog vrij

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Twintig nazi-criminelen nog vrij

Bericht door platoz »

Er zijn mogelijk nog zo'n twintig SS'ers in leven die nooit zijn veroordeeld voor misdaden in de Tweede Wereldoorlog. Dat concludeert het Simon Wiesenthal Centrum na een actie met posters in Duitse steden.

Op de poster werd een oproep gedaan om tips te geven over nog in leven zijnde SS'ers die nog niet zijn gestraft voor oorlogsmisdaden. De posters hingen in onder meer Berlijn, Frankfurt, Hamburg en Keulen.

Door de actie is het Wiesenthal Centrum ook een Nederlander op het spoor. Zaterdag maakte het Wiesenthal Centrum bekend dat er naast Siert Bruins mogelijk nog een Nederlandse SS'er in leven is.

Er wordt nog onderzoek gedaan naar de man. Volgens de informatie van het Wiesenthal woont hij in Nederland. Waar hij woont en waarvan hij wordt verdacht zegt het Wiesenthal Centrum niet.

"We kunnen nu nog niets zeggen", zegt Stefan Klemp, medewerker van het Wiesenthal. Het centrum wil voorkomen dat de man een eventuele vervolging kan ontlopen: "Als we nu te veel details zouden vrijgeven, dan wordt die persoon natuurlijk gewaarschuwd", zegt Klemp.


Bron: nos.nl
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
patrick99
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 jan 2011, 08:58
Locatie: Hulst

Re: Twintig nazi-criminelen nog vrij

Bericht door patrick99 »

Weet je hoeveel Japanners er nog rondlopen die daar in Nederlands-Indie hebben huisgehouden....meer dan 20 denk ik.
Heb er de laatste tijd veel van gezien en gelezen, dan waren de Duitsers nog brave soldaten.
Daar wordt weinig over gesproken maar wat men niet mag vergeten.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Twintig nazi-criminelen nog vrij

Bericht door platoz »

Het is misschien off-topic om over Japanse soldaten te praten, maar dat die zich als beesten hebben gedragen staat buiten kijf. Mijn opa was een Indië-veteraan en heeft mij nooit in detail willen vertellen wat hij daar aangetroffen heeft en wat Nederlandse geïnterneerden hem verteld hebben wat de Jappen allemaal uithaalden. Dat zegt dus wel iets hoe erg het geweest moet zijn...
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Twintig nazi-criminelen nog vrij

Bericht door Der Blitz »

En er lopen honderden criminelen rond die heden ten dage wel een bedreiging zijn...
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Twintig nazi-criminelen nog vrij

Bericht door Fuglesang »

Der Blitz schreef:En er lopen honderden criminelen rond die heden ten dage wel een bedreiging zijn...
Dit. Buiten dat vind ik het zinloos om oude mannetjes te arresteren. Ik snap best dat het eigenlijk meer symbolisch is, maar toch.
Behoorlijk zonde van de tijd en het geld.
En ik vind dat men soms ook te ver gaat. Iemand die toevallig daar naartoe gestuurd werd om te koken is al oorlogsmisdadiger.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
patrick99
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 jan 2011, 08:58
Locatie: Hulst

Re: Twintig nazi-criminelen nog vrij

Bericht door patrick99 »

Oorlog is oorlog... dan moet men niet verwachten dat de "tegenpartij" een potje komt kaarten.
Al met al is het natuurlijk niet leuk.
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: Twintig nazi-criminelen nog vrij

Bericht door Gun Collector »

patrick99 schreef:Weet je hoeveel Japanners er nog rondlopen die daar in Nederlands-Indie hebben huisgehouden....meer dan 20 denk ik.
Heb er de laatste tijd veel van gezien en gelezen, dan waren de Duitsers nog brave soldaten.
Daar wordt weinig over gesproken maar wat men niet mag vergeten.
het Pacific toneel spreekt ons Europeanen minder aan omdat het hier niet heeft plaats gevonden. dat is onder andere een punt waarom er meer over de Duitsers word verteld.
Oorlogsvarken
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2013, 16:45

Re: Twintig nazi-criminelen nog vrij

Bericht door Oorlogsvarken »

Over de jappaners die hebben in China vreselijk huis gehouden NAN KING vreselijke dingen hebben ze daar gedaan. Elke vrouw verkracht en baby,s prikten ze op hun bajonet. Wat de ss betreft. Ik neem aan de de ontdekte Nederlander niet een ss er is die alleen maar gevochten heeft als vrijwilliger maar er zal wel een flinke lijst strafbare feiten van hem bekend zijn want het centrum achtervolgt meestal niet de kleine jongens. Het einde is uiteraard in zicht en dan kan de wereld het achtervolgen van wo 2 misdadigers als volbracht zien.
Het gaat geen decennia meer duren.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Twintig nazi-criminelen nog vrij

Bericht door asjemenou »

Oorlogsvarken schreef:Het einde is uiteraard in zicht en dan kan de wereld het achtervolgen van wo 2 misdadigers als volbracht zien.
Het gaat geen decennia meer duren.
Dit is maar al te waar. Als het Wiesenthal Centrum deze hoogbejaarde WOII oorlogsmisdadigers nog voor het gerecht wil dagen moeten ze wel snel zijn. Dit geldt overigens ook voor de getuigen die ze dan zouden willen oproepen. Deze zijn eveneens op hoge leeftijd. De tijd in deze is immers de grootste vijand.

Helaas leert de hedendaagse realiteit ons dat het plegen van oorlogsmisdaden niet iets is wat tot het verleden behoort. Ze worden vandaag de dag nog steeds begaan. En ook zullen er altijd oorlogsmisdadigers zijn die hun straf weten te ontlopen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Twintig nazi-criminelen nog vrij

Bericht door patrickh »

Oorlogsvarken schreef:Over de jappaners die hebben in China vreselijk huis gehouden NAN KING vreselijke dingen hebben ze daar gedaan. Elke vrouw verkracht en baby,s prikten ze op hun bajonet. Wat de ss betreft. Ik neem aan de de ontdekte Nederlander niet een ss er is die alleen maar gevochten heeft als vrijwilliger maar er zal wel een flinke lijst strafbare feiten van hem bekend zijn want het centrum achtervolgt meestal niet de kleine jongens. Het einde is uiteraard in zicht en dan kan de wereld het achtervolgen van wo 2 misdadigers als volbracht zien.
Het gaat geen decennia meer duren.

Dat verhaal kende ik niet, even opgezocht, inderdaad verschrikkelijk en niet te begrijpen...
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Twintig nazi-criminelen nog vrij

Bericht door platoz »

De film "John Rabe" gaat over een Duitser in Nanking die probeert zoveel mogelijk Chinezen uit de handen van de Jappen te houden...

http://www.imdb.com/title/tt1124377
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: Twintig nazi-criminelen nog vrij

Bericht door Gun Collector »

platoz schreef:De film "John Rabe" gaat over een Duitser in Nanking die probeert zoveel mogelijk Chinezen uit de handen van de Jappen te houden...

http://www.imdb.com/title/tt1124377
Die film heb ik gezien. Zeer goede film!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Twintig nazi-criminelen nog vrij

Bericht door Joep »

patrickh schreef:
Oorlogsvarken schreef:Over de jappaners die hebben in China vreselijk huis gehouden NAN KING vreselijke dingen hebben ze daar gedaan. Elke vrouw verkracht en baby,s prikten ze op hun bajonet. Wat de ss betreft. Ik neem aan de de ontdekte Nederlander niet een ss er is die alleen maar gevochten heeft als vrijwilliger maar er zal wel een flinke lijst strafbare feiten van hem bekend zijn want het centrum achtervolgt meestal niet de kleine jongens. Het einde is uiteraard in zicht en dan kan de wereld het achtervolgen van wo 2 misdadigers als volbracht zien.
Het gaat geen decennia meer duren.

Dat verhaal kende ik niet, even opgezocht, inderdaad verschrikkelijk en niet te begrijpen...
Ik kende het verhaal ook niet, ook het verhaal opgezocht, heel bizar dit..
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Twintig nazi-criminelen nog vrij

Bericht door yente »

Gun Collector schreef:
platoz schreef:De film "John Rabe" gaat over een Duitser in Nanking die probeert zoveel mogelijk Chinezen uit de handen van de Jappen te houden...

http://www.imdb.com/title/tt1124377
Die film heb ik gezien. Zeer goede film!
Inderdaad zeer goede film!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie