Driepoot en onderdelen van een MG?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
long branch
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 mar 2011, 18:07

Driepoot en onderdelen van een MG?

Bericht door long branch »

Hallo iedereen,

Ik heb overlaatst deze stukken gevonden.
De driepoot lijkt me een vroeg model voor een Mg, corrigeer me gerust als ik er naast zit! :)
De groene verf is de originele, want er zit geen andere kleur onder.
Op het bovenste stuk zie je ook resten van een camouflagekleur en een vervaging van een witte streep.
Zou dat kunnen betekenen dat ze met dit stuk een vlieger hebben neergehaald?
De handgreep en de tweepoot zaten er ook bij, maar ik weet niet op welk type dit zou moeten passen.

Alle info over deze stukken is zéér welkom!
Alvast bedankt!

Groeten,
Nick
Mg1.jpg
Mg2.jpg
Mg3.jpg
Mg4.jpg
Mg5.jpg
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Driepoot en onderdelen van een MG?

Bericht door Haplo »

Poten komen volgens mij van een ZB vz.26.
Materialen wat hier ligt lijkt veel op dat van de bren, maar verschilt.
Mvg/Best regards, Sipke
long branch
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 mar 2011, 18:07

Re: Driepoot en onderdelen van een MG?

Bericht door long branch »

Al bedankt voor de info Haplo!
Ik was wel vergeten te zeggen dat het handvat en de tweepoot Duits gestempeld zijn...
Dus van een Bren zal het niet zijn denk ik..
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Driepoot en onderdelen van een MG?

Bericht door Haplo »

Dat kan best.
De ZB vz.26 is van Tsjechische makelij.
Mvg/Best regards, Sipke
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: Driepoot en onderdelen van een MG?

Bericht door luxdil »

Klopt.
De ZB vz.26 is als beutewaffen gebruikt door de SS. Dit wapen was een van de beste lichte machinegeweren en bij uitstek geschikt voor de stormtroepen. De magazijnen lijken als twee druppels water op die van de BAR . Ik heb zelf ooit zo'n volle "BAR" magazijn gevonden op een plek waar de SS had gevochten en bij het eruit halen van de patronen zag ik dat het duitse patronen waren. Stom verbaasd heb ik dat op een forum gemeld. Daar bleek dat die vergissing vaak wordt gemaakt en dat er heel wat ZB vz.26 magazijnen in de vitrines liggen die misschien als BAR omschreven worden.
Duits getempeld kan goed omdat ze de hele oorlog door zijn blijven produceren.
long branch
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 mar 2011, 18:07

Re: Driepoot en onderdelen van een MG?

Bericht door long branch »

We worden wijzer met elke reactie.. :)
Bedankt Luxdil!
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: Driepoot en onderdelen van een MG?

Bericht door luxdil »

Gelezen op CKZ


After the occupation of Czech lands, the DT Mk. 26 accepted into the armament of the Wehrmacht after the designation of the MG 26 (t) (Maschinengewehr tschechoslovakische Modell 1926).

The paradox here is that construction of this gun fight in WWII. on both sides - in the original version on the Axis side - in the form of a machine gun BREN on the Allied side.



In addition to our German army and were used by other armies, especially the Romanian and Yugoslav (indicated there was a gun-M26 ​​Mitralez 7.9 mm) in Germany used its services in addition to the WH (more likely a lack of MG 34), particularly the SS which were originally not allowed to restrict supplies for the WH. The service machine guns lasted until the end of the war, as well as references to the magazine 30 rounds, but unfortunately I have failed to confirm this.
Plaats reactie