Nederlandse helm

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Nederlandse helm

Bericht door A. de Koster »

Ik heb deze gekocht op MP maar heb er nog wat vraagjes over. Vraag 1 wat voor type is dit? Ik denk de M27 maar zoveel weet ik niet van de WO 2 NL helm. WO 1 is meer mijn ding maar wil toch wel eigenlijk alle hoofddeksels zien te krijgen.
Hij is wat grijzer dan het normale groen en je kunt zien op de rand dat hij is overgeschilderd. Er zit het bekende donkergroene onder terwijl deze meer neigt naar Feldgrau. Is dit origineel ook gedaan? En het binnenwerk is bruin. Heb me laten vertellen dat dit een officiers uitvoering is. En zomaar een vraagje wat is dit waard? Ik heb er 80 euro inclusief voor betaald dus dat is het sowieso voor mij waard. :)
Bijlagen
DSC_0349.JPG
DSC_0348.JPG
DSC_0347.JPG
DSC_0345.JPG
DSC_0344.JPG
Laatst gewijzigd door A. de Koster op 22 aug 2014, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse helm

Bericht door A. de Koster »

Oh ja. De Feldgraue kleur is ook tot onder het binnenwerk gedaan dus het valt niet direkt op dat hij is overgespoten.
Bijlagen
DSC_0346.JPG
DSC_0351.JPG
DSC_0351.JPG (7.88 KiB) 1985 keer bekeken
DSC_0350.JPG
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Nederlandse helm

Bericht door zjopske »

Tussen laten vertellen en de waarheid zit een verschil, je doet er goed aan om naar dit boek opzoek te gaan: http://www.bol.com/nl/p/de-nederlandse- ... 004702312/

Op pagina 143 staat het verhaal van deze helm;

Helmschalen lagen in de centrale magazijnen, vervolgens in de jaren 50 voorzien van het rode binnenwerk en in de grijsgroene kleur van de BB gespoten.

Waarde? Leuk voor de voor-oorlogse re-enactment, als verzamelobject minder interessant in mijn optiek maar blijft toch gewild.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse helm

Bericht door A. de Koster »

He bedankt voor de reactie!! Had het boek al besteld maar nog niet binnen.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse helm

Bericht door A. de Koster »

Is die verf trouwens te verwijderen zonder hem blank te zetten?
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door asjemenou »

De helm in deze uitvoering heeft toebehoort aan de naoorlogse BB (Burger Bescherming). Het is zoals Zjopske al vermeld, de stalen buitenpot is begin jaren vijftig overgespoten in de grijsgroene kleur van de BB. Omdat het om een oude voorraad ging zonder binnenhelm heeft men er een roodbruin lederen binnenhelm ingezet. Dit was een standaard verstrekking en niet bedoelt voor officieren o.i.d.

Mijn advies; laat de helm zoals hij is. Het geeft de helm geen meerwaarde wanneer je de grijsgroene toplaag zou verwijderen of hem zou overspuiten in de vooroorlogse olijfgroene kleur. Het zou immers betekenen dat je ook de roodbruin lederen binnenhelm zou moeten vervangen. De vooroorlogse binnenhelm en kinband waren namelijk vervaardigd van zwart leder. Een kenner ziet meteen dat er met de helm is geknoeid.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door patrickh »

Helaas ben je in de veronderstelling gewwest een oorlogse Ned. helm te hebben gekocht, echter €80 is voor deze wel de gangbare prijs als je hem weer zou willen verkopen.
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse helm

Bericht door A. de Koster »

Ok. Bedankt voor de info heren. Is een leuk exemplaar. Ga hem maar houden denk ik. Voorlopig dan toch.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door Erik »

A. de Koster schreef:Ok. Bedankt voor de info heren. Is een leuk exemplaar. Ga hem maar houden denk ik. Voorlopig dan toch.
Mooi stukje koude-oorloggeschiedenis, jaren vijftig! Goede staat, niets aan verprutsen. WO2 is niet de enige periode die geschiedenis voortbracht!
Re-enactors maar ook geschiedenisuitbeelders zullen eerder geneigd zijn een tijdse helm op te lappen of kopen een gare zwarte helm. Het helmembleem (de leeuw) wordt op dit moment uitstekend gerepliceerd in Polen en kan er zo op gesoldeerd worden. De originele kleur verf is te maken.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:Het helmembleem (de leeuw) wordt op dit moment uitstekend gerepliceerd in Polen en kan er zo op gesoldeerd worden. De originele kleur verf is te maken.
Heb jij een voorbeeld van zo'n replica helmplaat en zijn deze dan ook van koper vervaardigd? Ik meen wel eens te hebben vernomen dat er ook een kunststoffen replica van bestaat.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:
Erik schreef:Het helmembleem (de leeuw) wordt op dit moment uitstekend gerepliceerd in Polen en kan er zo op gesoldeerd worden. De originele kleur verf is te maken.
Heb jij een voorbeeld van zo'n replica helmplaat en zijn deze dan ook van koper vervaardigd? Ik meen wel eens te hebben vernomen dat er ook een kunststoffen replica van bestaat.
Zelf heb ik er geen, ik heb me zojuist even wild gezocht naar de verkoopsite maar kan 'm even niet vinden (zit in mijn 'favorieten' op mijn thuiscomputer) Ik heb 'm wel in handen gehad en hij is gewoon goed.
Kunststoffen exemplaren worden (eigenlijk 'werden', het is al een heel poosje terug) door zorg van iemand uit onze vereniging gemaakt, ze zijn toegepast op een aantal 'leenhelmen' die we in gebruik hebben voor nieuwe leden. Duidelijk herkenbaar vanwege nooit koud (geen metaal!) en geen doorschijnende 'glans' (gewoon zwart geverfd) Evengoed voor het zicht prima bruikbaar. Of deze emblemen ook in de handel zijn geraakt weet ik niet, maar ik denk het niet. We maken normaal geen reproducties voor mensen die het wel aardig vinden om een reproductie te hebben, wij zien dit soort materiaal als 'uitrustingsstukken' en niet als handelswaar. Net zo min als we gebruikte uitrustingsstukken op MP zetten als 'origineel' zoals sommige boze tongen wel eens beweren...

Zodra ik de link heb (vanavond of zo) zal ik 'm even posten! Volgens mij verkoopt de vendor ook de Roemeense helmplaat! En nog veel meer!
(Er is zo veel moois te krijgen in repro, heerlijk om te gebruiken! Exact volgens het origineel! En ook geen angst dat je een historisch stuk vernielt, je koopt 'm desnoods gewoon weer nieuw! Echt een uitkomst, die repro's! :wink: )
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door asjemenou »

Het lijkt me toch wel interessant om eens zo'n replica helmplaat te zien. Wat de Roemeense helmplaat van Koning Carol II betreft, deze word al een langere tijd nagemaakt. Ik heb dit wel eens van een Roemeense verzamelaar vernomen. Mogelijk worden/werden ze in Roemenië zelf gemaakt.
Vervalst, replica of origineel, het blijft toch lastig om zo'n koper helmplaatje zelf op een originele helm te bevestigen. Dit zal je met een soldeerbrander moeten doen. Het nadeel hiervan is dat je met een soldeerbrander de (originele) verflaag verbrand en misschien zelfs wel een deel van de binnenhelm. Dus zijn de losse helmplaatjes eigenlijk alleen interessant voor reenactors die een helm willen opknappen en gebruiken voor hun optreden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door patrickh »

Heb zelf eens 2 repro helmplaten gehad, ze waren van een soort loodachtig materiaal gemaakt, zeer buigzaam, en op het oog zeer overtuigend.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Dus zijn de losse helmplaatjes eigenlijk alleen interessant voor reenactors die een helm willen opknappen en gebruiken voor hun optreden.
Helemaal waar wat je zegt. De achterzijde van een koperen/verkoperd embleem moet eerst worden vertind en vervolgens gesoldeerd met vlam op de helm. Moet eerst de voorzijde kaal zijn én vertind, je ontkomt er niet aan de verf te verwijderen. Maar het kan dus wel.
Restauratie van een helm waarvan het embleem verloren is gegaan is eigenlijk niet de moeite waard; je krijgt er geen uniek stuk door want er zijn nog veel complete helmen in omloop. Restauratie dient dus achterwege te blijven. Inrichten ten behoeve van uitbeelding is eigenlijk de renige reden om dit operatietje uit te voeren.

Een afdruk maken ten behoeve van gieten is vrij eenvoudig met SILVA gietrubber. Je kunt in een dergelijke mal alles gieten wat niet hoger komt dan 400 graden C. Lood, tin, zink.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlandse helm

Bericht door hajos »

"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Plaats reactie