Nederlandse helm

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Nederlandse helm

Bericht door magicdutchmen »

Wat een hoera stemming over het feit dat er replica emblemen in omloop zijn.
En wat fijn voor de gratis tutorial Erik...wat ben je toch een geweldige aanwinst voor dit forum met je wijsheid.
Dit soort rommel krijg je er van op de markt...
1.jpg
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door Erik »

magicdutchmen schreef:En wat fijn voor de gratis tutorial Erik...wat ben je toch een geweldige aanwinst voor dit forum met je wijsheid.
Ja goed he! Maar ik denk dat je het wat zeikerig bedoeld. Mag hoor. Dank jij ook voor je ge-wel-di-ge foto. Zelf gemaakt?
Volgende keer vertel ik hoe je op de enige juiste manier en met het juiste materiaal het binnenwerk stikt (met de juiste stiklengte) zodat zelfs verzamelaars er moeite mee hebben! :lol:
Laatst gewijzigd door Erik op 27 aug 2014, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door asjemenou »

Interessant. Het maakt het verzamelen er niet makkelijker op. Toch kan je aan sommige emblemen al direct zien dat het kopieën zijn. Het zou ook mooi zijn als de achterzijde van de helmplaten/enblemen op de website zouden worden vertoond.
magicdutchmen schreef:Dit soort rommel krijg je er van op de markt...

Afbeelding
Ziet er overtuigend uit. :shock: Weer een stukje historie verknald. In de oud ijzerbak ermee.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door Erik »

Alle hoerastemming en narrigheid ten spijt: ook Nederlandse helmen worden gewoon gereproduceerd. Zie even op http://www.zib-militaria.de/Dutch-helmet-193 Je kunt er van vinden wat je wilt, maar ze bestaan en als je hier een paar jaar mee gelopen hebt wordt het voor de argeloze verzamelaar ook gewoon lastig. Je kunt dan maar beter weten als verzamelaar hoe een helm in elkaar steekt.
Dus magicdutchhelmets: gewoon delen die wetenschap! En ja, reproduceurs lezen mee. Of je wilt dat je collegea-verzamelaars gewoon beduveld worden omdat ze niet weten waar ze naar moeten kijken, of je gunt ze (en ongewild de reproduceurs) een kijkje in de keuken. Blijft kiezen tussen twee kwaden!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlandse helm

Bericht door hajos »

En wat Erik zegt, we kunnen een helm reproduceren van onderdelen die niet veel kosten.
De groene helm zonder plaat met CM stempel zijn niet zo gek duur. Binnenwerk sloop je er uit.
Monteer de plaat van 15 euro er op. (wel eerst bijwerken deze is nl iets te groot). Helm spuiten in de juiste kleur (hebben we de formule van).
Binnenwerk monteren met de juiste bevestigings-materialen en klaar ben je.
Een helm die je zonder problemen kan gebruiken voor levende geschiedenis, waar je niet bang hoeft te zijn voor dat deze beschadigd.

En ja als deze veel gebruikt word zou hij na een 5 jaar moeilijk van origineel te onderscheiden zijn.
Ik zeg moeilijk, want niet alles is na te maken.

Onze helmen slijten ook, en ik heb de kinbandjes al een keer vervangen. Over een paar jaar zie je echt niet meer dat ze vervangen zijn.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door Erik »

hajos schreef:En ja als deze veel gebruikt word zou hij na een 5 jaar moeilijk van origineel te onderscheiden zijn.
Ik zeg moeilijk, want niet alles is na te maken.
Maar voor degenen die kwaad willen (lees: samengesteld of nieuw gemaakt als origineel verkopen) is dat ook niet zo noodzakelijk. Er schijnt een verbod te liggen om je kennis over uitrusting te delen zodat een groot deel van de verzamelaars niet exact weet waar ze kijken moeten. Kwaadwillenden weten dat en maken daar gebruik van.
Asjemenou schreef:Ziet er overtuigend uit. :shock: Weer een stukje historie verknald. In de oud ijzerbak ermee.
Ja, zo blijft er niet zoveel origineel materiaal meer over. Beter om het te gebruiken om incomplete stukken weer te completeren.
Asjemenou schreef:Het zou ook mooi zijn als de achterzijde van de helmplaten/enblemen op de website zouden worden vertoond.
Misschien een wat flauwe opmerking: koop er één en publiceer! Merk het grootteverschil op! Of is dat ook geheim?
Laatst gewijzigd door Erik op 27 aug 2014, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlandse helm

Bericht door hajos »

Leergeld heet dat.

Maar ook materiaal kennis is belangrijk.
Welk type helm heb je, welke stempel zit er in. en wat is de kleur van de helm.
Hoe is de structuur van de verf.

Het hebben van kennis van je materiaal is belangrijk als je verzameld.
Heb je dat niet dan kan je wel eens te maken hebben met iemand die iets als origineel probeert te verkopen.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door Erik »

hajos schreef:Het hebben van kennis van je materiaal is belangrijk als je verzameld. Heb je dat niet dan kan je wel eens te maken hebben met iemand die iets als origineel probeert te verkopen.
Zoals originele, CM1934 gestempelde draagbandenstellen? Of CM1939 gestempelde patroontasschen Korps Mariniers? Of op naam gestelde buitenmodel zakdoeken? Witte hemden met een CM-stempel in een vierkant kadertje?
Een forum als dit zou mede moeten dienen om mensen op de hoogte te stellen hoe zaken in elkaar steken. Niet alleen verzamelaars (dit is een algemeen WO2-forum) maar ook restaurateurs, levende geschiedenismensen of gewoon geïnteresseerden. Inderdaad, op het gevaar af dat je kwaadwillenden ook informeert. Dat is het risico. Als je dat niet wilt en alleen wilt geuren met je verzameling zonder daar verdere details over te geven, dan kun je ook een website bouwen.
En let wel: bladen als Armamentaria delen die informatie ook. Tot en met het aantal draden per cm2 in origineel weefsel.

Maar ik ga off-topic merk ik. Terug naar de helmen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Nederlandse helm

Bericht door magicdutchmen »

Erik schreef:Alle hoerastemming en narrigheid ten spijt: ook Nederlandse helmen worden gewoon gereproduceerd. Zie even op http://www.zib-militaria.de/Dutch-helmet-193 Je kunt er van vinden wat je wilt, maar ze bestaan en als je hier een paar jaar mee gelopen hebt wordt het voor de argeloze verzamelaar ook gewoon lastig. Je kunt dan maar beter weten als verzamelaar hoe een helm in elkaar steekt.
Dus magicdutchhelmets: gewoon delen die wetenschap! En ja, reproduceurs lezen mee. Of je wilt dat je collegea-verzamelaars gewoon beduveld worden omdat ze niet weten waar ze naar moeten kijken, of je gunt ze (en ongewild de reproduceurs) een kijkje in de keuken. Blijft kiezen tussen twee kwaden!
Volgens mij is het delen van origineel materiaal genoeg om het verschil tussen origineel en repro te leren kennen. Dit is toch een verzamel sectie? Daar heeft een discussie over reproductie of het reproduceren van materiaal niks te zoeken. Ik begrijp dat je jezelf graag hoort kletsen, veel succes daarmee.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: Nederlandse helm

Bericht door peanut »

magicdutchmen schreef:Volgens mij is het delen van origineel materiaal genoeg om het verschil tussen origineel en repro te leren kennen. Dit is toch een verzamel sectie? Daar heeft een discussie over reproductie of het reproduceren van materiaal niks te zoeken. Ik begrijp dat je jezelf graag hoort kletsen, veel succes daarmee.
Is het niet zo dat je in een verzamel sectie ook echtheid van een object bespreekt. Dit is wel het topic verificatie & taxatie dus lijkt dit me juist de plek om zo iets te bespreken.
Ik hoor Erik ook graag kletsen, heb al ik weet niet hoe veel geleerd van de posts van die man!!!
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Plaats reactie