Profielwerkstuk de slag om arnhem

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jossertje
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2014, 20:36

Profielwerkstuk de slag om arnhem

Bericht door Jossertje »

Hallo,

Dit schooljaar, 6vwo, begin ik aan mijn profielwerkstuk. Dit is een onderzoek op basis van een gekozen onderwerp naar de keuze van je profiel. Je werkt bijna het hele jaar aan je profielwerkstuk(pws) en presenteert de uitkomst van die onderzoek aan het eind van het schooljaar. Het onderwerp van mijn pws gaat over of de slag van arnhem verraden is. Zo zou deze operatie door een verzet strijder in dienst prins Bernhart, Christiaan Antonius (Chris) Lindemans, zijn verraden. Nou heb ik zelf ook al het een en ander opgezocht maar ik wou aan jullie vragen of jullie schrijvers/historici/boeken kennen (het liefst nederlands) die over dit onderwerp zijn geschreven en die van mening zijn dat het juist wel of juist niet verraden is. Alvast bedankt.

P.s. Ik zoek hier natuurlijk zelf ook naar en laat het werk niet door jullie doen maar misschien dat er zo meer en betere boeken / schrijvers naar voren komen. Nogmaals alvast bedankt!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Profielwerkstuk de slag om arnhem

Bericht door asjemenou »

Je hebt niet het makkelijkste onderwerp gekozen voor je profielwerkstuk. Historici zijn het er namelijk niet over eens of Christiaan Lindemans (King Kong) wel voldoende op de hoogte zou zijn geweest om verraad van enige betekenis te kunnen hebben gepleegd. Dus tot in hoeverre kun je spreken van verraad?! Aangenomen wordt dan ook dat Lindemans informatie zou hebben gehad aangaande operatie Comet, de voorloper van operatie Market Garden.

Nu is Wikipedia niet de betrouwbaarste bron voor dit soort onderwerpen maar op de pagina van Wikipedia over Christiaan Lindemans staat wel enkele literatuur vermeld welke bruikbaar kan zijn voor je werkstuk.
Zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Christiaan_Lindemans . Daarnaast worden er ook nog enkele weblinks vermeld. Ik neem aan dat je de boeken over dit onderwerp niet wilt kopen maar misschien zijn ze wel ergens te leen. Je zou eens bij de grotere bibliotheken of het NIOD kunnen informeren. Succes.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jossertje
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2014, 20:36

Re: Profielwerkstuk de slag om arnhem

Bericht door Jossertje »

Bedankt!
Zzkwetal
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 sep 2012, 19:36

Re: Profielwerkstuk de slag om arnhem

Bericht door Zzkwetal »

Succes met je onderzoek, zoals reeds gemeld, geen eenvoudig onderwerp, geen eenduidige antwoorden. Wel interessant. Bijgaand suggestie voor wat leesvoer (m.u.v. laatste deze is in Pools :? )

King Kong - (Ross, T. Amsterdam : Cargo, 2006)
King Kong: gevolgd door Wat Nederland niet op de televisie mocht zien (Hermans, W.F. Amsterdam: De Bezige Bij, 1972)
King Kongs oorlog - (Dekkers, F. Editie Haagse Post (HP), 25 januari 1986, nr. 4, p. 5-8)
Raymond Westerling over zijn band met King-Kong: `Ik mocht Chris graag, maar vertrouwen deed ik hem niet' - (Gerritse, P. Panorama, 28-2-1986)
King Kong en...Oreste Pinto - (Houterman, J.N. Editie Terugblik, 24 (1986), p. 359-361)
King Kong: leven, dood en opstanding van een verrader - (Dekkers, F. Impressum Amsterdam: HP en Balans, 1986)
Veertig jaar affaire King Kong: licht in een duistere zaak - (Tiemens, W.H. Impressum Arnhem: [s.n], 1985)
Dood van een dubbelspion: de laatste dagen van Christiaan Lindemans - (Graaff, B. de Impressum Den Haag: Sdu Uitgevers, 1997)
Traitor of Arnhem - (Samm, A.A. Impressum London, Montreux [etc.]: Minerva, 1996)
London calling North Pole - (Giskes, H.J. - Impressum London: Kimber, 1953 (2e ed))
Unreliable witness: espionage myths of the second World War - ( West, N.- Impressum London: Weidenfeld and Nicholson, 1984)
L' affaire King Kong : cinquieme colonne aux Pays-Bas (Laurens, A. Impressum Paris : Albin Michel, 1969)
King Kong op Crooswijk - (Hollander, R.J. Impressum Rotterdam: Donker, 1988 (1e druk))
Spion in de tuin: King Kong voor en na zijn dood - (Graaff, B. de Impressum 's-Gravenhage: Sdu Uitgeverij Koninginnegracht, 1992)
Lindemans, Christiaan Antonius -(Schulten, C.M.- Biografisch woordenboek van Nederland. Vierde deel : 4 (1994), 313-315)
Spionne in het Derde Rijk : een Vlaamse vrouw in het verzet - (Meersman, Maria de ; Decraene, Steven - Leuven : Van Halewyck, cop. 2004)
King Kong en de operatie Market Garden (Beelarts van Blokland, J.J.C. Mars et Historia, No 4, juli - augustus 1986)
Het verraad van King Kong - (Dekkers, F.; W. Klinkenberg, J. Pijper - Nieuwe Revu, 12 juni 1981, nr.24)
De Slag bij Arnhem en het verraad van Lindemans - (Boeree, Th.A.- s-Gravenhage: Ons Leger, 1955)
Koniec King Konga - (Kiepiewicz, J. - Wydawnictro Ministererst Warszawa)
Laatst gewijzigd door Zzkwetal op 03 sep 2014, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Profielwerkstuk de slag om arnhem

Bericht door Jim »

Deze beschouw ik niet als een aanrader:
King Kong - (Ross, T. Amsterdam : Cargo, 2006)
Ross speculeert nogal graag naar mijn mening. Veel van zijn boeken zijn dan ook "gebaseerd op feiten" geen documentaire. Als het koningshuis (en met name Prins Bernhard) nog geen extra in de modders geduwd kunnen worden, door aannames, dan is dat geen probleem. (Er hoeft geen hard bewijs van te zijn!) In de stijl van: King Kong was op Bernhards hoofdkwartier en hij heeft gegevens doorgespeeld aan de Duitsers , dus Bernhard heeft King Kong ingelicht. King Kong is een onnatuurlijke dood gestorven dus daar zal Bernhard wel achter zitten.

En ik meen dat de publicatie van W.F. Hermans ook de nodige speculatie bevat.

Oreste Pinto (Een Nederlanders die zich in Engeland met contra spionage bezighield) , heeft na de oorlog ook een boek (Spycatcher) geschreven over zijn activiteit en zijn verhalen over King Kong (Die hij ondervroeg) zijn hoogst onbetrouwbaar. Zijn voormalige collega's vinden veel van zijn verhalen onbetrouwbaar al was het maar dat hij overal de "held"is terwijl in sommige gevallen hij zelfs nauwelijks bij betrokken was.
Helaas werden en worden veel van zijn verhalen voor 100% waar gehouden en als basis gebruikt door velen.

Als je de Franse taal machtig bent:
L' affaire King Kong : cinquieme colonne aux Pays-Bas (Laurens, A. Impressum Paris : Albin Michel, 1969)

Heb ik zelf:
C. BAUER De Slag bij Arnhem; de mythe van het verraad weerlegd; naar gegevens van Th. A. Boeree (Amsterdam, 1963)

Over Lindemans is heel veel onzin geschreven (en verteld) Feit is dat Lindemans terugkeerde naar Bezet Nederland in opdracht van de Britse MI9 en niet de Nederlanders. Verschillende zaken van de informatie die hij gaf klopte niet. En dat de restanten van de 2 SS divisie zich al in de buurt van Arnhem bevonden op het moment dat Market-Garden nog niet bestond.

Er staat 1 bladzijde hierover op p 86 van het boek Operation Market-Garden, Then and now van Karel Margry een after the Battle Publication.
een conclusie: However, most historians today agree that his betrayel was of no consequence, as the Germans did not believe him and did not take any precautionary measures because of what he told them.

Als er geen band was met Bernhard / koningshuis dan was er al lang geen letter meer aan verspild.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Jossertje
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2014, 20:36

Re: Profielwerkstuk de slag om arnhem

Bericht door Jossertje »

bedankt voor de info, hier kan ik zeker wat mee!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Profielwerkstuk de slag om arnhem

Bericht door asjemenou »

Jim schreef:Deze beschouw ik niet als een aanrader:
King Kong - (Ross, T. Amsterdam : Cargo, 2006)
Ross speculeert nogal graag naar mijn mening. Veel van zijn boeken zijn dan ook "gebaseerd op feiten" geen documentaire. Als het koningshuis (en met name Prins Bernhard) nog geen extra in de modders geduwd kunnen worden, door aannames, dan is dat geen probleem. (Er hoeft geen hard bewijs van te zijn!) In de stijl van: King Kong was op Bernhards hoofdkwartier en hij heeft gegevens doorgespeeld aan de Duitsers , dus Bernhard heeft King Kong ingelicht. King Kong is een onnatuurlijke dood gestorven dus daar zal Bernhard wel achter zitten.
Zoals Jim vermeld wordt er veel over het mogelijke verraad van Christiaan Lindemans gespeculeerd. Dit komt omdat er geen enkel bewijsvoering bestaat over Lindemans vermeende verraad.
In sommige verslagen wordt er zelfs gesuggereerd dat Lindemans een naaste medewerker zou zijn geweest van Prins Bernhard en zo aan de informatie zou zijn gekomen. De Prins zelf heeft dit altijd ontkent. Volgens zijn eigen zeggen kon hij Lindemans nauwelijks. Lindemans stond wel op goede voet met een naaste medewerker van Prins Bernhard. Door de gebrekkige beveiliging van het hoofdkwartier van Prins Bernhard kon iedereen er in en uit lopen. Het hoofdkwartier van Prins Bernhard is dan ook de plek geweest waar Lindemans zijn informatie heeft verkregen. De informatie die hij te weten kwam had betrekking op het grondoffensief van operatie Comet, de voorloper van operatie Market Garden. Operatie Comet had meer het doel om Zuid Nederland te bevrijden. Zo zou er ook een grondleger richting 's Hertogenbosch worden gestuurd. In operatie Market Garden werd dit onderdeel geschrapt.
In de nacht van 14 op 15 september is Lindemans door de linies gegaan en heeft hij zich gemeld op het hoofdkwartier van de Duitse Abwehr in Driebergen. Zijn informatie zou hij hebben verteld aan een lage officier van de Abwehr. De Duitsers zouden zijn incomplete informatie niet bruikbaar hebben gevonden. Zijn informatie was slechts één van de honderden meldingen die de Duitsers in die dagen binnenkregen over geallieerde troepenbewegingen.
De Britten zelf hebben ook meegewerkt aan de mythe rondom Lindemans. Toen Lindemans in oktober 1944 werd ontmaskerd en gearresteerd door de Britten gebruikten ze hem als één van de zondebokken voor het mislukken van Market Garden.
Ook de dood van Lindemans is met geheimzinnigheid omgeven. Lindemans zou in juli 1946 zelfmoord hebben gepleegd in de ziekenboeg van de gevangenis van Scheveningen. Of het daadwerkelijk zelfmoord is geweest daarover zijn de meningen nog steeds verdeeld. Jarenlang is er verondersteld dat hij zou zijn vergiftigd. In 1985 heeft men zijn beenderen opgegraven en kon men na onderzoek vaststellen dat hij niet was vergiftigd.
Jim schreef:Heb ik zelf:
C. BAUER De Slag bij Arnhem; de mythe van het verraad weerlegd; naar gegevens van Th. A. Boeree (Amsterdam, 1963)
Een mooi boek. Ik heb hem zelf jaren geleden op een rommelmarkt gekocht.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie