Lastig: van welke huls is dit gemaakt?

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
kip701
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2014, 22:03

Lastig: van welke huls is dit gemaakt?

Bericht door kip701 »

Geachte forumleden,

Ik heb laatst een oud Indonesisch/Indisch bewerkt potje gekocht op een rommelmarkt. Bij nadere bestudering blijkt hij gemaakt van oude granaathulzen. De diameter is 8cm. Er zijn geen letters te ontdekken op de bodem, alleen een markant slaghoedje met op alle 4 kwadranten een dubbele streep. Dat lijkt geen toeval, want het deksel is ook van de achterkant van een huls gemaakt, en heeft diezelfde streepjes.

Misschien is het een KNIL huls van ruim voor WO2 en zit ik op het verkeerde forum, maar wellicht zijn er toch zulke munitiekenners dat iemand weet waar deze huls vandaan komt en hoe oud hij ongeveer is.
IMG_1264.JPG
IMG_1263.JPG
kip701
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2014, 22:03

Re: Lastig: van welke huls is dit gemaakt?

Bericht door kip701 »

Hier de vragensteller nog een keer.

Er is hier zoveel kennis over geallieerde munitie aanwezig dat ik er na twee weken van geen reactie inmiddels vanuit ga dat dit geen Engelse, Amerikaanse, Canadese of Nederlandse granaathuls is. Gezien de herkomst van de het potje denk ik nu eerder dat het een Japanse huls is, of misschien een ouwetje van het KNIL. Of in Nederlands Indië zelf gemaakt na 7 december '41, toen men snel met de productie van oorlogstuig begon als reactie op de Japanse dreiging.

Kent iemand van jullie misschien een forum waar kennis over munitie uit de Pacific war aanwezig is? Dan kan ik daar mijn vraag ook uitzetten.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Lastig: van welke huls is dit gemaakt?

Bericht door racefiets »

Zonder dat je iets van maatvoering hebt van de originele huls of iets van stempels die op de hulsbodem gestaan hebben zal je altijd blijven gissen. Bij het nazoeken van de originele huls zal je iets van het bovenstaande moeten hebben. Ik heb er een hard hoofd in dat je het ooit te weten komt.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Lastig: van welke huls is dit gemaakt?

Bericht door patrickh »

Is het wel een slaghoedje?
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Lastig: van welke huls is dit gemaakt?

Bericht door ammo »

@patrickh
Is het wel een slaghoedje?


Nee ik zie er ook geen slaghoedje in.
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie