israelische K98 bajonet?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
jerzor
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mar 2014, 18:11
Locatie: apeldoorn

israelische K98 bajonet?

Bericht door jerzor »

ik heb onlangs deze k98 bajonet aan mijn verzameling mogen toevoegen alleen toen ik hem uit elkaar haalde kwam ik een stempel tegen met een david ster ( onder het handvat )
betekent dit dat het gaat om een israelische k98 bajonet? want de verkoper zij dat het na de oorlog doorgebruikt werd als brood mes en alle WaA adelaars staan er ook op

Foto:
DSC_0071.JPG
P8270066.JPG
Egal, erlaubt ist, was gefällt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: israelische K98 bajonet?

Bericht door Erik »

De Israëli's hebben inderdaad de bajonet 98 gemaakt. Er staan dan lettertekens in het Hebreeuws vlak onder het ricasso. Ik denk niet dat jouw exemplaar daar één van is. Zelfs betwijfel ik of het tekentje, wat jij aanziet als davidster, inderdaad een davidster is.

Uit eigen ervaring weet ik dat Duitse bajonetten inderdaad als broodmes werden gebruikt. Mijn grootvader heeft tot aan zijn dood in 1990 het brood gesneden met een bajonet. Als hovenier had hij er ook een paar als plaggensnijder in gebruik. Mijn oom had ze direct na de bevrijding mee naar huis genomen. Overigens had hij er een paar versleten in de loop der jaren.
Jouw bajonet heeft sporen van slijpen. Dat kan jouw verhaal ondersteunen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: israelische K98 bajonet?

Bericht door Kugelblitz »

Ik heb me nooit zo verdiept in K98 bajonetten, maar het valt me op dat dit sterretje en de 'R' wel erg informeel zijn aangebracht.
Je zou zeggen dat men een stempel ontwikkelt waarmee je snel en netjes alle bajonetten van een merk kunt voorzien. Dit lijkt me eerder zelf ingekrast om welke reden dan ook, lijkt me behoorlijk arbeidsintensief om elke bajonet met de hand van deze symbolen te voorzien. Een slagstempel zou dan veel sneller en effectiever zijn en die zal er ook een stuk strakker uit zien.

Denk daar om dat dit een vrij unieke markering is en niet noodzakelijk op Israëlisch gebruik duidt.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: israelische K98 bajonet?

Bericht door hajos »

Kugelblitz schreef:Ik heb me nooit zo verdiept in K98 bajonetten, maar het valt me op dat dit sterretje en de 'R' wel erg informeel zijn aangebracht.
Je zou zeggen dat men een stempel ontwikkelt waarmee je snel en netjes alle bajonetten van een merk kunt voorzien. Dit lijkt me eerder zelf ingekrast om welke reden dan ook, lijkt me behoorlijk arbeidsintensief om elke bajonet met de hand van deze symbolen te voorzien. Een slagstempel zou dan veel sneller en effectiever zijn en die zal er ook een stuk strakker uit zien.

Denk daar om dat dit een vrij unieke markering is en niet noodzakelijk op Israëlisch gebruik duidt.

Groet, Kugel! :mrgreen:

Ik denk wel degelijk een slagstempel.

Waarom? ooit eens een stempel gezet met z'n slagstempel? gaat nooit 100% recht deze stempel is voor 90% geluk. mooi volgende.....
Snel inslaan en de volgende bajonet pakken. ongeveer op de zelfde plek weer je stempel zetten slag met de hamer .... voila stempel.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: israelische K98 bajonet?

Bericht door Erik »

Afgezien of het een stempel is of een fijn stukje huisvlijt (waarom zou iemand dat willen doen onder de grip?) is het ook geen davidster. Die bestaat uit twee ineen geschoven driehoekjes en dit tekentje is meer een mislukt soort asteriskje, ik meen in ieder geval zéker vier en waarschijnlijk vijf 'pootjes' te zien.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: israelische K98 bajonet?

Bericht door patrickh »

Eens met Erik, is geen Davidster.
Plaats reactie