Onbekend canvas zeil

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Onbekend canvas zeil

Bericht door Ivo Wilms »

Onderstaand zeil is onlangs uit een schuur gekomen, samen met een aantal andere militaire zaken. Heeft iemand enig idee wat voor zeil dit is of kan zijn (ik weet niet of het überhaupt wel militair is)? Er zitten messing ringen aan en ik heb verder geen stempels kunnen vinden.

Afmetingen: ±155x115 cm.

Afbeelding

Afbeelding
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Onbekend canvas zeil

Bericht door hajos »

Wat dacht je van de hangmat van M Schefman nummer 55880.?
Alleen de touwjes missen.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekend canvas zeil

Bericht door Erik »

Geen groot manneke, die mijnheer Schefman met een (klaarblijkelijk) marinenummer.
Ik denk, zonder aantoonbare referentie, dat het hier gaat om een holdall, bedoeld om zaken zoals tentdoeken e.d. bij elkaar te houden. Misschien in privégebruik genomen door eerder genoemde heer.
?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Onbekend canvas zeil

Bericht door hajos »

Heb wel eens z'n hangmat in mijn handen gehad. Mijn schoonvader heeft een vooroorlogse. (wou 'm ineens weer terug) die was ook niet zo gek groot die hangmat.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: Onbekend canvas zeil

Bericht door Ivo Wilms »

Een hangmat was misschien wel het laatste waar ik aan zou denken, maar na wat gegoogeld te hebben lijkt het dat wel te zijn, ja!
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: Onbekend canvas zeil

Bericht door peanut »

Ziet er uit alsof het aanzienlijke tijd op bedveren heeft gelegen oid.
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Onbekend canvas zeil

Bericht door hajos »

Denk eerder dat deze als matras beschermer gediend heeft op een ouderwetse spiraalbodem
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Plaats reactie