Ophangen van medailles en documenten

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
senders221
Lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2014, 16:04
Locatie: Noord-Brabant

Ophangen van medailles en documenten

Bericht door senders221 »

Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. het ophangen van diverse duitse militaria in mijn ''warroom'' 8) . Weet iemand waar je soort van foto's lijstjes/frames kunt aanschaffen met diepte zodat je er medailles en documenten in kunt plaatsen?

Hoor het graag van jullie!

Alvast bedankt.
Geïnteresseerd in Duitse militaria gerelateerd aan 's-Hertogenbosch en omgeving
712.Infanterie Divison (GR.732 & G.R 745 & Füs. Batl. 712 & Art. Regiment 1712)
59.Infanterie Division (GR.1034 & GR.1035 & GR.1036)
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: Ophangen van medailles en documenten

Bericht door peanut »

Laatst bij de action een soort foto lijstjes gekocht die diep waren. Die kan ik wel aanraden. Uv-filter sticker op het glas en je heb wat mooi's.
Ook kan je de kringloop proberen of zelf aan de slag met een lijstje.
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Gebruikersavatar
senders221
Lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2014, 16:04
Locatie: Noord-Brabant

Re: Ophangen van medailles en documenten

Bericht door senders221 »

Dank voor je reactie Peanut! Ik zal is gaan kijken bij de action dan, een van de laatste plaatsen waar ik zou gaan zoeken haha. Die UV-filter sticker waar kun je die aanschaffen? Via internet?

Bedankt!
Geïnteresseerd in Duitse militaria gerelateerd aan 's-Hertogenbosch en omgeving
712.Infanterie Divison (GR.732 & G.R 745 & Füs. Batl. 712 & Art. Regiment 1712)
59.Infanterie Division (GR.1034 & GR.1035 & GR.1036)
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Ophangen van medailles en documenten

Bericht door davy »

Als het is voor in je 'warroom' kan je beter de ramen afplakken met een UV-folie.
Dan is al het materiaal in je kamer beschermd tegen zonlicht; uniformen en zo hebben ook last van die stralen.
Gebruikersavatar
senders221
Lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2014, 16:04
Locatie: Noord-Brabant

Re: Ophangen van medailles en documenten

Bericht door senders221 »

Ja is voor in mijn warroom. Zit wel een rolluik voor die ik eigenlijk altijd dicht heb veel zonlicht komt er niet binnen maar is idd goed idee om mn ramen met die foli af te plakken. Maar waar kun je dat aanschaffen
Geïnteresseerd in Duitse militaria gerelateerd aan 's-Hertogenbosch en omgeving
712.Infanterie Divison (GR.732 & G.R 745 & Füs. Batl. 712 & Art. Regiment 1712)
59.Infanterie Division (GR.1034 & GR.1035 & GR.1036)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Ophangen van medailles en documenten

Bericht door asjemenou »

UV werende folie op je raam is een aanrader. Het is 100% transparant, vertekend niet en beschermd alles in je "warroom" tegen schadelijke UV straling.
Er zijn diverse glasdesign bedrijven waar je de UV werende folie kunt kopen, ook via hun website. De meeste bouwmarkten verkopen deze UV werende folie overigens niet. Ik heb het destijds bij Ledo glas design gekocht; http://www.ledogroep.nl/ledo_glasdesign.php . De prijs voor de folie valt best wel mee.

Voor het opbergen van je medailles en documenten kun je ook Riker display cases gebruiken. Zie; http://rikerdisplaycases.com/rikercases.shtml . Deze dozen kun je meestal wel bij iemand op een militariabeurs kopen. Door de vulling in de dozen worden je medailles/documenten tegen het glas gedrukt en blijven zodoende op hun plaats. Mocht je 'm aan de muur willen hamgen dan kan je zo'n doos aan de achterzijde voorzien van een etiket met een ophangoogje. Deze etiketten zijn vast wel in een winkel voor kantoorbenodigdheden te verkrijgen.
Wat ook goed werkt zijn de Ribba wissellijsten van IKEA; http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ ... #/30132527 . Ze zijn er in diverse kleuren en afmetingen. Je vult de lijst op met een stuk schuimrubber wat de dikte heeft van de lijst. Op het schuimrubber leg je een stuk vilt met daarop bijvoorbeeld je medailles. Vervolgens de glasplaat erop. Aan de achterzijde schroef je de lijst dicht met metalen hoekplaatjes zodat het geheel niet uit elkaar valt. Het is eigenlijk volgens het principe van zo'n Riker display case. Succes.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
senders221
Lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2014, 16:04
Locatie: Noord-Brabant

Re: Ophangen van medailles en documenten

Bericht door senders221 »

Bedankt voor deze zeer interessante en hulpvolle informatie! Hiermee kan ik zeker verder!

Nogmaals dank
Geïnteresseerd in Duitse militaria gerelateerd aan 's-Hertogenbosch en omgeving
712.Infanterie Divison (GR.732 & G.R 745 & Füs. Batl. 712 & Art. Regiment 1712)
59.Infanterie Division (GR.1034 & GR.1035 & GR.1036)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Ophangen van medailles en documenten

Bericht door Jim »

Bij de Ikea ook te vinden. Het is ook aan te raden om Je gewone en of spaarlampen te vervangen door LED. Ook ivm met UV straling.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Ophangen van medailles en documenten

Bericht door asjemenou »

Halogeen lampen (spotjes) kun je ook gebruiken. De meeste halogeen lampen zijn ook UV licht werend. Om zeker te zijn moet je op de verpakking kijken.
Ik weet niet of je vitrines hebt, maar in de meeste vitrines kun je verlichting plaatsen. Zelf ben ik er niet zo'n voorstander van maar mocht je dit willen let dan goed op welke verlichting je plaatst. De meeste lampen geven toch warmte af welke je objecten op langere termijn kunnen beschadigen (schroeiplekken). LED verlichting zou wel veilig zijn maar ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Ophangen van medailles en documenten

Bericht door Jim »

asjemenou schreef:Halogeen lampen (spotjes) kun je ook gebruiken. De meeste halogeen lampen zijn ook UV licht werend. Om zeker te zijn moet je op de verpakking kijken. De meeste lampen geven toch warmte af welke je objecten op langere termijn kunnen beschadigen (schroeiplekken). LED verlichting zou wel veilig zijn maar ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Klopt halogeen is tegenwoordig over het algemeen UV werend en geeft behoorlijk licht. De meeste halogeen lampen worden toch behoorlijk heet dus voor mij in een vitrine niet toepasbaar. En niet alleen schroeiplekken. Bepaalde materialen kunnen op den duur beschadigd raken door te veel warmte.
De LED verlichting die ik gebruik (lampen en strip) kan ik na langere tijd gewoon aanraken. (Er zijn wel uitzonderingen maar die heb ik niet) Ik koop ledlampen of bij de action of in bulk via internet (ebay). Niet alleen voor mijn "warroom" :lol:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
senders221
Lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2014, 16:04
Locatie: Noord-Brabant

Re: Ophangen van medailles en documenten

Bericht door senders221 »

Ik heb inderdaad verschillende vitrines en kasten welke voorzien zijn van lampen. Deze lampen heb ik al vervangen in het verleden door LED. Maar bedankt voor het attenderen! Ben al druk bezig met de UV werende folie voor op mijn raam en ga van het weekend (als ik niet op de market garden dagen te vinden ben in Veghel en omstreken) naar de IKEA. :)
Geïnteresseerd in Duitse militaria gerelateerd aan 's-Hertogenbosch en omgeving
712.Infanterie Divison (GR.732 & G.R 745 & Füs. Batl. 712 & Art. Regiment 1712)
59.Infanterie Division (GR.1034 & GR.1035 & GR.1036)
Plaats reactie