nederlandse huls

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

nederlandse huls

Bericht door luxdil »

Dit weekend gevonden op oud militair terrein.

Ik heb nog geen foto's want de details zijn te klein voor mijn mobiel.
Het is een stuk van een huls met bijna dezelfde kenmerken als een nederlandse voor 1940.
De rand is echter smaller. Het slaghoedje lig dieper en de onderkant loopt iets bol. De schuine hoek is wel hetzelfde.
Echter. We hebben ook andere hulzem met een positief relief ( het ligt erop ipv erin gestanst/ gefreesd, maar die opdruk is veel groter en lijkt van ander materiaal.
Ik dacht eerst dat het een nederlandse patroon was zonder opdruk, maar pas met een sterke loep zag ik een hele kleine opdruk op de schuine kant, met de letters 28. De rest is te beschadigd en ik durf hem ook niet verder schoon te maken om niet de eventuele verdere opdruk te beschadigen.

[img][IMG]http://i1232.photobucket.com/albums/ff361/lux51/7b1b6670-ac3e-49e3-a18a-cd6f20e00396.jpg[/img][/img]

De preciese maten volgen nog, maar misschien weet iemand al welke patronen een positief relief hadden.

BVD
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: nederlandse huls

Bericht door hajos »

Rand patronen, Hembrug munitie bijvoorbeeld.
een foto van de stempels aan de onderkant geven uitsluitsel
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: nederlandse huls

Bericht door John8 »

Net eventjes uw album bekeken!

Wat een vondstencollectie :bonk:
Echt een ondergrondse bunker gevonden en zo maar eventjes de stalen deur eruit gehaald? :shock:
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: nederlandse huls

Bericht door hajos »

Ik ook even snel, en die M.20 lewis magazijn... is wel verlof plichtig.
En nog veel meer leuke roestige spullen wat vreselijk verboden is. Magazijnen en delen van munitie.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: nederlandse huls

Bericht door kevin15 »

Net ook even de foto's beken, mooie vondsten. _/-\o_
Alleen zo jammer dat het verboden is.
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: nederlandse huls

Bericht door luxdil »

Munitie is niet meegenomen maar alleen een mooie foto van gemaakt. Bij het vermoeden van explosieven niet verder gegraven. Tsjechisch magazijn en sturmgeweer magazijn zijn leeggehaald en de patronen achtergebleven in een schuttersputje. Zwaardere munitie zoals handgranaten, mortieren, gewehrgranate en zelfs 105 en 155 mm granaten zijn gemeld. Lewis m20 is een bijzondere nederlandse bodemvondst en daar wordt een museum voor gezocht ( is al gevonden en contact mee geweest, moeten alleen nog vergunning voor krijgen). Hulzen met bijzondere bodemstempels worden op 5 cm doorgezaagd en in een plankje met gaatjes gestopt zodat alleen de hulsbodem zichtbaar blijft door een kennis die ze verzameld. Ik bewaar alleen maar de foto's.

De pantserdeur is uit een unieke g kazemat en ter plaatse gebleven voor de bezoekers.

Deze Nederlandse huls heeft geen bodemstempel, vandaar mijn vraag. Wanneer zijn ze begonnen met stempels en hoe zagen deze eerste stempels eruit.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: nederlandse huls

Bericht door hajos »

luxdil schreef:Tsjechisch magazijn en sturmgeweer magazijn zijn leeggehaald en de patronen achtergebleven in een schuttersputje.
Je weet dat je deze ook niet hebben, tenzij een verlof hebt van de betreffende wapens. ondanks dat het een roestbak is.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: nederlandse huls

Bericht door luxdil »

Weet ik. We zijn samen met het museum bezig om verlof te vragen voor die onderdelen die in de vitrine worden geplaatst. Is echter even uitzoeken hoe en wie, zonder dat het direct is de schredder wordt gegooid.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: nederlandse huls

Bericht door hajos »

Ehmm.....

Zolang je maar weet dat je illegaal bezig bent en dat je van de mogelijke gevolgen op de hoogte bent.

( het leeg maken van een magazijn is ook al geen slimme actie trouwens)
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: nederlandse huls

Bericht door luxdil »

Bedankt Hajo,

Maar welke MD-er heeft niet ooit een magazijn of clipje meegenomen. In principe zijn de amerikaanse clipjes of de duitse lade-strips ook illegaal.
Ik gebruik zoveel mogelijk met nuchtere gezonde verstand. Als ik het niet vertrouw stop ik met graven. Dat zal mij wel een paar keer een helm gekost hebben, maar dat zij zo.
Ik heb ook gezien dat iemand een geweerloop in zijn handen dacht te hebben en een bazooka raket uit de steenhoop trok. Werd hij toch een beetje bleek van om zijn neusje ;-)
Illegaal ?? Er zijn gebieden in duitsland waar het al illegaal is als je een MD in je auto hebt terwijl je er alleen maar doorheen rijdt op weg naar je vakantiebestemming. Maar dat is een andere discussie.
Rest mij toch de vraag. Hoezo gevaarlijk om een halfvol magazijn van een stg leeg te maken. Deaar zaten toch geen fosfor of lichtspoor patronen in ?
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: nederlandse huls

Bericht door hajos »

Sowieso mag je dat spul niet hebben. Verlofplichtige items.
En munitie is geen speelgoed. Zeker als het 70 jaar in de grond heeft gelegen.

Ik heb het niet over metaal detecors maar meer de items die uit de grond komen.

Garandclips en laadstrips van de 98 zijn vrij. (en Hembrug)
Deze vormen geen onderdeel van het wapen.
Het magazijn van een Lee enfield, mp40, sten, stg44. m.20 (lewis) weer wel.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: nederlandse huls

Bericht door ammo »

@ luxdil Rest mij toch de vraag. Hoezo gevaarlijk om een halfvol magazijn van een stg leeg te maken. Deaar zaten toch geen fosfor of lichtspoor patronen in ?

Is niet gevaarlijk , Nee geen fosfor projectielen, maar wel lichtspoor.
Nemo Me Impune Lacessit
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: nederlandse huls

Bericht door luxdil »

Oke jongens, Ik geef mij over aan jullie wijsheid. Ik ga vooral niet in dispuut met iemand van de orde van de brandnetels ;-)
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: nederlandse huls

Bericht door hajos »

Stukje basiskennis van wetgeving.

Iets wat vaak vergeten word door onwetendheid. Niets meer niets minder.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: nederlandse huls

Bericht door Der Blitz »

Kom kom, dat die laders niet mogen in nederland klopt, dat het niet echt het beste idee is om zo een lader leeg te gaan peuteren ook, al hebben de meeste van die kogels wel beschermd gezeten in de lader, en miniem aangetast. Ok ook gevaarlijk ga ik niet ontkennen.

Maar het is wel knap van hem dat hij de gevaarlijke granaten heeft aangemeld, dat hij een verlof aant aanvragen is voor de laders en dit voor een museum. dat hij bij twijfel stopt met graven is ook goed. Hij heeft dus geen gevaarlijk spul meegenomen zelfs geen patroon, enkel ijzer waren, waar hij ook nog eens een museum mee wil verrijken aan historische waarde.

Ik vind dan wel dat je hem weinig kan verwijten! buiten dan het leegmaken en het meenemen van illegale laders, waar hij overigens een verlof voor aan het aanvragen is om uiteindelijk wel in regel te zijn.
Er zijn er anderen, die wel zomaar alles meepakken, die niet nadenken als ze iets verdachts zien en toch door graven, die gevonden explosieven maar even terug in de grond steken of zelfs mee naar huis nemen... Dat die mensen bekritiseerd worden helemaal mee akkoord, en ik hoop dat zulke mensen op een keer ook gepakt worden.

Zijn knappe vondsten, mooie historie, het gevaarlijke spul opgeruimd, en wil zijn speciale vondst schenken aan een museum. en wil een verlof aanvragen om in regel te zijn. Knap zeg ik dan!

Overigens mag je op veel plaatsen in Duitsland wel zoeken, niet overal maar wel op veel plaatsen. Het is niet omdat het in het hürtgenwald verboden is dat het in heel duitsland verboden is. Je mag in 13 staten vrij zoeken, maar niet naar historiche voorwerpen van voor een bepaalde datum dacht 1600. maar op sommige plaatsen zijn wo2 voorwerpen ook ingeschreven als historisch voorwerp. Het is gewoon zaak van informeren in het gebied waar je op vakantie bent of waar je wil gaan zoeken.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Plaats reactie