Nederlandse verzameling

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Nou, gezien de grote populariteit :zapped: zal ik nog maar een setje posten.

Een set van een Sgt, die eerst diende bij 22-RI en in de meidagen het commando had over een sectie mitrailleurs van de MC-III-46RI, die bij Kesteren/Opheusden zaten in de meidagen. In 1944 zou hij zich bij de BS aansluiten, alwaar voor hij later het Verzetsherdenkingskruis zou krijgen. Ook heeft bij het OHK met mei 1940 gesp gekregen. Zit overigens nog veel meer bij.
Laatst gewijzigd door Edgar op 25 sep 2014, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
veritable
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 22 jul 2013, 14:27
Locatie: Drenthe

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door veritable »

Leuke set Edgar!
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door koe op zolder »

Blijf plaatsen hoor!
Ik geniet wel.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Mooi, dankje! Als iemand oorlogszakboekje(s) wilt verkopen hou ik me aanbevolen :yes:
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Net binnen uit Engeland, een item wat ik al een tijd zocht voor een leuke prijs, een Lewis tas, gedateerd 1937 en gemaakt door de Artillerie Inrichtingen. Recent gevonden op een Engelse rommelmarkt.
Bijlagen
DSCN3204.JPG
DSCN3203.JPG
DSCN3202.JPG
DSCN3201.JPG
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Haplo »

Leuke tas in mooie staat Edgar.
Mooie aanwinst.
Zie je niet veel meer voorbijkomen in dergelijke staat.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Joep »

Mooie lewis tas Edgar! Gaat'ie op een pop?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Bedankt. Wil ooit nog eens een lichtere en vroeg model maar deze past wel mooi bij mijn rechterbloktas die ik al heb. De bedoeling is dus om deze op een pop te doen, het grootste deel van de uitrusting heb ik gelukkig al.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Alex »

Altijd leuk een Lewis tas! Lijkt alleen een nieuw stiksel onder te zitten? Of komt dat gewoon door de flits?
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door hajos »

Alex, lijkt mij een residu van leervet oid. als je beter kijkt is stiksel haast uitgesloten.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Zit absoluut geen ander stiksel onder inderdaad, is vuil oid. Je ziet het ook in de markering zitten (bij de C), heb er nog niks aan gedaan.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Alex »

Ja ik vind het al zo vreemd want het stiksel lijkt origineel. Maar zal dan inderdaad opgedroogd vet zijn. Altijd lastig te zien op een foto.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Een deel van de aanwinsten van de laatste weken.

- Blanco oorlogszakboekje, oorlogszakboekje van 6RVA, oorlogszakboekje van dpl. Sgt. Beekman van 3-III-29 RI
- Mooie 1940 gedateerde broodzak met draagriem van de Geneeskundige Troepen. Vroeg model kraagembleem heeft er altijd opgezeten, verkleuring is eronder duidelijk zichtbaar. Kwam samen met de bijna minte veldfles, recentelijk van een zolder in Friesland. Vond het wel een leuke variatie zo.
- Nederland Bezard kompas gemerkt met regiment VG.H (Vesting Holland) met tasje, welke vermaakt is zodat hij op het bokketuig gedragen kan worden
- Dienstbril, in de originele koker met het MILITAIR opschrift
- Aantal papieren van een dpl. Sergeant; Identiteitsbewijs van de Bijzonder Vrijwillig LandstormKorps motordienst, identiteitsbewijs van de Opbouwdienst met uniformfoto, bescheinigung voor de Staatsbrandweerpolitie Den Haag, militair rijbewijs II-35 RI
- Soldatenkrant van I-26RI en 8GB
Bijlagen
DSCN3404.JPG
DSCN3401.JPG
DSCN3400.JPG
DSCN3399.JPG
DSCN3398.JPG
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Alex »

Das een aparte broodzak, leuk! Zo zie je maar wat er af en toe nog boven water komt.

Heb je nog verdere gegevens van het 6RVA boekje? I-6RVA en II- 6RVA hebben de moffen nog van Valkenburg afgeschoten dacht ik. III-6RVA werdt dacht ik richting Bodegraven gestuurd.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Helaas niet. Het probleem is dat ik met 6RVA niet weet of hij bij 6RA of 16RA in de meidagen heeft gezeten.

Had overigens ook nog een motorrijdersjas met CM gestempelde binnenvoering kunnen vinden. De broek heb ik ook al, binnekort even een pop zien te vinden en meer uitrusting, zal nog wel even duren...
Bijlagen
DSCN3381.JPG
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie