nederlandse huls

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: nederlandse huls

Bericht door hajos »

Blitz, Laders zijn vrij Magazijnen niet.
Alleen als je het wapen wat bij het magazijn hebt op verlof hebt.

Dat het een klont roest is wilt niet zeggen dat het geen verlofplichtig item is.

Verlof kan je pas krijgen als je een verzamel doel hebt, lid bent van een bepaalde vereniging en een gedegen aantoonbare kennis hebt van het gene wat je wilt gaan verzamelen.
Je wordt niet zo maar lid van z'n vereniging.

Wat ik alleen wil aangeven is dat Magazijnen items zijn die je niet mag hebben en veel gedonder mee kan krijgen.
Zorg gewoon dat je dat spul niet in je bezit hebt.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: nederlandse huls

Bericht door Der Blitz »

hajos schreef:Blitz, Laders zijn vrij Magazijnen niet.
Alleen als je het wapen wat bij het magazijn hebt op verlof hebt.

Dat het een klont roest is wilt niet zeggen dat het geen verlofplichtig item is.

Verlof kan je pas krijgen als je een verzamel doel hebt, lid bent van een bepaalde vereniging en een gedegen aantoonbare kennis hebt van het gene wat je wilt gaan verzamelen.
Je wordt niet zo maar lid van z'n vereniging.

Wat ik alleen wil aangeven is dat Magazijnen items zijn die je niet mag hebben en veel gedonder mee kan krijgen.
Zorg gewoon dat je dat spul niet in je bezit hebt.

Klopt wat je zegt, niks mis mee. Maar aangezien dat bedoeld is voor het museum is het niet zijn bedoeling om ze prive te behouden. Daar ik aanneem dat een museum een soort van vereniging is en normaal gezien wel gedegen kennis zal hebben zal dat verlof wat aangevraagd is wel in orde komen zeker. En moest het niet zo zijn kan hij het nog altijd weg doen, inleveren ofzo miss.

Ik bedoel maar dat zijn werkwijze zoals hij het zei goed is, vind het dan jammer dat het enige minpuntje telkens een hele discusie uitlokt, en dat terwijl hij verlof aanvraagt, zijn voorwerp aan een museum wil schenken, bij twijfel niet doorgraaft en gevaarlijke explosieven heeft aangemeld, als het goed is mag dat ook wel eens gezegd worden lijkt mij.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: nederlandse huls

Bericht door hajos »

Maakt mij niet uit, als de politie de gehele verzameling komt opdoeken.
Totaal niet......

En een stafblad wegens verboden wapenbezit,... ook totaal niet.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: nederlandse huls

Bericht door luxdil »

Blitz bedankt voor je ondersteuning en hajos bedankt voor de info. Ik weet dat ik die dingen niet in huis mag hebben( heb ze ook eigenlijk niet, maar zijn opgeborgen op een andere locatie). Ik weet ook de eventuele gevolgen. Ik heb de wetten daarover gelezen, net zoals ik heel veel informatie heb verzameld en ingewonnen over explosieven. De eerste lewis magazijn lag tussen het schroot was al bijna geplet en vernietigd als zijnde stukken uit een riool, toen ik het zag liggen. Daarna nog 3 stuks in verschillende staten van ontbinding gevonden.
Had ik ze dan moeten laten liggen, terwijl ze niet gevaarlijk waren. Pas na info hier op het forum wist ik dat het redelijk zeldzame Lewis M20 ( nederlands) magazijnen waren. Ze worden tentoongesteld in een semi-openbare ruimte, alslocatie vondsten, en in een nieuw museum in de buurt.
Dit museum wil ook graag een aantal van mijn andere bodemvondsten hebben.
Het probleem is echter dat om een vergunning te krijgen je eigenlijk al een vergunning moet hebben. Of de herkomst ervan moet weten ( dhe....uit de grond), zijn vorige eigenaar etc etc etc.
Heeft iemand een idee hoe we dat museum zouden kunnen helpen?
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: nederlandse huls

Bericht door hajos »

Musea mogen altijd "anonieme' donatie's aannemen.
dus doneren, kosteloos....

eg. wat oude troep in een plasticzak voor de deur gevonden vanochtend...

Die m.20 magazijnen zijn ook erg gaaf. het is gewoon balen dat je ze alleen mag hebben als je een m.20 hebt op verlof (ik ken er maar 2 in particuliere handen, zijn ook niet meer compleet) of een vergunning hebt als munitie/magazijn verzamelaar.

Ik heb op fort vechten een stuk of 20 m1a carabine magazijnen gevonden van een Amerikaanse eenheid die daar 1 of 2 dagen gezeten heeft.
vol trots aan mijn collega re-enactors laten zien. Die hadden allemaal gaaf.... maar je laat ze hier liggen. Je hebt een verlof en als je er mee gepakt word heb je een probleem.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: nederlandse huls

Bericht door racefiets »

Als je het betreffende kaliber op verlof hebt dan mag je de magazijnen ook hebben. Daardoor mag je ze dus ook verzamelen als je een munitieverzamelverlof hebt.

Of dat museum te helpen is. Dat hangt eigenlijk helemaal af van de welwilligheid van bijzondere wetten. Ik weet ook niet wat voor een soort museum het is. Als het geen officiële status heeft dan wordt het al wat moeilijker.

Ik ken 3 M.20's in particuliere handen. 1 zit er wel bij een prive museum, de andere twee bij wapenverzamelaars.
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: nederlandse huls

Bericht door luxdil »

IK ben benieuwd waar een lader voor een magazijn onder valt. Ik heb namelijk ook zo'n ding gevonden voor een stengun of een mp40. Ik dacht eerst een een kapot en half magazijn maar daarvoor waren de breuken te glad. Toevallig een foto gezien op een forum. Het is geen onderdeel van een wapen en het is geen magazijn.
Fort vegten is bijzonder mooi. Ik vindt het alleen jammer dat ze voor een van de weinige intakte koepels van een G-Kazamat een touwbrug hebben gemaakt.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: nederlandse huls

Bericht door racefiets »

Als het een hulpmiddel is om de patronen in het magazijn te laden dan is het niet vergunningsplichtig. Geen enkel probleem dus.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: nederlandse huls

Bericht door Erik »

luxdil schreef:Fort vegten is bijzonder mooi. Ik vindt het alleen jammer dat ze voor een van de weinige intakte koepels van een G-Kazamat een touwbrug hebben gemaakt.
De koepel is een betonnen replica.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: nederlandse huls

Bericht door luxdil »

Weet je dat zeker, want algemeen wordt aangenomen dat er twee intakte stalen koepels van de G-kazematten staan. Daar zijn er maar heel weinig van over. Ik ben in de koepel geweest en dat zag er toch echt als staal uit ( 15 cm meen ik).
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: nederlandse huls

Bericht door Erik »

luxdil schreef:Weet je dat zeker, want algemeen wordt aangenomen dat er twee intakte stalen koepels van de G-kazematten staan. Daar zijn er maar heel weinig van over. Ik ben in de koepel geweest en dat zag er toch echt als staal uit ( 15 cm meen ik).
Moet ik even achteraan, kan zomaar zijn dat ik over de verkeerde koepel spreek. Ik moet het even uit de herinnering doen, ben al een heul tijdje niet op Vechten geweest.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie