Afrikakorps helm

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
vebali
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 sep 2014, 09:32

Afrikakorps helm

Bericht door vebali »

Hallo

Kan er mij iemand helpen,waar deze helm van oorsprong is,en welke waarde hij nog zou hebben,heb al verschillende bedragen gehoord,dit zijn vondsten bij het overlijden van mijn oom op zolder.

mvg
Bijlagen
DSCI0458.jpg
DSCI0456.jpg
DSCI0455.jpg
DSCI0454.jpg
DSCI0453.jpg
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Afrikakorps helm

Bericht door Proos »

Ook deze verplaatst van "eenheden en uitrusting" naar "taxatie en verificatie" (as-mogendheden. Probeer je topics op een logische plek onder te brengen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Afrikakorps helm

Bericht door CollectorWo2 »

Ik dacht dat ze rond de 200/300 euro waren,uiteraard afhankelijk van de staat :)
Gebruikersavatar
senders221
Lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2014, 16:04
Locatie: Noord-Brabant

Re: Afrikakorps helm

Bericht door senders221 »

Ben niet helemaal zeker van de originaliteit van de helm. Betere foto's zijn toch echt gewenst

Maar als deze origineel is een zeer mooi mint stuk wat zeker wel rond de € 250,- / € 350,- waard is
Geïnteresseerd in Duitse militaria gerelateerd aan 's-Hertogenbosch en omgeving
712.Infanterie Divison (GR.732 & G.R 745 & Füs. Batl. 712 & Art. Regiment 1712)
59.Infanterie Division (GR.1034 & GR.1035 & GR.1036)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Afrikakorps helm

Bericht door Kugelblitz »

Lijkt me een origineel exemplaar. Dit is het '2. Modell Tropenhelm', met een vilten buitenkant. Het eerste model was gemaakt van katoenen panelen en bestaat in verschillende kleuren, zoals beige, grijsblauw, wit en olijfgroen. Het 2. Modell zoals hier getoond is er volgens mij alleen maar in deze groene kleur.

Is een mooi exemplaar in ongedragen staat. Zo zie je ze wel vaker, komen uit een depot. De maker 'JHS' uit 1942 is een bekende fabrikant voor deze helmen. In deze staat is een prijs tussen de €250 en €300 inderdaad normaal.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: 2e model zonnehoed

Bericht door asjemenou »

De zonnehoed lijkt mij ook wel OK. Dit 2e model dook als ik het goed heb begin jaren 80 massaal op. Waarschijnlijk is er toen een partij van deze zonnehoeden gevonden lijkt mij zo. Je kunt ze vandaag de dag nog wel vinden en meestal zijn ze wel in een goede staat. De genoemde prijzen voor zo'n zonnehoed lijken mij wel reëel.
De aanduiding "Afrikakorps helm" vind ik overigens misplaatst. Deze zonnehoeden werden namelijk ook in het zuiden van Europa en de Sovjet-Unie gedragen.

Afbeelding

De bekendste foto waarop zo'n 2e model zonnehoed is te zien. Vaak wordt bij deze foto vermeld dat deze in Noord-Afrika is genomen. Hoogst waarschijnlijk is de locatie van de foto Castel di Sangro in Italië.

Afbeelding

Nog een bekende foto. Deze zou in een moerasgebied ergens in het zuiden van de Sovjet-Unie zijn genomen.

Er wordt beweert dat het "2. Modell" nimmer aan het DAK is uitgereikt. Of dit zo is durf ik niet te zeggen. Wel circuleren deze foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Een foto van de "Woestijnvos" met een groep officieren bij zich. Op de achtergrond een militair die mogelijk een 2e model zonnehoed draagt.

Afbeelding

Een soldaat van het DAK achterop een tank met een 2e model zonnehoed in z'n handen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
vebali
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 sep 2014, 09:32

Re: Afrikakorps helm

Bericht door vebali »

Sjieke informatie dank u wel !!!
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Afrikakorps helm

Bericht door Jules95 »

Wat ik me afvraag is dat de tricolor op deze zonnehoeden in '42 gewoon doorgedragen werd. Hoezo werd deze op stahlhelmen verwijderd vanaf 1940 uit mijn hoofd en hierbij niet?

Alvast bedankt
Plaats reactie