Een duitse helm

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Doctor X
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2014, 14:02

Een duitse helm

Bericht door Doctor X »

Goedemorgen mensen,

een collega van mij kwam tijdens het opruimen van haar schuur een viertal helmen tegen. Aangezien zij er geen verstand van heeft had ze mij gevraagd wat voor helmen het zijn. Aangezien ik ook geen expert ben, en niet veel verder kom dan het land van herkomst wil ik graag jullie hulp in deze. Er zit één Duitse helm bij, mijn vraag is of deze echt is en wat ongeveer de waarde is. Met mijn beperkte kennis denk ik dat het en M42 is, klopt dat?
Bijlagen
IMG_3270.JPG
IMG_3269.JPG
IMG_3268.JPG
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Een duitse helm

Bericht door Dutchy1997 »

Hallo Doctor X,

Het binnenwerk past niet bij een Duitse helm uit de oorlog, de helm moet een M42 voorstellen (de rand is naar buiten omgevelsd) én beschikt over twee decals wat een onmogelijke combinatie is (behalve bij Polizeihelmen). Kortom, de helm zoals hij nu is komt niet in z'n geheel uit de Tweede Wereldoorlog.

Groetjes,

Dutchy :mrgreen:
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Doctor X
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2014, 14:02

Re: Een duitse helm

Bericht door Doctor X »

Dank je wel voor de info Dutchy. Zou het een brandweer / politiehelm kunnen zijn geweest die iemand dacht om te toveren tot wehrmachthelm door er die decals op te brengen?
Ik ben wat verder gaan zoeken en las dat inderdaad die decals er alleen op de M35/40 zaten en er vanwege het feit dat ze een mooi trefpunt vormden voor snipers er bij de M42 zijn afgelaten. Zo leer ik nog eens wat, dus ik ben heel blij met alle informatie.

Overigens staan die andere drie helmen in dit topic viewtopic.php?f=81&t=36836 voor alle duidelijkheid, ik kreeg er net een vraagje over.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Een duitse helm

Bericht door CollectorWo2 »

Een politiehelm/brandweer helm is het niet,denk een opgeleukte m42 helm :)
Doctor X
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2014, 14:02

Re: Een duitse helm

Bericht door Doctor X »

Aha, een of andere restaurateur die zijn vak niet verstond dus. Is het ding nog wat waard?
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Een duitse helm

Bericht door Dutchy1997 »

En als we deze helm aanbieden op Marktplaats zetten we er ook op z’n minst bij dat de decals niet origineel zijn, toch? En natuurlijk even vermelden dat het binnenwerk niet bij een gevechtshelm zoals deze hoort etc...
Helm Marktplaats fake forum.png
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: Een duitse helm

Bericht door peanut »

Bij een prijs van 100 euro zou er wel een belletje moeten gaan rinkelen.
Wat niet wegneemt dat het natuurlijk niet erg netjes is om halve waarheden te verkopen. De advertentie zal wel snel weg zijn omdat de hakenkruizen niet zijn afgeplakt.
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Doctor X
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2014, 14:02

Re: Een duitse helm

Bericht door Doctor X »

Even voor alle duidelijkheid. Ik ben niet diegene die de advertentie heeft geplaatst. Dat zal mijn collega hebben gedaan. Maar die advertentie is er inderdaad al vanaf. Ik heb haar alle info die ik hier heb gekregen en zelf opgezocht heb, meegedeeld incluis het feit dat decals niet echt zijn en het binnenwerk niet origineel is.
Plaats reactie