Leren jas wo2

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
julian_013
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2014, 21:16

Leren jas wo2

Bericht door julian_013 »

Door de stempel in de jas weet ik dat die uit de oorlog komt (1941)maar uit welk land komt het en door wie werd het gedragen? Soldaten, onderofficieren, officieren ?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Leren jas wo2

Bericht door Uncle Goose »

Is volgens mij geen leder maar eerder een soort rubber. Fabriekscode ebd staat voor Fatra AG en is een fabriek uit Tsjechië. Tijdens de oorlog werd deze fabriek ingepalmd door de Duitsers om verder producten te maken voor het leger. Fatra maakte rubber producten, het meeste bekende product waren de gasmaskers die ze produceerde en die later als buitmaskers door de Luftschutz werden doorgebruikt. Daar er na de bezetting geen nood meer was aan Tsjechische gasmaskers zal de productie overgeschakeld zijn naar items zoals deze jas.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Bobdussen
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 02 mei 2014, 19:19

Re: Leren jas wo2

Bericht door Bobdussen »

Dus als ik het goed begrijp is dit een Duitse jas in Tsjechië geproduceerd ?
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: Leren jas wo2

Bericht door peanut »

Is dit niet het soort materiaal waar de kradmelder jassen van gemaakt werden?
Een betere foto van de buitenkant is trouwens in niet verkeerd.
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Leren jas wo2

Bericht door Kugelblitz »

peanut schreef:Is dit niet het soort materiaal waar de kradmelder jassen van gemaakt werden?
Een betere foto van de buitenkant is trouwens in niet verkeerd.
Klopt, mijn Duitse 'Klepper Werke' Kradmantel is van vergelijkbare stof gemaakt. Soort verrubberd textiel, net als bij de gasmaskers.
Model lijkt er ook wel op, met de brede kraag en double breasted look. Deze jas is alleen een stuk korter, heeft meer wat weg van de leren Kriegsmarine jacks.

Over de herkomst durf ik weinig te zeggen.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Leren jas wo2

Bericht door Uncle Goose »

Bobdussen schreef:Dus als ik het goed begrijp is dit een Duitse jas in Tsjechië geproduceerd ?
Inderdaad.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Plaats reactie