onbekend mandje uit de wo2

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
5mei1945
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2013, 11:39

onbekend mandje uit de wo2

Bericht door 5mei1945 »

Hallo allemaal,

Wie weet wat voor een mandje dit is en wie heeft het gebruikt????? Wie o wie kan mij helpen???
Alvast bedankt.

Gr Bryan
Bijlagen
wo2 mandje.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: onbekend mandje uit de wo2

Bericht door asjemenou »

Zou je misschien wat meer details over de mand kunnen geven? Bijvoorbeeld de afmeting en hoe je aan de mand bent gekomen. Desnoods waar je 'm gevonden hebt. Ik heb namelijk wel een vermoeden wat het is maar extra details zijn nooit weg.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: onbekend mandje uit de wo2

Bericht door Jim »

Ik vraag me af waarom je denkt dat dit uit wo2 komt?
Ik meen mij te herinneren dat er metalen voorwerpen in gestopt werden die in een of andere ontvetbak / zuur gedoopt werd.
Iedergeval iets uit de industrie.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: onbekend mandje uit de wo2

Bericht door ammo »

idd Jim je ziet dit soort manden vaak bij metaal bedrijven.
Nemo Me Impune Lacessit
5mei1945
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2013, 11:39

Re: onbekend mandje uit de wo2

Bericht door 5mei1945 »

Hoi allemaal,
Het mandje komt van een goede kennis af die hem in de schuur had staan. Hij zei dat het van de wo2 was. Zijn vader zat in het verzet. Het is ongeveer 30 cm hoog en breedt en ongeveer 45 cm lang. Het is leger groen maar wel wat gaan roesten met de tijd.
Alvast bedankt voor de reactie.
Gr Bryan
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: onbekend mandje uit de wo2

Bericht door asjemenou »

Mijn eerste ingeving was dat het iets uit de verf- en coatingindustrie zou kunnen zijn maar dat zal het achteraf toch niet zijn. De mand is blijkbaar gaan roesten dus zal hij van metalen perforatieplaat zijn gemaakt. Wat 'm dus niet echt geschikt maakt voor het gebruik van ontvetters, zuren e.d. Tevens zou een laag van legergroene verf op de mand dan ook totaal geen functie hebben.
Het word dus heel lastig. De legergroene verf kan wel betekenen dat de mand in gebruik is geweest bij Defensie maar wanneer dan precies en waarvoor?!
Degene die je dat het beste kan vertellen is toch van wie je de mand het gekregen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: onbekend mandje uit de wo2

Bericht door Jim »

Ik heb eens van iemand conserven uit wo2 gekregen. Waren echter (Amerikaanse) blikjes uit de jaren 80. Tevens van die persoon Britse schoenen die bij hun thuis achtergebleven tijdens de oorlog. Nederlandse aanmaak schoenen die bijna identiek waren aan de Britse.
En niet alles wat legergroen geverfd is ook daadwerkelijk in het leger gebruikt.
Hier vergelijkbare bakken (niet legergroen) http://www.hal72.nl/product/metalen-bak-met-gaatjes-2/

http://www.deoldelooierij.nl/a-36615815 ... l-gaatjes/
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
5mei1945
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2013, 11:39

Re: onbekend mandje uit de wo2

Bericht door 5mei1945 »

Het zal dus hoogwaarschijnlijk niet uit de wo2 komen. Dat zou misschien wel kunnen omdat ik ook weinig info van de oude eigenaar heb gekregen. Het zijn idd wel zo'n zelfde soort bakjes die je me liet zien. Het zal idd lastig worden om het allemaal te achterhalen. Mocht ik er achter komen wat het nu precies is dan zal ik het hier opzetten. Allemaal hartstikke bedankt voor de moeite en ik ben wel wijzer geworden.
Gr Bryan
Plaats reactie