25 pounder gevonden

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

25 pounder gevonden

Bericht door Der Blitz »

vandaag weeste piepen en een britse 25 pounder gevonden, deze zal eerstdaags worden opgehaald door dovo om te vernietigen, weer een gevaarlijk stuk verwijderd dat 15 cm onder de grond zat op een meter naast een druk wandelpad.

Afbeelding

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door soldaat »

Goed gehandeld ja er liggen er nog veel van deze dingen zo te zien een onverschoten granaat
_Arthur

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door _Arthur »

Netjes uitgegraven en schoon gemaakt.
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door nathan2552 »

Goed gehandeld!
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door Der Blitz »

Oei, sorry mensen was even vergeten te vermelden dat je niet voort moet gaan op de foto. Deze heb ik van google afbeeldingen gepikt. Daar mijn gsm zijn baterij leeg was heb ik geen foto kunnen nemen vandaag.

Zelf heb ik hem bloot gelegd, maar niet bewogen of zuiver gemaakt grond rondom weg gehaald. Met de afmetingen waar de pieper afging voor ik gegraven had, had ik al in mijn achterhoofd dat het wel eens zo iets kon zijn, ook de piep gaf die tekenen al. Ik heb dan ook de handelingen die de belgische wetgeving voorschijft ook netjes in ere gehouden. Kan u garanderen dat de haren omhoog gaan staan als je zo iets bloot legt. En het toch serieus verschieten is, zeker als het de eerste keer is dat je zo iets vind. Toch bizar dat zulke zaken van zo een formaat afgeschoten worden.

Degene die ik gevonden had had geen time ontsteker maar een slag ontsteker.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door soldaat »

En dan te bedenken dat dit formaat nog helemaal geen grote zijn heb ook al diverse malen een 5,5 inch gevonden dat zij echt joekels en er zijn nog grotere
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door Der Blitz »

Politie is vandaag komen kijken ernaar, hebben foto's genomen, en dovo zal deze in de loop van de komende week komen verwijderen. Heb complimenten gekregen ook, dat ik de juiste handelingen gedaan had. netjes terug afgedekt, met lint rondom afgebakend en gebeld had.

Blijkbaar worden deze soort regelmatig gevonden in lommel, laatst hadden ze nog telefoon gehad van iemand die ook met zijn detector zes van deze granaten gevonden had in een gat. zo vertelde hij me.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door davy »

Daar word nog vanalles gevonden, ik heb er enkele jaren geleden zelf ook enkele mortiergranaten gevonden.
Er is daar in september '44 hard gevochten.
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door Der Blitz »

davy schreef:Daar word nog vanalles gevonden, ik heb er enkele jaren geleden zelf ook enkele mortiergranaten gevonden.
Er is daar in september '44 hard gevochten.

Was jij dat dan toevallig die in 2010 die zes mortiergranaten gevonden had bij de lossing? Ik weet het ze hebben in lommel twee bruggen nodig gehad voor de start van market garden. derde brug was in neerpelt. Het is bij een van die bruggen in lommel dat ik ze gevonden heb. Samen met een 500 tal andere stukjes van de oorlog die gelukkig geen kwaad kunnen.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door ammo »

@ Der BlitztZelf heb ik hem bloot gelegd, maar niet bewogen of zuiver gemaakt grond rondom weg gehaal

Ja en ik ben de paus
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door Der Blitz »

ammo schreef:@ Der BlitztZelf heb ik hem bloot gelegd, maar niet bewogen of zuiver gemaakt grond rondom weg gehaal

Ja en ik ben de paus

Ah stond u bij me of was u mij aant begluren miss. U hebt alles gezien??? tuurlijk niet want dan gaf je zo een comment niet... weet eerst waarover je spreekt voor je jezelf belachelijk maakt met zulke comments...

@ mods: sluit het topic nu maar, ik heb geen zin in verder geklier.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door davy »

Neen, dat was ik niet,
ik heb er in Lommel-Barriere eens 3 gevonden, ze lagen zo goed als aan de oppervlakte, de boer had ze juist omhoog geploegd,
maar dat was nog enkele jaren vroeger (ik heb mijn detector al in 2008 terug verkocht).
Die zijn toen ook eerst door de politie bekeken en daarna weggehaald door DOVO.
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door Der Blitz »

davy schreef:Neen, dat was ik niet,
ik heb er in Lommel-Barriere eens 3 gevonden, ze lagen zo goed als aan de oppervlakte, de boer had ze juist omhoog geploegd,
maar dat was nog enkele jaren vroeger (ik heb mijn detector al in 2008 terug verkocht).
Die zijn toen ook eerst door de politie bekeken en daarna weggehaald door DOVO.

ah zo, dat is dan wel heel dicht bij mijn thuis ik woon daar 3 km van. Mooie opruiming, politie in lommel is ondertussen wel gewent om die dingen tegen te komen denk ik, gingen er precies licht overheen toen ze waren komen kijken. als ik er nog vond moest ik maar bellen zeiden ze :)
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door soldaat »

Der Blitz schreef:
ammo schreef:@ Der BlitztZelf heb ik hem bloot gelegd, maar niet bewogen of zuiver gemaakt grond rondom weg gehaal

Ja en ik ben de paus

Ah stond u bij me of was u mij aant begluren miss. U hebt alles gezien??? tuurlijk niet want dan gaf je zo een comment niet... weet eerst waarover je spreekt voor je jezelf belachelijk maakt met zulke comments...

@ mods: sluit het topic nu maar, ik heb geen zin in verder geklier.
Trek je er niets van aan je hebt dit ding gevonden en goed gehandeld dus laat iedereen er van denken wat ze willen als je er zelf maar een goed gevoel bij hebt is het goed hoe je het hebt afgehandeld
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door Der Blitz »

klopt, maar ik hoef mij niet te laten uitmaken voor leugenaar door iemand niet die niet weet waarover hij spreekt... als hij graag zo de interessante wil uithangen dat hij dat dan maar op een ander gaat doen. Ik vind explosieven in welke vorm dan ook liever niet als wel, je weet nooit of het ontploft of niet. Ik ga er dan ook niet mee rotzooien, en heb er een goed gevoel bij dat ik gehandeld heb naar de richtlijnen die de wet ons voorschrijft, in belgie toch, en dan vooral dat ik hem aangegeven heb en dat hij door dovo verwijderd en vernietigd gaat worden. inpv hem terug in de grond te steken zoals anderen doen. Ik was geshockt toen ik hem vond, ben naderhand naar den auto gegaan en effe op een stoeleke gaan zitten om wat te bekomen, vind deze soort zaken werkelijk liever niet als wel, maar naderhand toen politie geweest was en alles netjes afgehandeld was had ik wel een goed gevoel daar door mijn daad onze leefwereld toch weer een klein stukje veiliger geworden is. je moet weten dat daar veel mensen met kinderen en dieren gaan wandelen, dat daar ook mensen wonen zelfs in het bos, stel u voor kinderen met schop het bos in om een fort te bouwen en dan juist daar gaan graven, niet wetend wat het is spel mee na huis papa kijk eens wat ik gevonden heb... granaat lag ook twee a drie meter naast een wandelpad.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Plaats reactie