De zolder opgeknapt

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Bobdussen
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 02 mei 2014, 19:19

Re: De zolder opgeknapt

Bericht door Bobdussen »

Die helmen die daar liggen zijn veelal zelf gevonden hier in het dorp waar ik woon. De 'mooiere' helmen hebben ook een beter plekje gekregen
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De zolder opgeknapt

Bericht door uniformverzamelaar »

Joep,

Ik word regelmatig eens uitgenodigd bij collega verzamelaars, omdat ik ook op een forum aanwezig waar meer dan 90 % van de leden Duits verzamelt in al zijn vormen, ook al weten deze mensen dat ik slecht enkel Belgische zaken verzamel.

Maar omdat mijn historische belangstelling (waarschijnlijk wegen mijn studies die ik gedaan heb) uitgaat naar alle legers ga ik daar toch telkens op in. (men is nooit te oud om te leren :!: )
Wat men daar soms ziet, daar is dit voorval wat kattenpis tegen. Dit zijn dan ook mensen die niet neonazistisch zijn maar hun collectie in een tijdsgebonden omgeving willen plaatsen. Dat stoort mij helemaal niet. Zijn de mensen dan nog zo bekrompen van geest ?

Ik blijf me steeds afvragen :
Wat is daar mis mee ?

Als andere mensen daar niet tegen kunnen dan moeten ze er niet naar kijken in plaats van commentaar te geven.

Dit is toch vrij simpel of ben in na meer dan 70 jaar geschiedenis nog te open van geest voor dergelijke zaken :?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: De zolder opgeknapt

Bericht door Joep »

Bob,

Ik begrijp prima dat je bodemvondsten helmen uit je eigen regio graag in je verzameling houdt, maar van wat ik nu zie komen alleen de minder kwalitatieve voorwerpen naar boven. Dan komt het voor mij over of je meer voor de hoeveelheid gaat, in plaats voor kwaliteit. Ik denk dat een complete pop die helemaal historisch correct en met originele spullen bekleed is meer voldoening geeft dan een hele zolder vol bodemvondsten met her en der creaties om de display beter te maken, dan doel ik op de beschilderde kast, posters van tanks etc.

Aan creativiteit ontbreekt het in ieder geval niet.

Guy,


Bij mij hetzelfde verhaal, op beurzen tref ik het ook vaak met Duits verzamelaars, ik verzamel zelf Nederlands, maar iedereen luistert tenslotte naar elkaars verzamelverhalen.

Mij hoor je verder ook niet praten over 'neonazistische' uitstraling of gedachtegoed. Ik doe zelf ook m'n best om m'n collectie in een tijdgebonden omgeving te plaatsen.

Ik begrijp alleen wel de kritiek van veel verzamelaars op de grote swastika vlag op de kast geschilderd.
Verzamelaars die al (tientallen-)jaren verzamelen en alles origineel en correct willen neerzetten willen niet geassocieerd worden met 'verzamelaars' wiens huis wordt leeggehaald door de politie wegens maling hebben aan de wet, waar grote swastika's geschilderd worden, gebrek aan kwaliteit/originaliteit, etc. etc..
Begrijpelijk dat er veel verzamelaars zijn die daar grote afstand van willen nemen.

Verder zoals ik al zei moet iedereen z'n gang gaan, ik verbied het het niemand.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De zolder opgeknapt

Bericht door uniformverzamelaar »

Joep,

Al gelukkig dat niet alle verzamelaar kwaliteitsvolle stukken in hun verzameling willen of kunnen hebben.
Waar zouden de prijzen dan naar toe gaan.... :?

Men moet ook rekening houden met de mogelijkheden (qua financieel en de leeftijd) van verzamelaars.

Ik heb el meerdere malen gezien dat verzamelaars na tijd van jaren ook hun meningen veranderen over wat ze verzamelen en hoe ze hun zaken inrichten.

Dit is meestal allemaal een kwestie van tijd.

Maar ik ben het 200 % met U eens, dat iedereen dat op zijn eigen manier mag doen.
Maar soms vind ik de commentaren daarop toch wel niet zo positief.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
pantserknakker
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mei 2013, 14:05

Re: De zolder opgeknapt

Bericht door pantserknakker »

Mooi gedaan en het is maar op zolder. Ik heb zelf ook veel ss en nsb op de vliering waar moet je het anders uitstallen.
Je verzamelt nu eenmaal op dat gebied.Daar horen ook de hakenkruizen bij en de ss runen.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: De zolder opgeknapt

Bericht door ammo »

Een goede verzamelaar schilderd geen hakenkruis op de kast!
Nemo Me Impune Lacessit
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: De zolder opgeknapt

Bericht door Fuglesang »

pantserknakker schreef:Mooi gedaan en het is maar op zolder. Ik heb zelf ook veel ss en nsb op de vliering waar moet je het anders uitstallen.
Je verzamelt nu eenmaal op dat gebied.Daar horen ook de hakenkruizen bij en de ss runen.
Iemand die verzamelt op dat gebied zal eerder een originele vlag kopen (welke eigenlijk relatief goed betaalbaar zijn) en die ten toon stellen.
Ik heb niks tegen het ten toon stellen van hakenkruizen of SS-runen (waar staan ze immers niet op...), maar om het nou zelf zo te schilderen...
Het neigt toch meer naar dat men graag wil laten zien, hoe mooi men de symbolen vind. Als je een hakenkruis wilt laten zien, zijn er genoeg opties en realistisch zal het ook niet zijn, want ik heb nog nooit een kast uit het derde rijk gezien, wat eigenlijk één groot hakenkruis is.

Ik zou zeggen: Hang een vlag op, hang foto's op, armbanden, posters, etc..
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De zolder opgeknapt

Bericht door uniformverzamelaar »

ammo schreef:Een goede verzamelaar schilderd geen hakenkruis op de kast!
Wat is de definiete van een "goed verzamelaar" ? :roll:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: De zolder opgeknapt

Bericht door Schwerpunkt »

Voor mij is die geschilderde swastika er ook teveel aan , een originele vlag kost 300 euro.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De zolder opgeknapt

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik wil hier de advocaat van de duivel spelen.

300 euro is misschien voor U niet veel geld, maar voor bv iemand van 16-18 jaar is dit wel veel geld, of bv voor een student of mensen die moeten afbetalen voor hun lening enz....

Ik ken ook verzamelaars die voor 5.000 euro hun hand niet opdraaien en andere die moeten sparen voor een item van 250 euro.

Wij mogen als verzamelaars niet oordelen over budgetten van andere mensen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Bobdussen
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 02 mei 2014, 19:19

Re: De zolder opgeknapt

Bericht door Bobdussen »

Ik ben een student,20 jaar. Die 300 euro is inderdaad veel geld voor mij. Ik stop dat geld liever in m'n studie dan voor nu nog even in een originele vlag. Dat ik het nu in m'n studie stop betaalt zich later uit.
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: De zolder opgeknapt

Bericht door Dutchy1997 »

uniformverzamelaar schreef:Ik wil hier de advocaat van de duivel spelen.

300 euro is misschien voor U niet veel geld, maar voor bv iemand van 16-18 jaar is dit wel veel geld, of bv voor een student of mensen die moeten afbetalen voor hun lening enz....

Ik ken ook verzamelaars die voor 5.000 euro hun hand niet opdraaien en andere die moeten sparen voor een item van 250 euro.

Wij mogen als verzamelaars niet oordelen over budgetten van andere mensen.
Sorry hoor, maar hier oordeelt u toch aardig over budgetten van andere mensen. U stelt namelijk dat 300 euro voor studenten of voor mensen tussen de 16 en 18 jaar veel geld is. Laat hier nu net een student van 17 jaar (ik val dus in beide categorieën) zitten die, als hij zin heeft, een vlag van 300 euro kan kopen... Ik snap wel waar u heen wilt, maar u moet niet iedereen over één kam scheren.

Om op het onderwerp terug te komen, Bob mag doen met zijn kamer wat hij wil, niemand die hem tegenhoudt. Bedenk alleen wel dat iemand die de muur/kast voor de eerste keer ziet er rare gedachten bij kan krijgen, zij het in het echt of op een internetforum. Het is immers geen origineel stuk uit de Tweede Wereldoorlog maar er staat wel een groot swastika op, wat moet je dan zeggen? 'Ik vind het mooi voor het display'? Zelfs met die uitleg zullen er nog genoeg mensen zijn die er wantrouwend naar kijken. Persoonlijk zou ik gewoon het swastika wegschilderen en wachten totdat je iets origineels kan betalen, een poster (of meerdere natuurlijk) of iets dergelijks. Het zal dan menig persoon een worst wezen of er een groot swastika of grote SS-runen op staan, het is immers een origineel stuk uit de Tweede Wereldoorlog en dat komt al heel anders over dan een zelfgeschilderd swastika.
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
NickG.
Lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 dec 2012, 14:48

Re: De zolder opgeknapt

Bericht door NickG. »

Laten we hier mee stoppen jongens.
Hij wil gewoon graag zijn verzameling op zolder laten zien.
Ik begrijp dat als je niet genoeg geld hebt voor een originele vlag je toch iets wat er op lijkt wilt hebben.
Ja hij had ook een replica vlag kunnen kopen maar uiteindelijk maakt het niet uit.
Een swastika blijft een swastika.
Kijk hangt hij nou een hele grote vlag uit het raam dan zeg ik, tja dat kun je niet maken.
Maar ik neem aan dat hij alleen mensen op zijn zolder laat waarvan hij zeker weet dat ze er tegen kunnen.
Het is natuurlijk wat anders als je het online zet.
Ik vind het een creatief idee, en ik bedoel hier niet mee te zeggen dat ik een neonazi ben.
Ik heb niks met neonazi's en ben er zeer tegen!
Aangezien hij alleen Duits verzameld dacht hij waarschijnlijk gewoon dat het een mooi display was.
Kijk de Duitsers schilderde ook de raarste dingen op de muren :P
Ik bedoel hier absoluut niet mee te zeggen dat iedereen nu een swastika op hun kast moet gaan schilderen, maar ik probeer hiermee de discussie te beëindigen.
Laten we dat embleem even vergeten en het gewoon over de verzameling hebben.
Hopelijk heeft hij nu gezien dat niet iedereen van dit soort displays houd.
Ik zelf adviseer inderdaad een replica vlag of een originele als het online word gezet.
Er zijn altijd mensen die denken dat men meteen een neonazi is.
Het geeft een ander beeld als iemand het zelf schildert.
Nogmaals laten we a.u.b. stoppen met het hier over praten, het zorgt er namelijk alleen maar voor dat bepaalde mensen dit topic juist makkelijker vinden in de zoekresultaten.
Ik adviseer wel voor een originele of een replica te gaan sparen voor de volgende keer dat je het op het forum zet :P
Nogmaals wil ik even duidelijk maken dat ik absoluut geen neonazi ben en niks van de Duitsers goed vond of iets dergelijks.
Ik verzamel ook het meeste Duits en heb een replica en originele vlag.
Ik wil hier niemand op het forum mee aanvallen want dat is absoluut niet mijn bedoeling!
Ik wil gewoon dat we leuk samen kunnen praten over elkaars items!

Met vriendelijke groet Nick
Kijk ook eens op mijn site! :) http://www.goldeneagle-militaria.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De zolder opgeknapt

Bericht door uniformverzamelaar »

Dutchy1997 schreef:
uniformverzamelaar schreef:Ik wil hier de advocaat van de duivel spelen.

300 euro is misschien voor U niet veel geld, maar voor bv iemand van 16-18 jaar is dit wel veel geld, of bv voor een student of mensen die moeten afbetalen voor hun lening enz....

Ik ken ook verzamelaars die voor 5.000 euro hun hand niet opdraaien en andere die moeten sparen voor een item van 250 euro.

Wij mogen als verzamelaars niet oordelen over budgetten van andere mensen.
Sorry hoor, maar hier oordeelt u toch aardig over budgetten van andere mensen. U stelt namelijk dat 300 euro voor studenten of voor mensen tussen de 16 en 18 jaar veel geld is. Laat hier nu net een student van 17 jaar (ik val dus in beide categorieën) zitten die, als hij zin heeft, een vlag van 300 euro kan kopen... Ik snap wel waar u heen wilt, maar u moet niet iedereen over één kam scheren.

Om op het onderwerp terug te komen, Bob mag doen met zijn kamer wat hij wil, niemand die hem tegenhoudt. Bedenk alleen wel dat iemand die de muur/kast voor de eerste keer ziet er rare gedachten bij kan krijgen, zij het in het echt of op een internetforum. Het is immers geen origineel stuk uit de Tweede Wereldoorlog maar er staat wel een groot swastika op, wat moet je dan zeggen? 'Ik vind het mooi voor het display'? Zelfs met die uitleg zullen er nog genoeg mensen zijn die er wantrouwend naar kijken. Persoonlijk zou ik gewoon het swastika wegschilderen en wachten totdat je iets origineels kan betalen, een poster (of meerdere natuurlijk) of iets dergelijks. Het zal dan menig persoon een worst wezen of er een groot swastika of grote SS-runen op staan, het is immers een origineel stuk uit de Tweede Wereldoorlog en dat komt al heel anders over dan een zelfgeschilderd swastika.
Tja, je weet waar ik naar toe wil gaan, maar toch die reactie.

Het is wel duidelijk met de zin die er onderstaat dat ik zeker niet iedereen over de zelfde kam scheer.

Getuigt niet veel van inzicht voor een student :!:

Ik had in mijn tweede gedeelte van mijn zin het woord "misschien" moeten toevoegen.

Maar wees gelukkig dat je 300 euro kan spenderen aan een vlag als je 17 jaar ben en student :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: De zolder opgeknapt

Bericht door Dutchy1997 »

U had inderdaad het woord 'misschien' toe moeten voegen, dan had ik namelijk niet hoeven zeggen dat ik weet waar u naartoe wilde gaan. Door het ontbreken van het woord 'misschien' beweert u namelijk dat 300 euro voor studenten of voor mensen tussen de 16 en 18 jaar veel geld is. Dat u dit niet zo bedoelde leek me logisch, maar zo staat het er wel door dat ene ontbrekende woord. De onderste zin bewijst niet dat u niet iedereen over dezelfde kam scheert, het is de oorzaak van de tegenstrijdigheid in uw bericht. In uw tweede zin oordeelt u over budgetten van anderen terwijl verzamelaars dit niet mogen (zo staat in uw laatste zin). U rekent uzelf tot de groep verzamelaars ('Wij mogen als verzamelaars'), dus spreekt u uzelf simpelweg tegen.

Hoe dan ook, dit topic gaat niet over ons meningsverschil maar over de kamer van Bob. Deze student met niet veel inzicht houdt dus verder zijn mond in dit topic. Ik heb mijn zegje gezegd over de kamer van Bob en als u verder met mij wilt discussiëren mag u dit doen via een privébericht. Terug naar het onderwerp!
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gesloten