25 pounder gevonden

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door ammo »

@ Arhtur Netjes uitgegraven en schoon gemaakt.

Hier ging het om, als je gelijk had gemeld dat de foto van internet kwam had je van mij dit antwoord niet gehad.

@ Der Blitz maar ik hoef mij niet te laten uitmaken voor leugenaar door iemand niet die niet weet waarover hij spreekt... als hij graag zo de interessante wil uithangen dat hij dat dan maar op een ander gaat doen.

Ik weet donders goed waar ik over spreek, de interressante uithangen heb ik niet nodig
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door Der Blitz »

ah dus omdat ik dat er in eerste instantie nog niet bij vermeld had dan wil dat ook meteen zeggen dat ik hem wel bewogen heb en zuiver gemaakt heb??? logische uitleg, proficiat...

https://www.google.be/search?q=wo2+gran ... B480%3B360

klik hier maar eens op zie je direct waar de foto van komt...

en dit filmpje eens bekijken, zal je hem wel zien paseren :wink: Oeps... tja.

http://www.youtube.com/watch?v=7RMbk0J9mo4
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door michiel01 »

Bjorn, Han geeft toch netjes aan dat je niet een dergelijk antwoord had gehad als je het erbij had gezet.... Je hoeft niet gelijk in de vlekken te schieten als je een dergelijke reactie krijgt. Mijn eerste reactie was ook anders, gezien ik dacht dat, de foto jouw vondst was. Blijkbaar heb je wel netjes gehandeld, alleen wees je foto dat niet uit.

Ammo heeft al de nodige jaartjes met dit soort ongein, helaas zitten er teveel koekebakkers tussen die wel lekker gaan lopen frutselen aan hun opgegegraven 25 pondertjes... dus zijn reactie is niet heel vreemd (zeker niet gezien de foto!).
Dus heren een beetje begrip voor elkaar, Han niet iedereen met een detector is een op zelfmoord beluste sensatiezoeker (ik weet dat je dat weet) en Bjorn, plaats dan in het vervolg een foto van je eigne vondst met de nette markering en dan zal niemand je afvallen.
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door Der Blitz »

Als je het zo bekijkt dan had ik het miss verkeerd begrepen, ik maakte uit zijn eerste reactie op dat hij mij voor leugenaar hield en zeker was dat ik er wel aan het prullen ben geweest. En uit zijn tweede reactie over de foto dat ik zei dat deze niet mijn foto was om te ontkennen dat ik er aan geprult had. Vandaar dat ik dus zo reageerde, en op die manier vind ik het dus niet netjes gezegd, en dat is ook waarom ik zei dat hij niet wist waarover hij sprak omdat hij er bij de vondst niet bij was, ik had het dus over de handelingen en dat zeker niet over de granaat dat hij niet zou weten waarover hij spreekt. Uit vorige reacties in andere topics van hem weet ik ook dat hij dat wel weet, en zou dan wel erg dom van mij zijn om nu het tegendeel te beweren, denk dat we elkaar wat misbegrepen hebben.

Over de foto, ik had gewild dat ik een foto van mijn vondst kon plaatsen, maar net toen was mijn batterij plat van mijn gsm, dus ging niet. Dag erna had ik wel foto kunnen nemen want dovo komt hem deze week ophalen, dus granaat ligt er nog, maar ik had niet de behoeft om hem nog eens bloot te leggen, heb het er niet op staan op die dingen en blijf er dan ook liever bij vandaan. Wou het wel graag met jullie delen en om toch wat beeld materiaal te geven had ik dan maar een foto gezocht. Zal straks een foto posten van de vindplek en mijn handeling om het te beveiligen. Daar heb ik dag nadien wel een foto van gemaakt. Maar heb echt niet de zin om de granaat nog eens van dicht bij te bezien.

Groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door Der Blitz »

hier de foto van de afhandeling, granaat ligt daar in het midden terug onder de grond (als hij ondertussen nog niet opgehaald is).

Afbeelding

Groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
jorisB
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2014, 23:15

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door jorisB »

Als oud gediende in de zoekwereld ben ik jaren geleden al gestopt met het aangeven van gevonden explosieven.



Ik dacht er een goede daad mee te verrichten, echter het resultaat was het tegenovergestelde.

Enkele collega zoekers kregen na de zoveelste melding terstond bezoek van oom agent !! Als dank voor de melding werd het huis overhoop gehaald en gehele verzameling in beslag genomen vanwege die kogelpuntjes die op die lege hulzen zaten. Enkele andere verzamelaars is dat ook overkomen en na rechtszaken van enkele honderden euro's kregen ze de onterecht in beslag genomen spullen weer terug. Als politie een huisdoorzoeking doet, moeten ze altijd wat vinden ! Anders gaan ze af . Nee dank je, ik geef niets meer aan.

Andere reden om je vondsten niet aan te geven zijn de opgelegde zoekverboden. Hier in de buurt bevind zich een groot interessant bosgebied , daar mag sinds enkele jaren niet meer gezocht worden omdat enkele brave borsten hun vondsten hebben gemeld. Ze hebben het verpest voor al die andere zoekers !!!

Heel Nederland, België, Frankrijk en natuurlijk Duitsland ligt bezaaid met die zooi. Het ligt er al 70 jaar en wo1 spul nog langer, zonder expliciet gevaar. Zolang je er niet mee gaat sleutelen ,zagen of op slaan, doen ze niets terug. In mijn onbezonnen jeugd heb ik er handelingen mee uitgevoerd die onacceptabel waren, en ik zit er nog steeds !!! Ik raad dit niemand aan om het te herhalen, maar mijn praktijkervaring is dat er erg veel enorm word overdreven !! Ik ben het levende bewijs.

Ook nu tijdens mijn spaarzame zoektochten vind ik geregeld explosieven uit wo2. Ik behandel ze met respect, maak een foto en leg ze gewoon weer terug. Tenzij ze een gevaar voor de omgeving kunnen opleveren !! Dan begraaf ik ze diep op een veilige plek.


Politie, Justitie en die zoekers die menen roomser te moeten zijn dan de paus, maken de fout door de vinders uit te maken voor onverantwoordelijke lieden !! Het vinden van explosieven hoort nu eenmaal bij het zoeken met detectors. Nu gaan ze de boodschappers criminaliseren !!

Ik geef niets meer aan, ik heb ze tenslotte er toch ook niet neergegooid !!!
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door Der Blitz »

Wees welkom op het forum, ik zie dat je nieuw bent.

Ik begrijp u frustratie, maar ben er niet mee akkoord. Explosieven herbegraaf je niet, maar geef je aan. En als je niks verboden in huis hebt hoef je ook gene bang te hebben van een zoeking thuis. Verder slaat de opmerking dat jij ze er niet hebt neer gegooid ook nergens naar, tenslotte heb jij hem wel gevonden, en ben jij de laatste persoon die hem gezien of vast gehouden, je herbegraaft ze dus heb je ze er wel heen gelegd.

Wel wetende dat ik een belg ben en dat de wetgeving anders ligt dan in nederland, ik heb zaken die volgens nederlandse wetgeving verboden zouden zijn, maar hier in belgie kan ik deze wel legaal bij houden. Overigens waren de agenten zeer vriendelijk, en moest ik maar bellen als ik er nog eens een vond, hij vertelde mij dat er in lommel nog een andere zoeker was die regelmatig belde. Hier maken ze er zo geen punt van. Veel beter.
Andere reden om je vondsten niet aan te geven zijn de opgelegde zoekverboden. Hier in de buurt bevind zich een groot interessant bosgebied , daar mag sinds enkele jaren niet meer gezocht worden omdat enkele brave borsten hun vondsten hebben gemeld. Ze hebben het verpest voor al die andere zoekers !!!
Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik begrijp hieruit dat jij de zoekers viseerd die hun vondsten wel aangegeven hebben? want dan sla je de bal wel heel erg mis. Het zijn zij niet die het verpest hebben, ze hebben het enige juiste gedaan! Het is de justitie die het verpest met hun regeltjes.
In mijn onbezonnen jeugd heb ik er handelingen mee uitgevoerd die onacceptabel waren, en ik zit er nog steeds !!! Ik raad dit niemand aan om het te herhalen, maar mijn praktijkervaring is dat er erg veel enorm word overdreven !! Ik ben het levende bewijs.
IK ken nochtans levende bewijzen van hoe gevaarlijk ze wel zijn, vingers kwijt blind, lijf vol scherven, ik weet ook andere voorbeelden, dode voorbeelden. IK ben het niet eens met je mening dat het enorm overdreven word. Een explosief is een explosief en daar blijf je best vanaf, er zijn deskundigen die op dat vlak weten wat er mee te doen, en zelfs dan kan het nog mis gaan. Ik denk dat je er door er veel te vinden, ze ondertussen te gewoon geworden bent. Dan word het gevaarlijk, want ga je onoplettender worden.

Ik begrijp u frustratie door de wetgeving in nederland zo streng is, maar explosieven gewoon maar herbegraven zonder te melden, daar kan ik op geen enkele manier mee akkoord gaan. desnoods markeer je de plek en bel je politie anoniem. Dan heb je ze tenminste aangegeven.

Nu goed, gelukkig doen ze er hier niet moeilijk over, ze hebben niet eens achter mijn vondsten gevraagd, en als ik er nog vond moest ik maar bellen. Hier zijn ze blij dat ze aangegeven en opgeruimd kunnen worden.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
jorisB
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2014, 23:15

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door jorisB »

Hoi Der Blitz,

Ik ben redelijk nieuw op dit forum. Jaren geleden meer actief maar nu weer een beetje opgepakt.

Jou Belgische herkomst verklaart een hoop ! In België word het aangeven van een explosief gewaardeerd en gezien als een hulpvaardige dienst. In België hebben ze een veel vrijere wapenwet ! Daar erkend men verzamelaars nog ! Zolang men veilig, erkend en met kennis van zaken verzameld is er geen enkel probleem. In Nederland is men dermate doorgeschoten dat het kijken naar blote geweren al bijna strafbaar is ! Het bezitten van een losse kogel, granaatscherf verroeste grendel is reden genoeg om de voorpagina van de Telegraaf te halen. Het onbewust vinden van een explosief kan al een reden zijn voor een huisdoorzoeking. Ik ken een verzamelaar van munitie die in het bezit was van alle verloven en vergunningen die is van ellende geëmigreerd naar Duitsland, hij had genoeg van alle onterechte invallen en doorzoekingen.

Hellaas heeft België de laatste jaren teveel toegegeven aan de druk van Nederland om de wapenwet aan te scherpen. Nederland heeft daarvoor zijn gedoogbeleid omtrent softdrugs aangepast. België is nu ook compleet doorgeslagen met onuitvoerbare en onzinnige regels !! :(

Ik ben zelf ook ooit een goede vriend verloren die te ver ging met demontage van munitie. Ik heb ook genoeg ervaring met mensen van de explosieve opruiming dienst. Die hebben erg veel ervaring , maar ik stond zelfs met kromme tenen te kijken hoe die ermee omgaan !! :shock:

In Nederland leid het aangeven van explosieven al snel tot een zoekverbod en vervolging van de aangever. Wij Hollanders kunnen nog veel leren van die Belgen !! :wink:
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door Der Blitz »

op de wapenwet zijn ze ietwat strenger geworden ja, maar een onklaar k98 met attest mogen we gewoon hebben bv. maar is indd iets strenger als vroeger, daar tegenoverstaande zijn ze op zoeken wel soepeler geworden, nu mag het vroeger was er iets wat op een totaalverbod leek, in vlaanderen mag overal gezocht worden op paar plaatsen na dan, waarvan geweten is dat er te veel bommen liggen om nog veilig naar andere zaken te zoeken. in wallonie mag het niet. maar daar zijn ze blijkbaar ook naar oplossingen aan het zoeken dat het wel zou gaan mogen.



groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door Der Blitz »

woensdag is dovo dus blijkbaar langs geweest, een buurtbewoner wist mij gisteren te vertellen dat ze woensdag twee bommen ter plaatse hebben laten ontploffen. Hebben er dus nog een bij gevonden, of van ergens anders in lommel miss mee gebracht.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
rankei
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 nov 2014, 13:52

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door rankei »

Der Blitz

dus zoeken mag dus nog in vlaanderen , ook met detector ?
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door Der Blitz »

rankei schreef:Der Blitz

dus zoeken mag dus nog in vlaanderen , ook met detector ?
Natuurlijk, allez nu toch, is ooit anders geweest. Maar er is een nieuwe regelgeving daaromtrent, die je moet afprinten en bij je hebben zodat je bij controle kan aantonen op de hoogte te zijn van de regels omtrent het zoeken. In de ardennen mag het dan weer niet. en bepaalde gebieden rond ieper mag het ook niet omdat geweten is dat daar veelste veel explosieven liggen, onder andere een bos vol stielhandgranaten. waar na jaren de houte steel weg gerot is, levens gevaarlijk daar het koortje los hangt, je zou er zo maar aan kunnen trekken bij het naar boven halen. Voor de rest mag je in vlaanderen van zonsopgang tot zonsondergang zoeken.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
kevinf
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 nov 2013, 19:40

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door kevinf »

Der Blitz schreef:klopt, maar ik hoef mij niet te laten uitmaken voor leugenaar door iemand niet die niet weet waarover hij spreekt... als hij graag zo de interessante wil uithangen dat hij dat dan maar op een ander gaat doen. Ik vind explosieven in welke vorm dan ook liever niet als wel, je weet nooit of het ontploft of niet. Ik ga er dan ook niet mee rotzooien, en heb er een goed gevoel bij dat ik gehandeld heb naar de richtlijnen die de wet ons voorschrijft, in belgie toch, en dan vooral dat ik hem aangegeven heb en dat hij door dovo verwijderd en vernietigd gaat worden. inpv hem terug in de grond te steken zoals anderen doen. Ik was geshockt toen ik hem vond, ben naderhand naar den auto gegaan en effe op een stoeleke gaan zitten om wat te bekomen, vind deze soort zaken werkelijk liever niet als wel, maar naderhand toen politie geweest was en alles netjes afgehandeld was had ik wel een goed gevoel daar door mijn daad onze leefwereld toch weer een klein stukje veiliger geworden is. je moet weten dat daar veel mensen met kinderen en dieren gaan wandelen, dat daar ook mensen wonen zelfs in het bos, stel u voor kinderen met schop het bos in om een fort te bouwen en dan juist daar gaan graven, niet wetend wat het is spel mee na huis papa kijk eens wat ik gevonden heb... granaat lag ook twee a drie meter naast een wandelpad.

groeten
Zo als u moesten er meer werken in Belgie ik werk ook zo en ben volop bezig voor vergunning aan te vragen daar ik zelf ook al verscheidene granaten en obussen blootgelegd heb . Mvg
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door Der Blitz »

kevinf schreef:
Der Blitz schreef:klopt, maar ik hoef mij niet te laten uitmaken voor leugenaar door iemand niet die niet weet waarover hij spreekt... als hij graag zo de interessante wil uithangen dat hij dat dan maar op een ander gaat doen. Ik vind explosieven in welke vorm dan ook liever niet als wel, je weet nooit of het ontploft of niet. Ik ga er dan ook niet mee rotzooien, en heb er een goed gevoel bij dat ik gehandeld heb naar de richtlijnen die de wet ons voorschrijft, in belgie toch, en dan vooral dat ik hem aangegeven heb en dat hij door dovo verwijderd en vernietigd gaat worden. inpv hem terug in de grond te steken zoals anderen doen. Ik was geshockt toen ik hem vond, ben naderhand naar den auto gegaan en effe op een stoeleke gaan zitten om wat te bekomen, vind deze soort zaken werkelijk liever niet als wel, maar naderhand toen politie geweest was en alles netjes afgehandeld was had ik wel een goed gevoel daar door mijn daad onze leefwereld toch weer een klein stukje veiliger geworden is. je moet weten dat daar veel mensen met kinderen en dieren gaan wandelen, dat daar ook mensen wonen zelfs in het bos, stel u voor kinderen met schop het bos in om een fort te bouwen en dan juist daar gaan graven, niet wetend wat het is spel mee na huis papa kijk eens wat ik gevonden heb... granaat lag ook twee a drie meter naast een wandelpad.

groeten
Zo als u moesten er meer werken in Belgie ik werk ook zo en ben volop bezig voor vergunning aan te vragen daar ik zelf ook al verscheidene granaten en obussen blootgelegd heb . Mvg

Thx voor het compliment. Maar mag ik vragen welke vergunningen u aan het aanvragen bent? Want op heden bestaat er een regelgeving in vlaanderen die je moet afprinten en bij je hebben zodat je kan aantonen dat je op de hoogte bent van de regels ivm zoeken met metaal detector bij controle, maar er is geen vergunningsplicht. Je moet ze natuurlijk ook niet gaan wakker maken dat ze op die manier geld kunnen binnen krijgen :wink: :lol:

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
kevinf
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 nov 2013, 19:40

Re: 25 pounder gevonden

Bericht door kevinf »

Der Blitz schreef:
kevinf schreef:
Der Blitz schreef:klopt, maar ik hoef mij niet te laten uitmaken voor leugenaar door iemand niet die niet weet waarover hij spreekt... als hij graag zo de interessante wil uithangen dat hij dat dan maar op een ander gaat doen. Ik vind explosieven in welke vorm dan ook liever niet als wel, je weet nooit of het ontploft of niet. Ik ga er dan ook niet mee rotzooien, en heb er een goed gevoel bij dat ik gehandeld heb naar de richtlijnen die de wet ons voorschrijft, in belgie toch, en dan vooral dat ik hem aangegeven heb en dat hij door dovo verwijderd en vernietigd gaat worden. inpv hem terug in de grond te steken zoals anderen doen. Ik was geshockt toen ik hem vond, ben naderhand naar den auto gegaan en effe op een stoeleke gaan zitten om wat te bekomen, vind deze soort zaken werkelijk liever niet als wel, maar naderhand toen politie geweest was en alles netjes afgehandeld was had ik wel een goed gevoel daar door mijn daad onze leefwereld toch weer een klein stukje veiliger geworden is. je moet weten dat daar veel mensen met kinderen en dieren gaan wandelen, dat daar ook mensen wonen zelfs in het bos, stel u voor kinderen met schop het bos in om een fort te bouwen en dan juist daar gaan graven, niet wetend wat het is spel mee na huis papa kijk eens wat ik gevonden heb... granaat lag ook twee a drie meter naast een wandelpad.

groeten
Zo als u moesten er meer werken in Belgie ik werk ook zo en ben volop bezig voor vergunning aan te vragen daar ik zelf ook al verscheidene granaten en obussen blootgelegd heb . Mvg
Ze zijn bezig voor vergunningen deze uitleg kan je bekomen via onroerend erfgoed kan je de nieuwe wetgeving bekomen .

Thx voor het compliment. Maar mag ik vragen welke vergunningen u aan het aanvragen bent? Want op heden bestaat er een regelgeving in vlaanderen die je moet afprinten en bij je hebben zodat je kan aantonen dat je op de hoogte bent van de regels ivm zoeken met metaal detector bij controle, maar er is geen vergunningsplicht. Je moet ze natuurlijk ook niet gaan wakker maken dat ze op die manier geld kunnen binnen krijgen :wink: :lol:

groeten
Plaats reactie