Panzerkampfabzeichen Hermann Aurich.

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Panzerkampfabzeichen Hermann Aurich.

Bericht door Joost001 »

Beste allemaal,

Al enige tijd houd ik mij bezig met het verzamelen van militaire onderscheidingen uit de periode 1870-1945. Regelmatig vind ik hier en daar leuke onderscheidingen waarvan ik zelf kan zeggen of het een origineel betreft of niet. Onderscheidingen waar ik geen verstand van heb, laat ik bijvoorbaat liggen,.. tot ik dit Panzerkampfabzeichen tegen kwam. Hij lag te koop samen met een origineel EK2 1939 bij iemand die verder niets te koop aan bood wat WO2 gerelateerd was, kwam van zijn vader vandaan maar wist ook niet hoe hij er weer aan kwam. Verder had ik nog nooit gehoord van gedenazifiseerde reproducties en kon ik beide onderscheidingen voor een zeer schappelijke prijs meenemen. Kortom; ik waagde de zeer gewaagde gok hem toch te kopen. :oops:

Nu reikt mijn expertise niet zo ver dat ik kan beoordelen of deze gedenazifiseerde Panzerkampfabzeichen origineel is. Echter lijken mij de slijtagevorming, roestvorming en patina niet van de 21ste eeuw.
Graag zou ik jullie (onderbouwde) mening horen!!
Oja, de maker is Hermann Aurich.

Alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_
Bijlagen
IMG_0229.JPG
IMG_0226.JPG
IMG_0223.JPG
IMG_0222.JPG
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Panzerkampfabzeichen Hermann Aurich.

Bericht door Kugelblitz »

Lijkt me een goede, scharnier en haakje zien eruit zoals andere HA exemplaren. Vrij karakteristieke 'set up'.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: Panzerkampfabzeichen Hermann Aurich.

Bericht door Joost001 »

Beste Kugel,
Bedankt voor dit positieve bericht. :)
Heb je ook enig idee wat, naast de geschiedkundige waarde van dit panzerkampfabzeichen, de geldwaarde is?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Panzerkampfabzeichen Hermann Aurich.

Bericht door Kugelblitz »

Ha Joost,

Het is geen bijzonder zeldzaam stuk, dus de historische waarde is ook maar relatief.
Gedenazificeerde items dalen helaas zéér sterk in waarde, zeker wanneer het om een veel voorkomend stuk gaat.

Prijzen verschillen, maar ik denk dat je rond de €80/€100 zit. In top staat zou dit exemplaar tegen de €250 waard zijn.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Panzerkampfabzeichen Hermann Aurich.

Bericht door Der Blitz »

ja is indd heel spijtig van het kruis. In duitsland mocht dat na de oorlog niet meer daarom dat ze het er af haalden en dan mocht men dat weer wel hebben, ik begrijp dat ergens ook wel, dat duitsland in zo verre ging om dat imago te wissen. Toch spijtig, vele medailles zijn op deze manier vernietigd. de waarde ga ik me niet over uitspreken, de getallen die kugel zei kunnen goed kloppen, maar ik denk dat deze medailles die gedenazificeerd zijn nog net zoveel waard zijn als de koper wil betalen voor een stuk waar dat aan ontbreekt. Ik koop geen medailles omdat er een hakenkruis op staat, maar ik koop er zeker ook geen waar het niet opstaat maar er wel ophoort te staan.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Panzerkampfabzeichen Hermann Aurich.

Bericht door Fuglesang »

Ik heb nog wel veteranen gezien, die met trots deze dingen droegen op bijeenkomsten van oud strijders. Alleen dan wel gedenazificeerd.
Het is maar net wat het voor een waarde het voor jou heeft.
Of een kapot gemaakt stuk ijzer, of een stuk trots van een oude veteraan.
(het verhaal achter dit ding zelf ken ik natuurlijk niet)
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: Panzerkampfabzeichen Hermann Aurich.

Bericht door Joost001 »

Bedankt allen voor de reacties.
Voor mij heeft deze onderscheiding zeker een historische waarde en krijgt dan ook een mooi plekje in de verzameling.
Meen echter ergens gelezen te hebben dat er zo ongeveer 22.000 van deze ("zilveren") abzeichen zijn uitgegeven. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of er grove schattingen zijn wat betreft gedenazifiseerde Duitse militaria. Als ik het goed begrijp was het enigszins gebruikelijk dat na de WO2 de hakenkruisen verwijderd werden. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat er een aanzienlijk deel "vernietigd" werd. Een interessante vraag vind ik dan ook,..Is er iets te zeggen over percentages gedenazifiseerde militaria in het algemeen? Kunnen we van de helft uitgaan? Het overgrote deel? Of juist van een klein deel?Wat is jullie idee?
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Panzerkampfabzeichen Hermann Aurich.

Bericht door Fuglesang »

Ik ben verre van kenner, maar met wat inlevingsvermogen kom ik hier op uit:
We weten ongeveer hoe veel er gemaakt zijn, maar niet hoeveel er zijn overgebleven.
Een deel is vernietigd, weggegooid, van jasjes gevallen, origineel bewaard gebleven en gedenazificeerd.
Hoe veel er is vernietigd, weggegooid of verloren is, zal men nooit kunnen weten. Daarom kan men ook nooit weten, hoe veel er zijn overgebleven, laat staan in welke staat.

Er bestaat dus niet zoiets als 25% van de 22.000 is gedenazificeerd.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Panzerkampfabzeichen Hermann Aurich.

Bericht door davy »

We weten hoeveel er zijn uitgereikt, niet hoeveel er zijn gemaakt, dat is ook nog een verschil.
Soms komen er nog stocks naar boven zoals bv. de Deschler-hoard of de voorraad tropenhelmen in Antwerpen.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Panzerkampfabzeichen Hermann Aurich.

Bericht door jurgen »

Die cijfers van het aantal uitgereikte Panz.Kampf.abz. zijn al oud en raken kant noch wal. Van de zilveren en bronzen variant samen zouden 35.000 stuks zijn uitgereikt volgens deze, compleet ongefundeerde, schatting.

Een heel stuk boven 200.000 is realistischer.
Plaats reactie