Feldfernsprecher

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
roelofbrand
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2014, 15:17

Feldfernsprecher

Bericht door roelofbrand »

Hallo,

ik ben nieuw hier omdat ik 2 feldfernsprecher toestellen heb bemachtigd.
Ik ben wel benieuwd hoe oud ze zijn en of er liefhebbers voor zijn.
2014-10-23 15.22.16.jpg
2014-10-23 15.22.08.jpg
2014-10-23 15.21.40.jpg
2014-10-23 15.21.35.jpg
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Feldfernsprecher

Bericht door davy »

Hoe oud? Jaartallen staan erop, 1942 en 1938.
Voor alles zijn liefhebbers, er zijn mensen genoeg die telefoons, zenders, enz. verzamelen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Feldfernsprecher FF33

Bericht door asjemenou »

Leuke telefoons. Zoals al door Davy vermeld, de jaartallen staan er op. Liefhebbers van dit soort (WOII) verbindingsapparatuur zijn er genoeg. Al zal hun mate van interesse voor de veldtelefoons wel afhangen van de staat waarin ze zich bevinden.
Op zich kom je de Feldfernsprecher FF33 nog genoeg tegen al zijn ze lang niet allemaal in een mooie en complete staat. Zo zie ik er genoeg te koop aangeboden die samengesteld zijn uit onderdelen van meerdere telefoons. Zelfs met onderdelen van de naoorlogse FF54 die als 2 druppels water lijkt op de (voor)oorlogse FF33. Zo heeft o.a. de naoorlogse Bundeswehr de FF33 naast de FF54 nog jaren doorgebruikt. Het is maar een weet.
Wat mij opvalt is dat de schroefkoppen van de montageschroeven op jouw telefoons zijn beschadigd. Uiteraard kan er een reparatie aan de telefoon zijn uitgevoerd maar vaak betekent dit dat er met de telefoon is gerommeld. Ook de telefoonhoorn met het gekrulde snoer vind ik vreemd. Zeker omdat de draadaansluiting aan de plug verkeerd om lijkt te zitten. Het schroefje rechts van de plug heeft namelijk als doel dat je de plug maar op één manier op de telefoon zelf kan inpluggen.
Hoe origineel de telefoons zijn kan ik vanaf de foto's niet goed beoordelen. Meestal staat de firmanaam en het fabricagejaar van de telefoon, bijvoorbeeld HAGENUK 1938, vermeld op het binnenwerk maar ook op de bakelieten kast en op het generatorslingertje. Voor de FF33 telefoon zie ook; http://www.laud.no/ww2/telefon/ en http://www.fallschirmjager.net/Equipmen ... cher33.pdf .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie