Wo1 ijzeren kruis

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Wo1 ijzeren kruis

Bericht door christiaan1989 »

Misschien niet helemaal wo2 gerelateerd maar ik hoop dat er hier wat kenner zitten, wat vinden jullie van dit wo1 ek1?
Volgens mij staat er een "1" op de naald of lijkt dat nou zo (nummers kan sowieso niet bij een wo1 exemplaar volgens mij)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Wo1 ijzeren kruis

Bericht door Erik »

IJzeren kruizen WO1 zijn wat 'moeilijk' om op het zicht te beoordelen. Er zijn er veel gemaakt door veel makers. In veel varianten.
Nummers komen inderdaad niet voor op EK1 of het moet het zilvernummer zijn (driecijferig) Wel Herstellermarke in de vorm van afkortingen.
Het kruis kan van zilver zijn of verzilverd. Licht gebogen of gewoon recht. Het binnenkruis van gezwart ijzer (magnetisch) of een nichtmagnetisch gezwart metaal. Een naald met schroef- of stiftbevestiging. Of geen naald maar een schroefbevestiging. Grootte van het kruis tussen de 41 en 43 mm. Het kruis mocht gedragen worden in tegenstelling tot EK2, die alleen werd gedragen op de dag van uitreiking en verder vertegenwoordigd was op het uniform middels het lint dat schuin op de knoopsgatboord gedragen werd van de jas/Bluse.

Dit alles maakt het moeilijk het kruis te dateren of valideren. Komt bij dat EK1 tot in de jaren dertig is gemaakt (doorproductie) als vervangings- of koopexemplaar. Bovendien wordt het in de huidige tijd gerepliceerd, reproducties zijn door hun grofheid in afwerking over het algemeen wel te herkennen.

bron: http://www.ehrenzeichen-orden.de
Laatst gewijzigd door Erik op 29 okt 2014, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Wo1 ijzeren kruis

Bericht door christiaan1989 »

Dat er veel varianten waren was mij inderdaad ook al opgevallen. Heb ook meer verstand van de wo2 modellen helaas. Jij denkt dat er betere foto's nodig zijn?
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Wo1 ijzeren kruis

Bericht door Erik »

christiaan1989 schreef:Jij denkt dat er betere foto's nodig zijn?
Ik denk dat er iemand moet gaan voelen, meten en wegen. Hoewel ik het vermoeden heb dat deze niet na-oorlogs is. Niemand echter zal je kunnen vertellen met zekerheid of deze in WO1 is uitgegeven of dat het een doorproductie van de jaren '20-'30 is.
Als je geluk hebt staat ergens nog een zilvergehalte. Maar lang niet alle exemplaren hadden dat.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Wo1 ijzeren kruis

Bericht door christiaan1989 »

Dat zal inderdaad lastig zijn, alhoewel een ik doorproductie model een stuk minder erg zal vinden dan een jaren 70 model :D
Ik twijfel erover, prijs is niet hoog maar zonder zekerheid....
Bedankt voor je antwoorden in ieder geval!
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Wo1 ijzeren kruis

Bericht door CollectorWo2 »

De ijzeren kruis lijkt wel opnieuw geschilderd? :roll:
Ik neem aan dat de 1e klas ook uit 3 delen moet bestaan..
Dit is mijn ijzeren kruis 2e klas uit die periode,misschien om te vergelijken?
Bijlagen
DSCF0039.JPG
DSCF0038.JPG
DSCF0037.JPG
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Wo1 ijzeren kruis

Bericht door christiaan1989 »

Hoe langer ik er naar kijk....
Volgens mij klopt de 9 ook niet als ik hem vergelijk. De 9 van sites van bekende dealers (en die hierboven) heeft in zn pootje een bolletje op het einde zitten. Die van mij heeft dat niet.
Laatst gewijzigd door christiaan1989 op 30 okt 2014, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Wo1 ijzeren kruis

Bericht door Fahnenjunker »

Er zijn veel originele varianten, maar dit is er niet een van. Het materiaal is gezien de slijtage in ieder geval geen zilver maar tombak of iets dergelijks. De algehele kwaliteit is ondermaats en de speld is hetzelfde als die op fake EK1 1939. Naar mening een fake.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Wo1 ijzeren kruis

Bericht door christiaan1989 »

Wat ik uiteindelijk ook dacht, gelukkig nog niet gekocht. Heb je misschien een tip wat voor een literatuur je hiervoor kunt gebruiken?
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: Wo1 ijzeren kruis

Bericht door Joost001 »

Ik zou deze EK1 1914 ook aan mij voorbij laten gaan om dezelfde reden die Fahnenjunker al noemt. Mocht je echt geïnteresseerd zijn in de verschillende ijzeren kruizen van alle perioden, dan is "The iron time, a history of the iron cross" door Stephen Thomas Previtera echt een musthave!. Wat ik al zei, je moet wel ècht geïnteresseerd zijn,.. want voor de prijs van het boek kan je net zo goed een prachtig ijzeren kruis kopen :P . Desalniettemin is er wat mij betreft geen betere bron.
Gr. Joost
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Wo1 ijzeren kruis

Bericht door davy »

Deze site is misschien ook wel interessant :
http://www.kaisersbunker.com/stuff/1914_EK1_makers.htm
Plaats reactie