'VS gebruikte nazi's als spion tijdens Koude Oorlog'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Old guy
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 mar 2014, 14:24

'VS gebruikte nazi's als spion tijdens Koude Oorlog'

Bericht door Old guy »

De Verenigde Staten heeft in de Koude Oorlog zeker duizend ex-nazi's ingezet als spion.
Dat meldt The New York Times maandag aan de hand van vrijgegeven opnames en interviews.

In de jaren 50 rekruteerden de FBI en de CIA actief nazi's, omdat die net als de VS tegenstander waren van de Sovjet-Unie.

Onder de spionnen zat zelfs een SS'er van wie bekend was dat hij oorlogsmisdaden had begaan. Een andere SS'er, die als spion in Europa werkte, was assistent van Adolf Eichmann, een van de hoofdverantwoordelijken voor de holocaust. Omdat hij goed werk leverde, liet de CIA zijn hele familie naar de VS komen.

Het gerucht dat de VS nazi's als spion gebruikte, bestaat al tientallen jaren, maar werd vaak tegengesproken.

Bron: Nu.nl
http://www.nu.nl/buitenland/3913432/vs- ... orlog.html
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: 'VS gebruikte nazi's als spion tijdens Koude Oorlog'

Bericht door Kugelblitz »

Mooi dat daar nu bewijs voor gevonden is, dan kunnen sceptici nu ook accepteren dat andere landen ook (in hun eigen belang) hebben bijgedragen aan het laten ontkomen van oorlogsmisdadigers. Tevens geeft het aan dat deze beesten, zoals menig Duitser toch wel afgeschilderd werd na de oorlog, best wel goed werk konden leveren en dat andere landen hier graag stiekem gebruik van wilden maken... Dit illustreert mooi een andere kant van het verhaal, geen enkel land is helmaal in orde.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
_Arthur

Re: 'VS gebruikte nazi's als spion tijdens Koude Oorlog'

Bericht door _Arthur »

Kugelblitz schreef:Mooi dat daar nu bewijs voor gevonden is, dan kunnen sceptici nu ook accepteren dat andere landen ook (in hun eigen belang) hebben bijgedragen aan het laten ontkomen van oorlogsmisdadigers.
Volgens mij was dit toch al wel redelijk bekend. Als voorbeeld: Operation Paperclip; http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Paperclip waarbij Von Braun natuurlijk als een van de kopstukken gold (en waardoor 'wij' uiteindelijk op de maan zijn beland).

Iedereen had wel eigen belangen voor allerlei handen Duitse technologie. En natuurlijk de latere spionage in/van het 'Oost Duitsland'.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: 'VS gebruikte nazi's als spion tijdens Koude Oorlog'

Bericht door Jim »

Ik zie ook niets nieuws in dit bericht. Mogelijk is het enige nieuws dat ze nieuwe verhalen in het archief hebben gevonden.
Volgens mij gerecycled nieuws.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reinhard_Gehlen

Misschien schokkend nieuws voor degenen die dit geheel nieuw vinden. De Sowjets deden hetzelfde!
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: 'VS gebruikte nazi's als spion tijdens Koude Oorlog'

Bericht door Kugelblitz »

Jim schreef:Ik zie ook niets nieuws in dit bericht. Mogelijk is het enige nieuws dat ze nieuwe verhalen in het archief hebben gevonden.
Volgens mij gerecycled nieuws.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reinhard_Gehlen

Misschien schokkend nieuws voor degenen die dit geheel nieuw vinden. De Sowjets deden hetzelfde!
Vrees dat dit voor veel mensen toch schokkend nieuws is (voor zover het je natuurlijk überhaupt interesseert), helaas neemt niet iedereen de moeite de geschiedenis van meerdere kanten te bekijken.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 'VS gebruikte nazi's als spion tijdens Koude Oorlog'

Bericht door Der Blitz »

Ik denk dat dit toch al algemeen geweten is, en tegenover andere zaken van vs is dit nog maar een peulschil. Ze worden aanzien als helden voor de bevrijding, terecht, maar men vergeet wel dat de vs pas mee kwam doen nadat ze zelf aangevallen werden door japan (pearl harbor). Als dat niet was gebeurd, had de vs buiten toelevering van materialen, Europa gewoon laten stikken...
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Plaats reactie